Blog

Hoe slim adverteren als e-commerce?

Hoe slim adverteren als e-commerce?
Paid Advertising | 5 juni 2020

E-commerce boomt als nooit tevoren. Om te adverteren op Google Ads of een Google ads campagne op te zetten, is de structuur van extreem belang. Dit vormt de basis van een sterke campagne en verdient dan ook extra aandacht. In deze blog zoomen we dieper in op de structuur van zoekcampagnes. Adverteer slim en bereik zo de juiste doelgroep voor jouw product of dienst.

Waarom adverteren op Google Ads?

Met een Google Ads campagne kan je advertenties, die verschijnen op basis van zoekopdrachten, genereren die relevant zijn voor je gewenste doelpubliek. Hierdoor vergroot je namelijk de kans op kliks en bijgevolg genereer je dan meer verkeer naar je website. Het krijgen van een goede kwaliteitsscore, dit is de waardering die je van Google krijgt, is hierbij belangrijk. Deze score zal er mee voor zorgen hoe vaak je verschijnt in de zoekresultaten en op welke positie. Met een georganiseerde campagne kan je, zowel op korte termijn als op lange termijn, de beste resultaten neerzetten. Ook kan je met een goede campagne de structuur eenvoudig aanpassen en optimaliseren zodoende je goede prestaties kan behalen.

Wat heb je nodig om te beginnen met Google Ads?

Er zijn een aantal zaken die je moet hebben om te kunnen adverteren via Google. Ten eerste moet je beschikken over een product of dienst dat je wenst te verkopen. Dit is meestal vanzelfsprekend, want adverteren zonder een product of dienst te hebben, is niet nuttig. Ten tweede moet je ook over een (realistisch) advertentiebudget beschikken dat je wenst te spenderen aan het adverteren. Daarnaast moet je ook al beschikken over een website met een aansluitende landingspagina. Tot slot is het belangrijk om een doelstelling voorop te stellen die je wenst te bereiken met bepaalde advertenties. Zonder concrete doelstelling(en) dreig je je budget niet optimaal te gebruiken waardoor je inkomsten uit advertenties kan mislopen.

Structuur van een zoekcampagne

Zoekadvertenties zijn de bekendste manieren om via Google Ads te gaan adverteren, en worden bijgevolg veel gebruikt. Je begint altijd met een kiezen van zoekwoorden en wanneer mensen deze zoekwoorden gebruiken, worden jouw advertenties getoond in de zoekresultaten. Je betaalt alleen wanneer een bezoeker ook daadwerkelijk klikt op jouw advertentie. De mate waarin Google jouw advertentie zal tonen hangt echter van een aantal zaken af zoals de concurrentie, je bod, je budget en de kwaliteitsscore die je hebt verkregen. Het belang van zoekcampagnes is niet te onderschatten. Via deze weg kan je snel een groot publiek bereiken dat bovendien ook gericht op zoek is naar iets wat jij aanbiedt. Iedereen die klikt op jouw advertentie, kan gezien worden als een potentiële klant.

Google Ads wordt ook wel gezien als een virtuele omgeving waar adverteerders kunnen bieden op zoekwoorden. Een dergelijk bod bestaat uit de maximale prijs, dit is de prijs die de adverteerder maximaal wilt betalen voor een klik (CPC of Cost-Per-Click). Daarnaast is de kost ook gebaseerd op de kwaliteit en de bijbehorende kwaliteitsscore die Google toewijst aan jouw advertentie. Tot slot zal ook het verwachte effect van extensies en advertentie indelingen de kost mee bepalen.

Tips

Het opzetten van een campagne is eenvoudig, maar het uitdenken hiervan op een strategische manier is echter moeilijker. Zoals eerder aangehaald, is het belangrijk dat je een goede score behaalt, daar deze een invloed heeft op de Ad Rank. Met een lage score zal je een hogere CPC betalen en een lagere advertentiepositie. Dit bewijst dat simpelweg een hoger bod uitbrengen, niet automatisch tot een betere positie in de zoekresultaten zal leiden.

De Ad rank wordt echter berekend door de kwaliteitsscore te vermenigvuldigen met de maximale Cost-per-Click. Het verbeteren van de CPC kan dus leiden tot een verbeterde advertentiepositie. De kwaliteitsscore bestaat uit drie zaken: advertentierelevantie, landingspagina en de verwachte klikfrequentie.

In deze blog willen we jullie graag 4 praktische tips meegeven voor het opstarten van een campagne.

1. Long tail zoekwoorden

Zoekwoorden met veel concurrentie lopen hoog op in prijs. Zoektermen zoals ‘digitale marketing’ zijn abstracte zoektermen en noemen we brede zoekwoorden. Deze zijn niet altijd interessant. De brede zoekwoorden kan je veranderen in een long tail zoekwoord aangezien je niet aangeeft wat je precies over digitale marketing opzoekt, dit kan informatie zijn, een bureau, een boek etc. In dit geval is Hybrid een “digitaal marketing bedrijf in antwerpen”, dit is een relevant long tail zoekwoord, hier zullen minder concurrenten op bieden en hiermee bereik je meer mensen die concreet zoeken naar wat jij aanbiedt. Je kan opteren voor brede zoekwoorden maar een goeie mix van trefwoorden is essentieel. Bovendien, hoe relevanter je zoekwoorden zijn (gerelateerd aan wat jij aanbiedt), hoe hoger

2. Advertentie extensies

De basis van zoekadvertenties bestaat uit drie kopregels, twee beschrijvingsregels en een zichtbare URL. Dankzij extensies kan je je advertentie nog relevanter maken en uitbreiden met:

  • Sitelinks: dit zijn links naar een specifieke pagina op je website,
  • Highlights: je gaat bepaalde features van je product of dienst nog extra in de verf zetten,
  • Locatie: je adres, wat je kan linken aan je Google Mijn Bedrijf account,
  • Extensies voor website informatie: dit is een plaats waar je al je diensten en producten kan opsommen,
  • Oproepextensies: toevoegen van je telefoonnummer,
  • Berichtextensies: wordt gebruikt om een sms te verzenden,
  • Prijsextensies: deze geven je de mogelijkheid om een overzicht van de prijzen toe te voegen,
  • App-extensies: worden gebruikt om te linken naar je applicatie,
  • Recensies-extensies waarbij er recensies uit Google Mijn Bedrijf mee getoond worden.

