Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

SEO? Zoekmachine optimalisatie om een plek bovenaan de organische zoekresultaten te bemachtigen!  

We willen allemaal bovenaan in Google verschijnen wanneer consumenten zoekopdrachten intypen die aansluiten bij je bedrijf. Dat klinkt logisch, want een eerste oriëntatiefase voor de aankoop van een product of dienst speelt zich steeds vaker online af. Bovendien geeft slechts 30% van de zoekers de voorkeur aan klikken op resultaten die betalend zijn. Het grootste aandeel (70%) van de kliks gaat dus naar de organische zoekresultaten. Zoekmachine optimalisatie is met andere woorden een onmisbaar onderdeel van een resultaat gedreven online strategie.

Zie SEO als een communicerend vat met je betalende campagnes. In tegenstelling tot SEA is zoekmachine optimalisatie een lange termijn investering waarbij je continu het organische zoekvolume naar je website gaat optimaliseren. Wanneer deze optimalisaties na verloop van tijd je positie in de zoekresultaten verbeteren voor bepaalde zoekwoorden, kan je geleidelijk de betalende campagnes laten afnemen.

Zo realiseer je op het einde van de rit niet alleen een mooie positie in Google maar betaal je ook niet langer voor je bezoekers. Mooi meegenomen toch?

Wij ondersteunen je bij het creëren, continu evalueren en optimaliseren van je SEO-inspanningen. Alsook bij het behalen van de doelstellingen en het realiseren van groei. Zo haal jij het maximum uit je online investering!

Hoe kunnen wij dat voor je doen?

Linkbuilding

Een belangrijk aspect van SEO is linkbuilding. Door te werken aan een kwalitatief linkprofiel stijgt de autoriteit van je website. Niet alleen het aantal links telt, ook de kwaliteit en relevantie van de links zijn belangrijk. Hoe beter je autoriteit, des te hoger je kan scoren in de zoekresultaten van Google. Je hoort het al, wil je je organische trafiek een boost geven? Dan is linkbuilding cruciaal. Lees ook onze blog met 8 tips voor succesvolle linkbuilding.

Content optimalisaties

Content is een onmisbaar element om je website SEO-proof te maken. Met een keyword onderzoek achterhalen we bij welke zoekwoorden de grootste opportuniteit ligt. We optimaliseren teksten op basis van deze keywords, we voegen metatags toe, zetten in op long tail keywords en vergeten het belang van interne links niet.

Technische optimalisaties

Ook de technische structuur van je website draagt bij aan je positie in Google. Denk hierbij aan een de aanwezigheid van een sitemap, snelle pagina laadtijden, een mobielvriendelijke website en omschakeling naar https. Het technische SEO-luik heeft een grote invloed op andere SEO-inspanningen en kan je dus maar beter niet laten liggen.

Haal jij vandaag het maximale resultaat uit je online inspanningen? Laat jouw huidige aanpak doorlichten door onze experts. Ontdek hoe je voor hetzelfde budget meer conversies kan genereren of leads kan vergaren.

Hoe werkt Google?

Om te weten hoe je hoger rankt in Google, is het relevant om te snappen hoe Google werkt. Google heeft als missie om informatie wereldwijd te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken voor bezoekers/gebruikers. Om die reden is het voor Google belangrijke relevante zoekresultaten te tonen aan gebruikers. Maar hoe doet Google dat?

Zoekrobots

Google maakt gebruik van zogenaamde zoekrobots die het wereldwijde web aflopen naar nieuwe webpagina’s. Worden de pagina’s van jouw website door de zoekrobots goed begrepen, dan worden ze opgenomen in de Google-index. Tikken mensen zoektermen in op Google, dan neemt Google een kijkje in de eigen index en beslist welke webpagina’s het meest relevant zijn op basis van de ingetikte zoektermen.

Ranking

Echter, dit is niet alles. Want als Google eenmaal beslist welke webpagina’s relevant zijn voor de ingevoerde zoektermen, dan moet ook de ranking nog worden bepaald. Zoekmachine Google gebruikt meer dan 200 verschillende factoren om te bepalen welke webpagina’s als eerste worden getoond. Wij zetten de belangrijkste factoren voor je uiteen:

