Meer rendement halen uit je Google Ads campagnes? Ontdek onze 13 tips!

Google Ads

Google Ads is net zoals Facebook Ads een veelbesproken manier van online adverteren. Voorstanders van Google Ads halen de kracht en de reikwijdte van Google’s zoekmachine aan, tegenstanders wijzen dan weer op de hogere kostprijs.

Wie echter een aantal kneepjes onder de knie krijgt en een aantal tips toepast, zal zijn of haar Google Ads-campagne kunnen omvormen in een erg rendabel communicatiekanaal. Ziehier een verzameling van 13 tips waarmee je de kans op een sterke Google Ads-campagne aanzienlijk verhoogt. 

1. Kleef een waarde op je conversie

Welke conversie is de meest waardevol voor jouw bedrijf? Als bedrijf heb je jouw eigen bepaalde commerciële doelstellingen maar ook corporate doelstellingen op lange termijn. Niet alle conversies zijn gelijk. Sommige conversies zijn meer waard en wil je dus beter kunnen optimaliseren.

Definieer daarom de verschillende soorten conversies die je uit je Google Ads haalt en kleef op iedere conversie een waarde. Op basis van de totale waarde die jouw advertenties genereren (ROAS – Return on Advertising Spending), krijg je een goed inzicht in het rendement van je campagnes. Dit is een stevige basis om je huidige en toekomstige campagnes verder te optimaliseren.

2. Creëer geen interne concurrentie tussen advertentiegroepen

Zorg dat je advertentie A geen nefaste invloed heeft op je eigen advertentie B. Gebruik zeker en vast de uitsluitingszoekwoorden zodat je advertentiegroepen niet gaan concurreren met elkaar. Zoniet laat je de biedingen onnodig stijgen en zal je rendement fors dalen.

3. Bepaal de juiste doelgroep

“Wij willen de wereld veroveren met ons product”, dat is een nobele ambitie maar neem dat niet te letterlijk wanneer je de doelgroep van je Google Ads-campagne bepaalt. Hoe specifieker de doelgroep, hoe kwalitatiever de conversies zullen zijn.

Google Ads biedt heel wat parameters om de bepaling van je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Zo kan je je richten op provincies, regio’s of steden om een zo relevant mogelijk doelpubliek te targeten.

4. Schakel niet te snel over naar een automatische biedstrategie

Bij een automatische biedstrategie stel je een dagbudget in en beheert Google zelf dat budget om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk klikken of conversies krijgt, naargelang je doelstelling.

Ons advies luidt om hiermee te wachten en eerst een handmatige biedstrategie toe te passen waarbij je biedingen instelt voor elk zoekwoord en elke plaatsing. Zo behoud je de volledige controle over de CPC/CPA en kan je lang genoeg bijsturen waar nodig. Pas vanaf dat je genoeg resultaten, data en inzichten over het rendement hebt verzameld, kan je overwegen om over te stappen naar een automatische biedstrategie.

Google Ads op laptop

5. Voeg extensies toe

Met extensies binnen Google Ads heb je de mogelijkheid om extra informatie aan je advertentie toe te voegen. Zo verhoog je de zichtbaarheid in Google en geef je jouw advertentie ook meer inhoudelijke kwaliteit. Daarnaast krijg je van Google een extra bonus in de Ad Rank, waardoor je automatisch minder zal moeten betalen voor dezelfde positie.

Je kan kiezen tussen verschillende soorten extensies: link, locatie, oproep, prijs, bericht, promotie, highlight, enz. Je betaalt geen extra kosten, maar gewoon per klik op de extensie.

6. Verbeter je kwaliteitsscore

De kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s wordt uitgedrukt in een kwaliteitsscore. Het is zeer belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden bij het optimaliseren van je ads.

De kwaliteitsscore heeft namelijk een grote invloed op de Ad Rank. Een advertentie met een lage kwaliteitsscore zal leiden tot een hogere kost per klik (CPC) en een lagere advertentiepositie. Gewoon meer bieden zorgt er dus niet altijd voor dat je een betere positie krijgt.

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore?

