Hoe kies je het digital agency dat het beste bij je past?

Ontdek de 10 belangrijkste aandachtspunten

De kogel is door de kerk: jouw bedrijf gaat in zee met een digital agency dat het online bestaan (nieuw) leven gaat inblazen.

Maar hoe selecteer je de partner die het beste bij jouw bedrijf, de bedrijfscultuur en de doelstellingen past? Een digital agency kiezen is geen beslissing waarvoor je over één nacht ijs gaat. Hieronder vind je 10 aandachtspunten die jou kunnen helpen bij het kiezen van een digitaal agentschap. Gebruik deze als een checklist voor iedere kandidaat en vergelijk vervolgens de verschillende resultaten.

One size does not fit all

1. Speelt het agentschap voldoende in op jouw business en eigen doelstellingen?

Een agentschap dat jouw exacte behoeften en doelstellingen begrijpt en deze ook ten volle integreert in de aanpak is goud waard. Analyseer bijvoorbeeld of het agentschap bereid is om dezelfde parameters en KPI’s te hanteren als jullie intern doen.

Kijk ook naar de doelstellingen die het agentschap zelf voorstelt. Zijn deze realistisch en haalbaar vanuit het standpunt van jullie business?

2. Hoe transparant is het agentschap over de aanpak en gegevensuitwisseling?

Als klant wil je resultaten maar een glasheldere communicatie met het agentschap is even belangrijk. Vraag dus hoe het agentschap campagnes, data en beslissingen deelt. Is er een gemeenschappelijk platform? Hoe verlopen de briefings? Hoe worden de budgetten verdeeld over de acties?

3. Wat zijn de specialisaties van het agentschap?

Sommige agentschappen hebben een stokpaardje, een specialiteit die ze graag en vaak aanraden aan hun klanten. Denk maar aan SEO, paid advertising, content marketing of social media. Doorheen de voorgelegde cases kan je vaak al een rode draad ontdekken van de accenten die het agentschap legt.

4. Deelt het digital agency haar kennis met de klant?

Behoed je voor agentschappen die te hard hun best doen om onmisbaar te worden, die zullen geen extra toegevoegde waarde voor je bedrijf creëren. Je merkt snel of een agentschap bereid is om kennis te delen. Geven ze workshops? Delen ze tips over online toepassingen? Leggen ze uit hoe de verworven resultaten tot stand kwamen? Een agentschap dat resultaten neerzet, is een goede partner. Een agentschap dat ook nog eens haar kennis deelt met de klant, is een nog betere partner.

5. Hoe zien de website en de sociale media van het agentschap eruit?

Uit een website en de sociale mediaprofielen van een agentschap kan je vaak al afleiden welke de waarden en de stijl van dat agentschap zijn. Bekijk zeker de volgende rubrieken (als die bestaan):

  •       Cases: in welke sectoren was het agentschap reeds actief? Hoe waren de aanpak en de resultaten?
  •       Diensten: is er een essentiële dienst die je al dan niet terugvindt?
  •       Klantenreviews: wat zeggen anderen over het agentschap? (zie reviewpagina op Facebook)
Resultaten digital agency

6. Wat is de omvang van het digital agency?

Een groot agentschap gaat niet noodzakelijk grootse resultaten boeken. Het succes van een samenwerking hangt af van de chemie tussen de klant en het agentschap, eerder dan het aantal verdiepingen en departementen.

Een groter bureau heeft misschien iets meer diensten in eigen huis, maar een vaak hiërarchischere structuur zorgt voor minder flexibiliteit en een tragere opvolging. Wil je een persoonlijke service met teamleden die snel en flexibel schakelen en opportuniteiten aangrijpen die zich voordoen? Kies dan voor een klein of middelgroot bureau.

7. Doet het agentschap zelf aan online marketing en hoe?

Kijk ook naar hoe het agentschap de eigen online marketing uitvoert. Let op met een agentschap dat luidop verkondigt dat de klant moet adverteren op Google maar zelf nog nooit een eurocent in Google Ads heeft gestoken. Een agentschap dat zelf aan online marketing doet, houdt bovendien de vinger aan de pols op het vlak van nieuwe online marketingtechnieken en -ontwikkelingen.

Digital agency aan online marketing

8. Investeert het agentschap voldoende in zichzelf?

Kies geen agentschap dat zich puur bezighoudt met het uitvoeren van de strategie en de taken voor de klanten. Kijk ook naar wat het agentschap doet om zichzelf in de kijker te zetten. Hebben ze een blog? Delen ze content via de eigen kanalen? Doen ze mee aan wedstrijden? Hebben ze al prijzen of awards gewonnen? Is het agentschap lid van digitale netwerken zoals Google Partner?

9. Hoeveel ervaring heeft het agentschap met klanten uit jouw sector?

Wie jarenlang de online communicatie verzorgt voor uitsluitend grote IT-bedrijven zal een serieuze draai moeten maken wil het de lokale schoenenwinkel online op de markt zetten. De taal, het vakjargon, de hiërarchie, het doelpubliek… iedere sector heeft zo z’n eigen gebruiken. Heeft het agentschap reeds ervaring met klanten uit jouw sector, dan is dat zeker een pluspunt.

10. Wat zijn de tarieven van het digital agency?

Last but not least… hoe goedkoop of hoe duur is het agentschap? Maar vooral: wat zijn de mogelijke prijsformules? Werk je liever in regie, met een vaste projectprijs of met een vast aantal uren?