Bovenstaande vermelde extensies worden niet allemaal tegelijk getoond, maar maken je advertentie wel groter en opvallender. Daarnaast vergroten ze ook de kwaliteit, wat voor kosten-effectieve campagnes zorgt.

3. Uitsluitingen

Het uitsluiten van irrelevante zoekwoorden is belangrijk. Zo vermijd je dat je voor bepaalde termen, die ongewenst zijn, in de zoekresultaten staat. Het is mogelijk om dergelijke uitsluitingen vast te leggen op algemeen niveau alsook op advertentiegroepniveau. Hierdoor zorg je ervoor dat je budget verspilt aan zoektermen die toch niet relevant zijn voor jouw specifieke advertenties.

4. SKAG

SKAG of Single Keyword Ad Group wordt gebruikt om ad groups te maken met slechts één keyword. Dit zoekwoord splits je daarna nog op in een exacte adgroup en brede adgroup. Op deze manier worden exacte zoektermen uitgesloten om op die manier interne concurrentie tegen te gaan. Het zoekwoord laat je idealiter terug komen in de headline en description line.

Voorbeeld:

Ad group: Website laten maken /exact
Keyword:

Ad group: Website laten maken /mbm
Keywords: +website +laten +maken
Negatieve keywords:

Daartegenover staat dat de brede ad group vooral dient om inspiratie op te doen. Wanneer je tijdens de optimalisatie van een brede ad groups merkt dat er keyword combinaties resulteren in conversies, kan je deze combinatie gaan omzetten in een SKAG.

Voorbeeld: stel dat je merkt dat WordPress website laten maken voor een conversie zorgde kan je hiervoor een eigen SKAG aanmaken, met specifieke ads en URL. Dit keyword dien je dan toe te voegen als phrase match (“wordpress website laten maken”) bij de oorspronkelijke brede ad group om zo te voorkomen dat dit keyword hier nog in terecht komt.

Door op deze manier te werk te gaan kan de relevantie van je advertentie hoger liggen wat zal leiden tot een hogere kwaliteitsscore. Ook zijn de inzichten die je verkrijgt nuttig en waardevol om toekomstgericht je account verder uit te bouwen en te optimaliseren.

Andere campagnetypes in Google Ads

Tot slot willen we ook nog een aantal andere campagnetypes binnen Google Ads aanhalen die eventueel gebruikt kunnen worden.

Ten eerste kan er gewerkt worden met een displaycampagne. Dit zijn tekst of banner campagnes die Google zal tonen in het Google Display Netwerk. Dit netwerk kan wereldwijd meer dan 90% van de internetgebruikers bereiken. Het wordt veelal omschreven als een verzameling van websites waarop betaalde advertenties kunnen worden weergegeven. Bij deze campagnes is het mogelijk om te targeten op zoekwoord, onderwerp, doelgroep en remarketing.

Ten tweede kan je ook een shoppingcampagne opstarten. Dit kan je eenvoudig doen door een feed van je webshop te importeren via Google merchant center. Deze koppel je aan je Google Ads account en als resultaat worden je producten bovenaan of rechts van de zoekresultaten getoond. Zorg voor een consistente feed met de juiste productcategorieën en goede beschrijving van producten. Dit zal veel zichtbaarheid opleveren voor mensen die op zoek zijn naar een bepaald product. Bovendien kan je hieraan ook je winkelvoorraad koppelen, waardoor je je online- en winkelvoorraad kan beheren. Dit is een extra impuls voor de klant om het product bij jou te kopen.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van videocampagnes. Youtube is een grote zoekmachine en de belangrijkste videosite. Het ontwikkelen van dergelijke advertenties vraagt echter iets meer tijd en heeft hierdoor een hoger kostenplaatje dan tekst of beeldadvertenties. Anderzijds kijkt een consument liever naar een video van een product of dienst dan er te moeten over lezen en bovendien blijft de inhoud ook langer hangen.

Tot slot kan je ook gebruik maken van de Universele App Campagne (UAC) waarmee je jouw app gemakkelijk kan promoten via Google zoeken, Google play, Youtube en Gmail. Daarnaast verschijnen ze ook nog in andere mobiele apps en websites zoals het Display netwerk. Het enige waar jij aan moet denken is de tekst, het startbod en het aantal items. De rest wordt geoptimaliseerd om gebruikers jouw app te laten vinden.

Adverteren via Google Ads lijkt gemakkelijk, maar er zijn vele valkuilen die je moet weten te omzeilen. Het is dan ook raadzaam je op voorhand te informeren alvorens je gaat adverteren via Google Ads. Enkele tips zoals het gebruik van long tail zoekwoorden, advertentie extensies, uitsluitingen en Single Keyword Ad Group kunnen je al goed opweg helpen.

Hulp nodig bij het adverteren? De marketing experten van Hybrid helpen je graag verder.
Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!

Waarom wij tien keer meer investeren in het opleiden van talent dan het gemiddelde Belgische bedrijf

Meer weten