Agency of freelancer: hoe stel jij jouw dreamteam samen?

Blog

Agency of freelancer: hoe stel jij jouw dreamteam samen?

Agency of freelancer: hoe stel jij jouw dreamteam samen?
Digitale groei
|

Kiezen voor een freelancer, agency of een full-time employee?

De doorsnee customer journey digitaliseert tegen een razendsnel tempo. Marketingbudgetten schuiven verder op naar online en de mogelijkheden om met je prospects en klanten op een hybride manier te interageren nemen met de dag toe.

Binnen die realiteit is het samenstellen van het juiste dreamteam cruciaal maar tegelijkertijd ook heel uitdagend. Er raast een war for digital talent. De arbeidsmarkt wordt een steeds kleiner jachtterrein en talenten lang binnen de eigen rangen houden is haast onbegonnen werk.

Wie vanuit deze optiek beslist om niet volledig te stoelen op interne medewerkers maar toch een kwalitatieve online marketing aanpak wil, kan kiezen voor outsourcing. Je kan gaan voor één of meerdere freelancers, een samenwerking met een agency, of de combinatie natuurlijk. Als bedrijf kies je voor de optie die het best bij je cultuur en projecten past. Aan elke keuze zijn voor- en nadelen verbonden. Wij focussen graag op het positieve 🙂

Waarom je zou kiezen voor een agency:

Brede expertise

Een freelancer wordt vaak ingehuurd omwille van één specifieke specialiteit waar die zelfstandige absoluut top in is (bvb. SEO, copywriting, SEA, WordPress, enz.) en zich voortdurend in blijft specialiseren.

Wie echter op zoek is naar een partner met meerdere digitale expertises, botst bij de freelancer al snel op beperkingen. Meerdere individuele freelancers inhuren vergt dan weer veel coördinatie, dat kost tijd en uiteindelijk veel geld. Een agency bestaat uit een team van mensen met verschillende complementaire vaardigheden, ideaal voor wie gerust wil zijn over alle facetten van de online marketing.

Duurzame relatie op lange termijn

Wanneer een freelancer uitvalt, is er niemand om hem of haar te vervangen. Een agency heeft meer mankracht in huis en kan afwezigheden en vakanties beter opvangen. Op die manier blijft de opvolging van de online marketing permanent gegarandeerd.

Flexibel schakelen en uitbreiden

Een freelancer kan zich dubbel plooien maar hij of zij blijft maar twee handen hebben. Komen er meerdere dringende opdrachten of vragen tegelijk binnen, dan zal de freelancer altijd een keuze moeten maken.

Een agency kan snel schakelen om hetzelfde niveau van opvolging te verzekeren tijdens piekmomenten. Als klant hoef je niet in de spreekwoordelijke rij te staan maar mag je rekenen op een constante opvolging en snelle antwoorden. Bovendien heeft een agency meer mogelijkheden om uit te breiden wanneer de omvang van een project dat vereist.

 

“Net zoals jouw doelen continu evolueren, doet de technologie dat ook. De specialisten die je vandaag aanwerft, hebben morgen niet meer alle antwoorden. Bovendien kan één medewerker niet langer alle expertisedomeinen beheersen.”

Research en knowhow

Een freelancer schoolt zich bij binnen zijn of haar specifiek vakgebied. Een agency maakt tijd en geld vrij voor opleidingen en research zodat de medewerkers steeds op de hoogte blijven van de laatste trends op meerdere vlakken. De ‘denktank’ van een agency is een vat dat voortdurend gespijsd wordt met nieuwe ontwikkelingen en kennis waar ook de klant voordeel uit haalt.

Doe je dan gewoon niet open wanneer er volgende keer een freelancer voor de deur staat? Zeker niet! De brede expertise en de slagkracht van een agency kunnen perfect aangevuld worden met de specifieke vaardigheden van een freelancer.

Een bedrijf moet zich vooral goed voelen bij de manier van werken en zelf bepalen welke verhouding freelancer-agency het meest optimaal is voor de eigen online marketing.

Hoe een agency kiezen?

Heb je na het lezen van voorgaande punten beslist om te gaan samenwerken met een agency? Geweldig! Maar nu moet je nog kiezen welk agency dat wordt.
Het is natuurlijk belangrijk om een agency te kiezen dat voor jou de beste match is. Daarom is het interessant om rekening te houden met onze 10 aandachtspunten die jou helpen met het kiezen van het perfecte agency.

Waarom je zou kiezen voor een freelancer:

Hoge mate van flexibiliteit

Freelancers werken op onafhankelijke basis, wat zorgt voor een hoge flexibiliteit. Hierdoor kan je ze aannemen per opdracht, en kan je zelf beslissen wanneer de samenwerking stopt, je huurt een freelancer namelijk enkel in voor de periode dat je hem nodig hebt. Blijkt het uiteindelijk toch meer werk dan verwacht? Dan kan je de periode makkelijk verlengen.

Eenvoudigere administratie

Ook het papierwerk verloopt vlotter als je samenwerkt met een freelancer. Als je een vaste werknemer aanneemt komt er vanzelf nog een hoop administratie bij kijken. Denk maar aan een ziekte-uitkering, ontslagpremie, en nog veel meer. Bij een freelancer moet je enkel een factuur opmaken, en klaar!

Een frisse kijk & insights

Wanneer freelancers je project voor het eerst zien, kunnen ze makkelijker fouten of nieuwe opportuniteiten spotten waar je zelf meestal niet op let. In je eigen campagnes durf je al snel vast te roesten in een bepaald denkpatroon, de inbreng van een externe partij kan deze vaste gedachtengang doorbreken. Bovendien hebben ze een verregaande expertise in hun vakgebied, waardoor ze over dat onderwerp de beste insights met je kunnen delen.

Goed nieuws : Waarom je eigenlijk niet moet kiezen  (1+1 = 3)

Freelancer, agency of vaste online marketeer, de voordelen van deze samenwerkingen combineren klinkt te mooi om waar te zijn. Toch gaat Hybrid door middel van een TaaS aanpak deze uitdaging aan. Benieuwd hoe wij dit doen?

Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld?