T-shape: brede en diepe kennis om de bomen door het digitale bos te zien

Onze wereld transformeert in een razend snel tempo. Bijna iedere dag worden nieuwe digitale oplossingen gelanceerd die een rechtstreekse invloed hebben op hoe we leven en denken. Die voortdurende ontwikkelingen beïnvloeden vanzelfsprekend de gedragingen én verwachtingen van de consument. De digitale gebruiker verwacht vandaag snelheid, uniformiteit en flexibiliteit, waar, hoe en wanneer hij of zij wil. Voor jou als marketeer, bedrijf of ondernemer betekent deze steeds digitaler wordende consument en dito customer journey een hele resem opportuniteiten! Er zijn nog nooit zoveel mogelijkheden geweest om met je potentiële klant in contact te treden… Het is echter tegelijkertijd nooit zo uitdagend geweest om dit op een efficiënte en rendabele manier aan te pakken! 

Je moet vandaag stevig gewapend zijn om de verwachtingen van de consument op alle vlakken in te lossen en daarnaast continue in te kunnen spelen op zijn zeer flexibele, hybrid journey. Een uitgebreide, alomvattende set aan skills en expertise om hiermee succesvol om te gaan is daarom onmisbaar!  Ontdek hoe het T-shape principe een antwoord biedt op deze uitdaging.

Wat is een T-shaped marketeer?

T-shape is een vaak gebruikte metafoor om te verwijzen naar de zowel brede (horizontale as) als diepe (verticale as) kennis die een persoon heeft. Een T-shaped marketeer is een marketing specialist die een brede basiskennis heeft over alle onderdelen van marketing en daarnaast diepte expertise heeft in één of meerdere domeinen. 

T-shaped marketeer

De brede T-shaped marketeer verschilt daarin van de vakspecialist die slechts oppervlakkige kennis heeft van andere marketing domeinen. Zonder deze bredere kijk wordt het moeilijk om high level verbanden te zien die leiden tot een overall beter rendement.

Waarom kiezen voor T-shape?

Online marketing is geen of-of maar wel een en-en verhaal. Bedrijven die online doeltreffend willen zijn, pakken alle aspecten van moderne online marketing aan: e-mailmarketing, SEO, content, paid advertising, enz.

Waarom T-shaped ook voor jou de ultieme weg naar een hoger rendement betekent: 

T-shape: meer globaal werken

Een T-shaped marketeer draagt bij tot een overkoepelende visie en aanpak en verhoogt meteen ook de uniformiteit tussen de verschillende kanalen en acties. Een T-shaped marketeer ziet verbanden en wederzijdse invloeden en kan de globale strategie hierop afstemmen. In de praktijk zal een T-shaped marketeer zo rekening houden met de manier waarop je landingspagina’s de resultaten van je paid advertising beïnvloeden of de manier waarop je sociale media content impact heeft op je SEO-resultaten. En bijsturen op hoe die beide aspecten de algemene groei van je onderneming ondersteunen.

T-shape: meer innovatie

Een T-shaped marketeer zorgt niet alleen voor een globale aanpak en een snellere groei maar ook voor meer innovatie. Doordat de T-shaped marketeer spontaan kan blootleggen hoe de verschillende marketing onderdelen elkaar beïnvloeden, zal hij of zij sneller nieuwe inzichten en innovatieve ideeën kunnen voorleggen. Steeds in functie van het gewenste resultaat.

T-shape: meer aandacht voor de overall doelstellingen die er echt toe doen

T-shaped marketeers houden steeds de marketingdoelstelling / bedrijfsdoelstelling voor ogen en bepalen door hun brede en diepe kennis steeds de belangrijkste prioriteiten. Dit in tegenstelling tot marketeers die maar één specialiteit hebben, en misschien niet altijd prioriteit geven aan de meest efficiënte oplossing.

T-shape: meer samenwerking

Dankzij de brede kennis begrijpt een T-shaped marketeer de uitdagingen en moeilijkheden van de verschillende specifieke marketing domeinen. Deze kennis bevordert het interne begrip en verstandhouding tussen collega’s, afdelingen, partners, opdrachtgevers en leveranciers. Een T-shaped marketeer fungeert met andere woorden als de lijm die nodig is tussen alle stakeholders om maximaal resultaat te kunnen behalen.

T-shape: meer persoonlijke uitdagingen

Een specialist die de top heeft bereikt binnen zijn of haar vakgebied heeft vaak weinig tot geen streefdoelen meer. Als T-shaped marketeer ligt dat anders. Hij of zij kan en mag voortdurend schakelen tussen vakgebieden en is dus veel minder snel uitgekeken op één enkele specialisatie. Dat creëert meer ruimte voor persoonlijke uitdagingen. Hoe meer persoonlijke uitdagingen, hoe meer scherpte om het onderste uit de kan te halen in marketingprojecten. En dat komt uiteindelijk het bedrijf en de klanten ten goede.

Een dergelijke globale aanpak versnelt de online groei van een onderneming en dus ook de algemene ontwikkeling van de organisatie.

Ook overtuigd van een T-Shape aanpak? Benieuwd hoe je deze approach ook in jouw bedrijf kan toepassen of uitrollen?

Of hoe onze Hybrid T-shaped marketeers jou kunnen helpen met jouw huidige digitale uitdagingen van het moment?