Waarom je e-mailmarketing niet zomaar mag afschrijven

Blog

Waarom je e-mailmarketing niet zomaar mag afschrijven

Waarom je e-mailmarketing niet zomaar mag afschrijven

5 redenen om te blijven kiezen voor e-mailmarketing

De recent ingevoerde regels rond GDPR hebben het versturen van commerciële e-mails een hele andere dimensie gegeven. Daarnaast communiceren bedrijven, ook kleinere KMO’s en éénmanszaken, steeds vaker via de sociale media.

Waarom zou je dan nog aan e-mailmarketing doen? Ziehier 5 redenen om te blijven inzetten op e-mails als communicatiekanaal.

1. Persoonlijker contact

De sociale media worden overspoeld door bedrijven op zoek naar aandacht. Kijk maar naar de reclame in je eigen Facebook feed of naar het stijgend aantal bedrijven dat zich op Instagram stort.

E-mails komen daarentegen in de eigen ‘digitale brievenbus’ van je doelpubliek terecht. Ook al zijn e-mails nog niet de meest persoonlijke manier om potentiële klanten te bereiken, ze zijn alleszins veel persoonlijker dan een sociale mediapost die in de massa verdwijnt.

2. Database uitbouwen

The money is in the list! Een lijst met e-mailadressen blijft een erg waardevolle tool voor je bedrijf. Door aan e-mailmarketing te doen, bouw je aan een lijst van mensen die op één of andere manier interesse hebben in jouw producten of diensten.

Blijf er wel steeds voor zorgen dat je e-mails inhoudelijk blijven beantwoorden aan de verwachtingen van je doelpubliek.

3. ‘Customer life cycle’ opvolgen

Iedere klant laat sporen achter via e-mail (kliks, aankopen, antwoorden, uitschrijven,…). Met e-mailmarketing kan jij perfect inspelen op wat klant A op moment B verwacht. Denk maar aan een herinneringsmail die je richt aan een specifiek deel van je lijst die eerder al interesse toonde in een bepaald product. Een niet te commerciële herinneringsmail voor een update van dat product kan dan wonderen doen.

Een voorwaarde is natuurlijk wel dat je database perfect op orde staat.

4. E-mailmarketing is goedkoop

E-mailmarketing is veel goedkoper dan pakweg campagnes via de sociale media of andere communicatiekanalen zoals flyers en televisiereclame. Met een beetje creativiteit maak je doeltreffende e-mails op en verstuur je die met één klik op de muis.

Wie geen lange lijsten heeft binnen de doelgroep, kan zelfs met eenvoudige en gratis tools aan e-mailmarketing doen. Voorbeelden van dergelijke ondersteunende tools zijn Mailchimp en MailerLite.

5. E-mails worden gelezen

Geef toe: hoe vaak lees jij je e-mails per dag? Juist, meer dan één keer. Je bent dan ook vrij zeker dat een groot deel van je doelpubliek minstens een deel van je e-mail zal lezen.

Tip: zorg voor opvallende en aanlokkelijke titels om de lezer aan te sporen om verder te lezen.

Opgelet: het is belangrijk dat je e-mails mobielvriendelijk zijn. Veel e-mails worden immers op de smartphone gelezen.

Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld? Schrijf je dan in voor onze Monthly Digital Boost!

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!