Performance marketing het nieuwe knelpuntberoep?

Performance marketing knelpuntberoep

Verpleegkundigen? Onderwijzers? Bouwvakkers? Eén voor één bekende knelpuntberoepen. Als we niet oppassen, staat performance marketing binnenkort ook in dat lijstje als knelpuntberoep. Nu de economie stokt en bedrijven elke euro twee keer omdraaien, wordt performance marketing belangrijker dan ooit. Zo belangrijk dat de vraag het aanbod stevig overschrijdt. 

De opeenvolgende lockdowns hebben de voorbije twee jaar een turbo gezet op e-commerce. Om die groei te stutten en de keiharde concurrentieslag online te winnen, investeren bedrijven fors in marketing. Maar de bomen groeien daarbij niet langer tot in de hemel. De oorlog in Oekraïne, exploderende energieprijzen, schaarse grondstoffen,… maken ondernemingen voorzichtiger. Ze draaien elke euro twee keer om. En de euro’s die ze uitgeven, moeten meer dan ooit renderen.

Dat maakt marketing minder vrijblijvend. Een campagne is niet langer succesvol wanneer de CEO drie affiches langs de snelweg ziet hangen of een cool filmpje op zijn Facebook-tijdslijn ziet passeren. Bedrijven koppelen duidelijke doelstellingen aan hun investeringen in marketing. Elke marketingactie moet een bewezen return on investment halen. 

Enter performance marketing. Ondernemingen betalen niet voor inspanningen, ze betalen voor resultaten. Meetbare resultaten. Performance marketeers testen en experimenteren, schrappen wat niet doeltreffend is, en concentreren hun tijd en het geld van hun klanten op acties die wérken. Op acties die de bottom line impacteren. 

Performance marketeers zijn de Elitetroepen onder marketeers

Performance marketeers zijn zo’n beetje de elitetroepen onder de marketeers. De Special Forces. Maar performance marketing dreigt een knelpuntberoep te worden. 

We merken bij veel van onze sollicitanten dat marketeers nog altijd vrij traditioneel opgeleid worden. Heel veel aandacht voor creativiteit, te weinig aandacht voor data en revenue. Je gaat ons nooit horen beweren dat creativiteit niet belangrijk is, het blijft een van de fundamenten van elke succesvolle marketingactie. Maar in dit digitale tijdperk zijn data onmisbaar om die acties op de juiste manier en via het juiste kanaal tot bij de juiste doelgroep te krijgen. Zonder data serveer je parels aan de zwijnen. 

Dat gebrek aan aandacht voor data en effectief resultaat wreekt zich. Want klanten zijn niet meer onder de indruk van reclameprijzen en -awards an sich. Meer klanten en meer omzet, daar gaat het om. Harde cijfers, harde resultaten. Data. De kloof tussen de verwachtingen van marketeers en die van hun opdrachtgevers wordt groter. Zou het daarom zijn dat 60 procent van de marketingstudenten na een paar jaar een totaal andere richting inslaat?

‘Waarom schaarste? Je kan toch ook een ervaren marketeer bij een ander bedrijf weghalen?’. Zaten we niet in het tijdperk van de Great Resignation? Performance marketing is een vak apart. Het is een discipline op zich. Bashir Abdi en Usain Bolt zijn allebei lopers, maar je maakt van Abdi niet zomaar snel een sprinter en je maakt van Bolt geen marathonloper. Zo is het ook bij marketeers. Digitale marketing evolueert razendsnel. Kennis van twee jaar geleden is vandaag al ingehaald door nieuwe trends en nieuwe evoluties. Performance marketing fris je niet zomaar even op, het betekent continue bijblijven en mee groeien.

Onze eigen hogeschool : De Hybrid Academy

Dit is geen klaagzang. We willen vooral een constructief gesprek aangaan om bruggen te bouwen tussen al die eilandjes. Laten we de krachten bundelen en de muur tussen het bedrijfsleven en het onderwijs slopen, om de schoolbanken en de werkvloer dichter bij elkaar te brengen.

Bij Hybrid hebben we daarom enkele jaren terug onze eigen hogeschool opgericht. In onze Academy leiden we zelf performance marketeers op. Jong talent wordt klaargestoomd door ervaren teamleads, die 50 procent van hun tijd enkel en alleen aan coaching besteden (en dus maar de helft van de tijd ‘billable’ zijn). Ook voor ervaren gemotiveerd talent is onze academy een prima kans om hun performance skills verder uit te diepen.

Waarom zou de overheid zo’n model niet ondersteunen? Soms lijkt het alsof je alleen maar buitenshuis iets kan bijleren. Subsidies zijn bijna volledig toegespitst op externe opleidingen en trainingen. Maar bedrijven kennen de noden op de arbeidsmarkt het best. Waarom geen deel(tje) van dat gigantische opleidingsbudget heroriënteren, zodat ondernemingen zelf talent kunnen opleiden, trainen en coachen om snel mee te draaien? 

“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.” 

Benjamin Franklin

Related Posts