Google Mijn Bedrijf voor meer zichtbaarheid in Google

Blog

Google Mijn Bedrijf voor meer zichtbaarheid in Google

Google Mijn Bedrijf voor meer zichtbaarheid in Google
Online Strategie
|

Jouw prospects en klanten correct informeren en inspireren via Google Mijn Bedrijf

‘Google Places’, ‘Google My Business’ of ‘Google Mijn Bedrijf’, het zijn stuk voor stuk benamingen die binnen dezelfde omgeving gebruikt worden om het beheer van een bedrijfsvermelding binnen Google Maps en Google Zoeken aan te geven.

Een bedrijfsvermelding in Google Maps en Google Zoeken is essentieel om meer zichtbaarheid te creëren binnen jouw marktsegment. Bovendien is het gratis en eenvoudig aan te maken. Ontdek hieronder de voordelen ervan en hoe je zelf aan de slag kan.

Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf in 5 eenvoudige stappen

  1. Log in op jouw Google-account
  2. Navigeer naar google.be/business
  3. Vul je bedrijfsnaam in en klik een resultaat aan
  4. Controleer alle gegevens en klik op ‘Doorgaan’
  5. Vraag een verificatiecode aan. Deze wordt verzonden naar het opgegeven adres, nadien geef je deze code online in om te verifiëren dat jij de eigenaar bent van het bedrijf.

De overige mogelijkheden en voordelen

  • Je bent 100% in controle over jouw bedrijfsinformatie (openingsuren, adresgegevens, enz.). Let er wel op om iedere wijziging zo snel mogelijk door te voeren en wees accuraat. Denk daarbij aan speciale openingstijden tijdens feestperiodes bijvoorbeeld. 
  • Via je bedrijfsprofiel is het ook mogelijk om gebruiker en klant statistieken te bekijken en zo een betere opvolging te garanderen naar klanten toe. Ben je een bedrijfsleider en heb je nog geen account bij Google Mijn bedrijf? Maak dan zo snel mogelijk een bedrijfsprofiel aan.
  • Een bijkomende handige tool binnen Google Mijn Bedrijf is Google Posts. Dit zijn relevante bedrijfsupdates (bvb. promoties of acties) die rechtstreeks in Google en in Google Maps verschijnen. Om te starten met Google Posts log je in op Google Mijn Bedrijf en klik je op ‘Posts’ in het linkermenu en vervolgens op ‘Write a post’. Je kunt de update als bedrijfsevent promoten, een Call to action invoegen en een link toevoegen. ‘Publish’ en de post verovert de zoekmachines.
  • Door je Google Bedrijfspagina te koppelen met je Google Ads account kan je winkeltrafiek doormeten. Zo weet je perfect of een specifieke betalende campagne jouw extra bezoekers in de winkel heeft opgeleverd. Je vindt meer info over deze ‘instore visits‘ in dit artikel ‘Koppel je fysieke winkelbezoeken aan je online campagnes’.

COVID-19 update

In tijden van corona(crisis) is het belangrijk om jouw (potentiële) klanten correct en duidelijk te informeren. Google My Business breidt de huidige posts uit met een nieuw posttype: ‘COVID-19 update’. Gebruik deze post om meer gedetailleerde en actuele updates over jouw bedrijf te delen zodat (potentiële) klanten die naar jou op zoek zijn op de hoogte zijn van o.a. jouw (aangepaste) openingstijden of de manier waarop je nu het best bereikbaar bent.

3 korte tips bij het gebruik van Google mijn bedrijf

  • Tip 1: Download de app van Google Mijn Bedrijf voor notificaties
    De applicatie is gratis te downloaden voor iOS & Android. Het is heel handig en gebruiksvriendelijk. Op die manier blijf je op de hoogte van reviews, kan je eenvoudig zelf iets posten en heb je een duidelijk overzicht van je statistieken/insights. Het biedt ook de mogelijkheid om een automatische begroeting in te stellen bij berichten van je klanten. Vergeet zeker niet jouw personal touch hieraan te geven dat aansluit bij jouw merkbeleving.
  • Tip 2: Pas je openingstijden aan
    Het is steeds belangrijk om in Google Mijn Bedrijf duidelijk aan te geven wanneer je geopend bent of wanneer juist niet. De feestdagen zijn ontzettend belangrijk om duidelijk aan te geven. Stel deze alvast in. Denk hierbij aan de aankomende speciale koopzondagen en/of vakantieperiodes.
  • Tip 3: Reageer steeds op potentiële klanten in Google Mijn Bedrijf
    Bij kennisvensters in Google Mijn Bedrijf wordt er ook een Vraag & Antwoord functie weergegeven. Vanuit je mobiele app kan je hier reageren op bepaalde vragen. Indien vaak dezelfde vraag terugkeert, denk er dan aan om deze informatie beter zichtbaar te maken via Google Mijn Bedrijf.

Extra features en voordelen:

1. Spring eruit: afbeeldingen

Bij het opstellen van je Google My Business kan je afbeeldingen toevoegen aan je account. Denk hier goed over na en probeer afbeeldingen te kiezen die je bedrijf en locatie goed voorstellen maar ook aantrekkelijk zijn. Zo onderscheidt je je ten eerste van de concurrentie en kunnen mensen de locatie makkelijker herkennen bij het navigeren.

2. Jouw online showroom

Voeg zeker jouw meest relevante producent en diensten toe. Deze worden dan ook weergegeven bij de zoekresultaten en wekken extra interesse op. Dit verhoogt ook de kans dat je verschijnt al mensen zoeken naar jouw producten in de buurt.

3. Gebruik Google Blogs:

Je kan via Google My Business blogs schrijven die 7 dagen bij jouw bedrijf blijven staan in de zoekresultaten. Dit zorgt voor meer kliks en interesse. Het kan dus interessant zijn om je website blog te koppelen aan de google blog. Zo post je er moeiteloos en trek je meer verkeer naar je site.

4. Lokale SEO

Via Google My Business verschijn je bij lokale zoekresultaten voor bedrijven in de buurt die voldoen aan de zoekopdracht. GMB draagt op deze manier bij aan je lokale SEO resultaten. Zo draagt het bij aan de mate waarin je verschijnt als bedrijf in de buurt, en ook aan de organische zoekresultaten voor jouw bedrijf voor personen in een bepaalde regio.

5. Offerte aanvragen

Als je de mogelijkheid tot messaging aanzet kan je van je klanten ook offerte aanvragen ontvangen via google. Zo kunnen ze snel met jou in contact komen. Als je de Google Business App downloadt kan je zelf gewoon je offerte aanvragen beantwoorden via je smartphone.

6. Automatische Google posts

Als je genoeg reviews en commentaren hebt van klanten zal Google My Business op termijn voorstellen gaan doen van posts. Je kan deze dan eenvoudig goedkeuren en dan worden deze meteen geplaatst. Zo krijg je meer interactie met potentiële klanten zonder veel moeite te moeten doen.

Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld? Schrijf je dan in voor onze Monthly Digital Boost!

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!