Gamma

De klant

Gamma, één van België’s meest bekende Doe-het-zelf-zaken is een als onderdeel van de Nederlandse groep Intergamma een echte omnichannel retailer.

In België behoort GAMMA tot de top 3 in de DHZ. Wekelijks komen bij de 86 GAMMA winkels in België een 160.000 klanten over de vloer en een equivalent bezoekt de webshop. Een 1000-tal medewerkers staan op de winkelvloer de klanten ten dienste.

De uitdaging

In de concurrentiële Belgische Doe-het-zelf markt het marktaandeel van Gamma behouden en verder laten stijgen. Aangezien de Belgische klusser zich steeds meer online oriënteert alvorens naar de fysieke winkel af te zakken begint de strijd voor de consument digitaal. Een doordacht aanbod, de juiste prijsstrategie en het begeleiden van de online bezoeker met de juiste expertise via content zijn onderdeel van de online strategie . Maximaal rendement uit de digitale performance kanalen is daarbij cruciaal om de gerichte zoeker te overtuigen tot ofwel een online aankoop of minimaal tot een gericht winkelbezoek.

Door het uitgebreide assortiment (+20K referenties), de snelle promostrategie en een flexibele markt stond het het Intergamma team (ook verantwoordelijk voor Gamma Nederland en de andere formule Karwei)  voor de uitdaging om niet enkel de juiste skills en capaciteit te kunnen voorzien; maar deze ook aan te passen aan de Belgische realiteit (Vlaams + Frans).

Onze aanpak

We besloten om via onze TaaS aanpak het interne Gamma team flexibel aan te vullen met een team Paid Advertising specialisten die niet enkel de juiste performance skills en het nodige volume aanleverden maar tegelijkertijd ook de overall strategie en de vertaling naar de Belgische markt challengen. Dit team werkt 95% remote en overlegt nauwgezet met met het interne team via calls en overlegmomenten. Een gezamenlijke KPI dashboarding is het kompas waar beiden op varen. Op die manier kan het Hybrid team ook grotendeels autonoom te werk gaan en zijn de verantwoordelijkheden en verwachting glashelder.

Hoe gingen we te werk?

Vanuit de doelstellingen dook ons team eerst in de accounts en de cijfers. Door deze doorgedreven audit hadden we duidelijk zicht op waar we rendement konden verhogen en hoe we de prioriteiten dienden te bepalen. Op basis van deze data bepaalden we in overleg met het Gamma team ons plan van aanpak.

Op welke pijlers zetten we in?

  • Search NL & FR ( Branded, Semi-branded & Non-branded)
  • Feed Management
  • Shopping ads
  • Remarketing

Focus actiepunten van het Hybrid team:

  • Continue bidmanagement en het experimenteren tussen manuele en automatische bidstrategieën
  • Verhouding van Branded verkleinen en scherper stellen en volgens bepaalde criteria zoektermen naar semi-branded verhuizen
  • Structuur aanpassingen om Interne concurrentie uit te sluiten – met meer dan 30K referenties een must! 
  • Doorvertaling overall strategie en taal- + regio-gevoelige optimalisaties (Vlaams vs Nederlands is echt een groot verschil 😎)
  • Uitsluiten van bv Producten die niet worden aangeboden (maar de consument dacht van wel), Irrelevante zaken (openingsuren, etc) Zoektermen met hoog aantal clicks die geen conversies realiseerden etc
  • Feed optimalisatie via Channable
  • Shopping uitbouwen (Smart + Standaard)
  • ….

Het resultaat

Y-to-Y resultaten : periode <aug 2019 – feb 2020>  vs <aug 2018 – feb 2019>

Overall werd 250.000€ meer omzet gerealiseerd en tegelijkertijd bespaarden we meer dan 100.000€ op het advertentiebudget.

  • Overall ROAS : 6,34 vs 4,14  => stijging van 53% 
  • ROAS Search Branded + Semi-branded : 12,60 vs 6,19 => stijging van 103%
  • ROAS Shopping : 3,35 vs 2,09 => stijging van 60%
Hybrid is de perfecte aanvulling op ons interne team. Ze versterken ons met skills en capaciteit waar nodig en reiken nieuwe tools aan zodat we het rendement continue kunnen verbeteren. De resultaten spreken voor zich. – Wouter De Meyer – Digital Lead Gamma België

Laat onze experts je volledige digitale aanpak doorlichten en ontdek hoe er voor eenzelfde budget meer lead vergaring of meer verkoop mogelijk is.

Gamma kiest voor Hybrid als online performance partner

Benieuwd hoe we jouw resultaten kunnen boosten?

Veelgestelde vragen

Hoe kan Hybrid me helpen?

Hybrid koppelt de juiste mensen aan jouw digitale projecten. Dankzij onze unieke aanpak kunnen onze klanten kort op de bal spelen, binnen je middelen en mét maximum resultaat.

Welke diensten biedt een online marketing bureau aan?

Hybrid helpt je op verschillende manieren: we creëren een digitale strategie op maat van jouw doelstellingen, zorgen voor trafiek en conversie, visualiseren en analyseren data, en bouwen websites die écht werken.

Hoe werkt de KMO-portefeuille voor online marketing advies?

Hybrid is geregistreerd dienstverlener van de KMO-portefeuille. Dat betekent dat KMO's voor advies omtrent online marketing en digitale strategie aanspraak kunnen maken tot 30% terugbetaling op de kosten van deze diensten.