  • Zorg voor relevante advertenties: wat lees je zelf graag op het internet?
  • Selecteer zo specifiek mogelijke zoekwoorden: liever een groep van twee of drie woorden (long tail keywords) dan één algemene term.
    Praktisch voorbeeld: “witte T-shirt kopen” en “witte T-shirt medium” hebben een hogere koopintentie dan “witte T-shirt”.
  • Stuur de geïnteresseerden naar de juiste landingspagina (meestal niet de homepage).
  • Gebruik een sterke call-to-action zodat de doorklikratio (CTR) kan toenemen.
  • Maak je advertenties aantrekkelijk door de USP’s van je product of dienst te benadrukken.
Kwaliteitsscore Google Ads

7.  Voeg remarketingdoelgroepen (RLSA) toe aan je campagne

In Google Ads kan je remarketingdoelgroepen aanmaken en toevoegen aan specifieke campagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de websitebezoekers van de afgelopen 180 dagen. Als de bezoekers jouw site verlaten zonder een aankoop te doen, kan je op deze manier terug met hen in contact komen. 

Bij RLSA-advertenties (Remarketing lists for search ads) kan je het bod voor een bepaald zoekwoord verhogen wanneer een bezoeker tot die specifieke doelgroep behoort. Dankzij RLSA verleg je het zwaartepunt van je campagne voortdurend in functie van je bezoekers en dus van de potentiële interesse.

Vanuit dit standpunt is het enkel relevant bij een handmatige biedstrategie. Maar ook bij een automatische biedstrategie kan je RLSA-lijsten toevoegen. Op basis van die data gaat Google sneller learnings opdoen en op die manier extra info aan de automatische biedstrategie geven.

Screenshot uit Google Ads

8. Voeg uitsluitingslijsten toe

Net zoals er zoekwoorden zijn die relevant voor jouw business zijn, bestaan er ook zoekwoorden die nefast kunnen zijn voor jouw producten of diensten. Wie handgemaakte, artisanale designtafels uit een duurder segment verkoopt, wil liever niet gevonden worden door mensen die tweedehandstafels of gratis tafels zoeken.

Je kan deze zoekwoorden individueel uitsluiten op advertentiegroep niveau of campagne niveau maar je kan ook een lijst aanmaken met uitsluitingszoekwoorden. Deze lijsten kan je dan zelf toevoegen aan de betreffende campagnes. Op deze manier maak je je campagnes nog gerichter en rendabeler.

9. Adverteer op je eigen merknaam

Adverteren op producten en specifieke acties leidt tot clicks van personen met interesse voor die bepaalde zaken. Vergeet echter ook niet om te adverteren op je eigen merknaam. 

Adverteren op je eigen merknaam is bovendien niet duur en geeft een boost aan de kwaliteitsscore van je account. Zo ben je je concurrenten te snel af.

Google ads display

10. Verhoog het vertoningsaandeel van je advertentie

Het vertoningsaandeel (impression share) is het percentage dat aangeeft hoe vaak jouw advertentie wordt weergegeven als er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht.

Zeker bij de goedkoopst converterende zoekwoorden moet je ervoor zorgen dat je een zo hoog mogelijk vertoningsaandeel hebt. Streef hierbij naar een impression share van 100%, zodat je zeker het volledige potentieel kan benutten.

11. Maak de copy van je advertentie inhoudelijk relevant

De copy van je advertentie bepaalt mee hoe succesvol de boodschap overkomt. Pas de inhoud, de tone of voice en de schrijfstijl aan de doelgroep aan maar ook aan het doel van de communicatie. Wil je jouw doelpubliek informeren over toekomstige lanceringen of wil je instant verkopen genereren? In dat laatste geval zal je Call to action erg belangrijk zijn in je copy. Gebruik indien nodig extensies om om USP’s, bijkomende boodschappen, zoekwoorden en/of links toe te voegen.

12. Bouw de campagne logisch op

Definieer duidelijk de naming conventions. Die helpen je om je campagnes thematisch te organiseren, termen en productcategorieën te onderscheiden en een eigen accountstructuur aan te brengen. Zo zal het in een gestructureerd account bijvoorbeeld eenvoudiger zijn om de doelgroep te bepalen.

Zo’n duidelijke (interne) campagnestructuur helpt ook om het overzicht te bewaren wanneer je met meerdere personen op een Ads-campagne werkt.

Google Ads

13. Test en optimaliseer voortdurend

Advertentie opmaken, doelgroep bepalen en klaar is Kees? Toch niet. Een goede Google Ads-campagne is zoals een kind dat je moet opvoeden. Houd voortdurend de resultaten in het oog, verschuif budgetten naar gelang de resultaten, bekijk de search terms en stuur regelmatig de biedingen bij. Zorg ervoor dat al je zoekwoorden op de eerste pagina terechtkomen en schakel verlieslatende campagnes tijdig uit. Zo maak je budget vrij voor campagnes die wel de gewenste conversies opleveren en tegen het dagbudget aanlopen.

Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld? Schrijf je dan in voor onze Monthly Digital Boost!