  • Toegankelijkheid: je webpagina moet toegankelijk zijn voor de crawlers van Google.
  • Laadsnelheid: Google straft pagina’s af die traag laden. Zet daarom geen zware bestanden op je website te zetten die traag laden.
  • Gebruiksvriendelijkheid: de bezoeker moet makkelijk kunnen vinden waar hij naar op zoek is.
  • Technische SEO: denk aan keywords in onder andere titels en meta descriptions.
  • Mobile friendly: Google geeft voorrang aan websites die werken op mobiele devices, zoals tablets en smartphones.
  • Begrijpelijke content: de content op je webpagina moet makkelijk te begrijpen zijn én eenvoudig toepasbaar zijn voor website bezoekers.
  • Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid: wanneer externe webpagina’s naar jouw webpagina linken, straal jij autoriteit uit naar Google. Hoe meer autoriteit je hebt, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten. Zet maximaal in op kwaliteit. Wanneer je kwaliteitsvolle content creëert, zullen andere webpagina’s je webpagina sneller linken en creëer je vanzelf kwantiteit.
  • Keywords: geef ze een tactische plaats. Google straft keyword stuffing af. Prop je teksten daarom niet vol met keywords in de hoop op een goede ranking.
Search Engine Optimization

Google beoordeelt websites dus aan de hand van meer dan 200 ranking factoren. Wil je beter aan deze ranking factoren voldoen? Dan krijg je te maken met SEO. Hoger scoren in Google heeft namelijk alles te maken met SEO. Dit staat voor search engine optimization. Bij search engine optimization verbeter jij je website op allerlei punten om hoger te ranken in Google. Content, keywords en linkbuilding maken allen onderdeel uit van de search engine optimization techniek en zijn dus ook allemaal relevant.

Houd bij search engine optimization rekening met twee verschillende typen SEO: on-page SEO en off-page SEO. Met on-page SEO heb je 100 procent controle over factoren die je kan aanpassen en optimaliseren om zo hoger te scoren in de ranking. Denk bijvoorbeeld aan je website mobile friendly maken. Bij off-page SEO zijn er factoren die buiten je eigen controle vallen, maar die er wel voor zorgen dat je geloofwaardigheid en autoriteit uitstraalt. Een goed voorbeeld hiervan linkbuilding (het verzamelen van externe links naar jouw website).

Waarom hoger scoren in Google?

Waarom is een hogere ranking in Google zo belangrijk en welke meerwaarde heeft het om met search engine optimization aan de slag te gaan? Wel, het antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig: hoe hoger je scoort, hoe meer kans er is dat mensen op jouw website klikken. Daalt jouw positie, dan zie je dit ook terug in de click through rate. Dit betekent dus dat er minder bezoekers naar je website komen en is de kans op omzetverlies vrij groot. Kortom: search engine optimization is onlosmakelijk verbonden met jouw online succes.

Schermafbeelding 2020-09-30 om 12.37.20

Tips om beter te scoren in Google

Wil je tips om beter te scoren in Google? Wij geven je een aantal praktische tips op het gebied van search engine optimization om je op weg te helpen. Zowel on-page als off-page zijn er adviezen die je kunt toepassen.

Tips on-page seo
  • Analyseer potentiële klanten: waar zoeken ze naar en welke vragen stellen ze? Als je dit weet, kan je relevante content voor hen creëren.
  • Kies voor keywords die laag zijn in competitie, maar toch nog steeds relevant zijn. Wanneer je een frequent gebruikt keyword neemt, is de kans groot dat andere bedrijven dit ook gebruiken. Dit betekent ook dat je last hebt van meer competitie om op de eerste pagina te komen. Soms is het dus beter om een minder voorkomend synoniem te gebruiken.
  • Optimaliseer title tags en meta descriptions. Dit is namelijk het enige wat men zal zien bij de zoekresultaten en wat iemand zal moeten overhalen om op jouw website te klikken.
  • Werk samen met een webdeveloper voor een technische verbetering van je website. Ook Google houdt van makkelijk scanbare teksten en kijkt daarbij onder meer naar de headings op je pagina om een idee te krijgen wat er te zien en te lezen valt op je webpagina.
  • Bekijk je zoekresultaten incognito. Waarom? Als je bent ingelogd bij Google, dan neemt de zoekmachine je locatie en zoekgeschiedenis mee om te bepalen wat jouw beste zoekresultaten zijn. Dat willen we niet want dit is niet hetzelfde bij iedere bezoeker.
Tips off page seo
  • Verzamel zoveel mogelijk relevante links naar jouw website. Zorg daarom dat je website relevant en interessant is.
  • Post interessante berichten via sociale media.

Conclusie: hoger scoren in Google doe je onder andere met search engine optimization. Start direct en bemerk snel resultaten!