Blog
Het Retail Omnichannel kompas: Van Digitale Inspiratie naar Fysieke Aankoop
7 op 10 Belgische retailers heeft geen Omnichannel kompas
Als retailer sta je, wat je marketingstrategie betreft, meer dan ooit in een voortdurende spreidstand.
Je bereikt je doelgroep het meest efficiënt digitaal. Via Google-campagnes, gerichte advertenties op sociale media, via online video of digitale radio.
Maar je omzet, die genereer je grotendeels offline – door verkoop in je fysieke winkelpunten.
Gelukkig zijn onze retailers (en hun performance agencies) geen uilen als het op digitale marketing aankomt. Ze zetten gediversifieerde kanalen en campagnes in om naamsbekendheid, merkvoorkeur, conversie en uiteindelijk verkoop te genereren. En heel wat vragen die daarbij opduiken, kunnen ze perfect beantwoorden. “Wat is mijn kost per klik en per weergave?” “Welke campagne heeft de meeste views opgeleverd?” “Op welk kanaal heb ik de meeste interacties met mijn doelgroep?” “Wat is de return van mijn digitale campagnes op mijn online verkoop?” Op basis van deze en tal van andere analyses verfijnen de retailers hun marketingmix op zoek naar steeds betere resultaten.
Toch is er één vraag die 7 van de 10 Belgische retailers niét kunnen beantwoorden. Terwijl net dié vraag essentieel is om je marketingstrategie écht te kunnen optimaliseren. Hier komt ze:
Welke campagne, welk kanaal, of zelfs welke specifieke advertentie, heeft aantoonbaar tot kassaverkoop in de winkel geleid?
Een audit van digitale marketingspecialist Hybrid Agency bij meer dan 200 retailers in België toont aan dat een strategie gericht op het beantwoorden van deze vraag een gigantische ‘quick win’ zou zijn voor maar liefst 71% van de betrokken bedrijven. Nochtans is de technologie vandaag beschikbaar om doelgroepen effectiever en efficiënter te bereiken, én om tegemoet te komen aan de druk om tot steeds betere campagneresultaten te komen met meetbare conversies op de winkelvloer.
Het Hybrid actieplan voor de Belgische retailsector:
in 3 stappen naar een meetbaar hogere ROAS (Return On Ad Spend)
Op basis van de inzichten uit hun marketingaudit van de Belgische retailsector, ontwikkelde Hybrid Agency een actieplan. In 3 heel concrete stappen helpen ze retailbedrijven op weg naar het werken met een omnichannel kompas. Zeg maar een GPS voor de omnichannel marketing strategie, die heldere routes uitstippelt van online campagnekanalen naar meetbare kassaverkoop op de winkelvloer.
Uit onze audit én in de praktijk blijkt dat we voor tal van onze retailklanten al binnen één kwartaal een rendement stijging van 10% en meer kunnen behalen. Dat zijn resultaten die we natuurlijk voor nog veel méér retailers willen realiseren. Onze aanpak is trouwens ook relevant voor merken die géén eigen winkelpunten hebben, maar hun producten wel via retailkanalen verkopen.
Stap 1: doelgroepen preciezer, efficiënter en flexibeler bereiken
Hoe complexer en gefragmenteerder het digitale landschap wordt, hoe moeilijker het is om budgetten op de best mogelijke manier te spreiden en in te zetten op de juiste kanalen op het juiste moment. Daarom reikt Hybrid zijn retailklanten héél gerichte strategieën en tools aan om hier op een betere manier mee om te springen.
Via programmatic buying gaan we bijvoorbeeld geautomatiseerd online advertentieruimte inkopen op basis van data zoals surfgedrag, demografische informatie en interesses. Zo brengen we onze advertenties heel gericht bij de juiste persoon. Dit combineren we met real-time bidding, een specifieke vorm van programmatic buying waarbij de advertentieruimte geveild wordt op het moment dat een gebruiker een webpagina laadt. Zo verschijnen onze gerichte campagnes ook nog eens precies op het moment waarop onze doelgroep actief is.
Hoe Programmatic adverteren en RTB (real-time bidding) werkt. Source Moloco
Voor retailers biedt deze aanpak meerdere voordelen:
- Precisie: door gebruik te maken van uitgebreide data kunnen advertenties zeer gericht worden ingezet, wat de relevantie en impact verhoogt. Het uitfaseren van 3rd party cookies heeft uiteraard zijn impact maar ook daar zijn alternatieven voor handen.
- Efficiëntie: het geautomatiseerde proces bespaart tijd en middelen, waardoor campagnes sneller kunnen worden uitgerold en aangepast.
- Flexibiliteit: realtime aanpassingen zijn mogelijk op basis van actuele prestaties en veranderende marktcondities.
Stap 2: contextuele dataverrijking en integratie van locatiegegevens
Je hebt het misschien al wel horen zeggen: “data is de nieuwe olie”. En inderdaad: net zoals olie de motor was van de industriële revolutie, zo speelt data een cruciale rol in de huidige digitale economie. Maar net als olie, moet data worden ontgonnen, verfijnd en geanalyseerd om waarde op te kunnen leveren. Zelfs in het licht van toegenomen bewustwording en regulering rond het gebruik van data, zijn er nog steeds heel wat mogelijkheden op het vlak van datagedreven marketing, die van grote meerwaarde kunnen zijn voor Belgische retailmarketeers.
Contextuele dataverrijking, bijvoorbeeld, voegt extra gegevens toe aan je bestaande data, waardoor je marketingstrategie nog beter wordt afgestemd op de behoeften en het gedrag van je doelgroep. Naast het optimaliseren van de route die je advertentiecampagnes volgen, maken deze data het mogelijk om de prestaties van je digitale advertenties te volgen tot aan de fysieke winkelvloer. Dit biedt inzicht in welke digitale advertenties de beste Return on Ad Spend (ROAS) opleveren en daadwerkelijk leiden tot conversies in je fysieke winkels.
Voorbeelden Dataverrijking.
Een belangrijke toepassing hiervan is de integratie van locatiegegevens. Door de GPS-locatiegegevens van bijvoorbeeld mobiele telefoons te integreren, kan je dataplatform bijhouden wanneer een consument die eerder met een digitale advertentie interactie had, daadwerkelijk een fysieke winkel bezoekt.
Combineer deze data met gegevens van winkeltellers, bezoek-vs-verkoop-ratio’s en het gemiddelde shoppingbedrag, en je krijgt een heel mooi zicht op de impact van je campagnes. Dit alles natuurlijk 100% privacyproof.
Met behulp van movement data maak je als retailer de volledige customer journey van je klant inzichtelijk: vanaf de eerste interactie met een advertentie tot aan de uiteindelijke aankoop in de winkel. Je kunt niet alleen volgen welke advertenties klanten hebben gezien of gehoord, maar ook analyseren welke touch-points het meest effectief waren.
Je kan bijvoorbeeld de impact van advertenties in kaart brengen door te kijken naar de laatste klik (Last Click Attribution) of zelfs naar de bekeken advertenties (Post View Attribution).
Zo krijg je een compleet beeld van de digitale touch-points die de consument hebben beïnvloed op weg naar de aankoop.
Inzicht in de volledige customerjourney door Post View contributie
Het kunnen koppelen van de kassaverkopen in onze winkels aan interacties met onze online campagnes, was een echte eyeopener. Het stelt ons in staat om onze budgetten nóg veel gerichter toe te wijzen aan de kanalen die meetbaar de beste impact genereren.
Omnichannel Marketing Manager
“Home & Deco”
Stap 3: real-time analyses en ROAS-optimalisatie
Door al deze gegevens in realtime te analyseren, kunnen retailers direct zien welke campagnes het beste presteren en welke moeten worden aangepast (zogenaamde ‘set & forget campagnes, die tijdens hun looptijd niet worden bijgestuurd, zijn écht niet meer van deze tijd). Dit zorgt ervoor dat je advertentiebudget wordt ingezet waar het het meeste effect heeft, wat leidt tot een hogere ROAS.
Door slim om te springen met deze technologieën, kunnen retailers hun digitale campagnes naar een hoger niveau tillen en beter inzicht krijgen in de werkelijke impact van hun digitale advertenties op de fysieke winkelverkoop.
Voorbeeld Omnichannel Kompas
Conclusie
In het complexe landschap van digitale marketing zijn slimme strategieën en tools de enige manier om je doelgroep efficiënt te bereiken. Door deze technologieën te combineren met contextuele dataverrijking, krijg je niet alleen een geavanceerd GPS-systeem voor je marketingstrategie, maar ook een écht ‘omnichannel kompas, dat je een diepgaand inzicht biedt in welke van je advertenties bijdragen tot online verkoop én tot conversies op de winkelvloer.Meetbare en performante omnichannel marketing met andere woorden!
Met de juiste data, technologie en context kun je als retailer niet alleen de juiste doelgroep bereiken, maar ook je marketingbudget optimaliseren door te focussen op de campagnes die het meeste rendement opleveren. Dit resulteert in hogere conversieratio’s, een verbeterde klantbeleving en uiteindelijk een sterkere merkloyaliteit. Benut de kracht van contextuele data om je marketingcampagnes op de juiste koers te houden en maximaal succes te behalen.
Over Hybrid
Hybrid Agency is een toonaangevend performance marketingbureau dat retailers en andere ambitieuze bedrijven helpt bij het maximaliseren van hun digitale impact. Wat Hybrid echt onderscheidt, is hun unieke Team-as-a-Service (TaaS) aanpak, waarmee ze als een verlengstuk van je eigen marketingteam fungeren. Deze flexibele en schaalbare oplossing stelt Belgische retailbedrijven in staat om snel in te spelen op veranderende marktomstandigheden en hun marketinginspanningen te optimaliseren zonder de noodzaak om intern nieuwe talenten te rekruteren en op te leiden.
Hybrid biedt een breed scala aan diensten, van SEA, SEO, social en programmatic advertising tot marketing automation en conversie-optimalisatie, specifiek gericht op omnichannel marketing. Door continu te optimaliseren op basis van realtime data, garanderen ze dat je marketingbudget altijd maximaal rendeert. Hybrid werkt samen met tal van ambitieuze bedrijven, zoals X²O, Impermo, Ava, Aveve, Lola Liza ea. om duurzame groei te realiseren door middel van een geïntegreerde omnichannel aanpak die zowel online als offline resultaten verbetert.
Meer weten?
Neem contact op met Bart De Ceulaer:
+32 (0)493/25.73.10
bart@hybridagency.be
Boek een vrijblijvende call
Benieuwd wat jouw groei kan betekenen?
Blog
Overige blogartikels
Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!