Verlies geen Google ranking bij een nieuwe of geüpdate website

Na weken hard labeur is het eindelijk zo ver… Je nieuwe of geüpdate website staat klaar om live te gaan. Een laatste test stelt je gerust: alle content staat foutloos en op de juiste plaats… check. De formulieren, downloads en verkoopkanaal werken naadloos… check. Je tracking scripts sturen de juiste data door… check. Je advertenties staan klaar om kwalitatieve bezoekers naar de relevante pagina’s te brengen… check. Checklist… dubbelcheck. Die nieuwe site gaat vonken geven!

Na enkele dagen/weken constateer je echter dat alle parameters waarom je je website had vernieuwd – meer bezoek, leads en verkoop – in de praktijk tegenvallen. Wat nu?

De oorzaak van deze daling achterhalen

Door analyse kan je achterhalen voor welke zoektermen je positie (ranking) in Google bent verloren of van welke specifieke website pagina’s de statistieken het hardst zijn getroffen door je website update of migratie.

Verlies van ranking

Scoor je op bepaalde zoektermen een minder goede positie dan voorheen? Via specifieke software en ranking trackers kan je historische ranking data opzoeken en vergelijken met de huidige realiteit. De meeste website eigenaars hebben bovendien wel een indicatie van de termen waarop ze voorheen goed uit de verf kwamen. Search console kan je helpen bij het oplijsten en verifiëren van deze zoektermen.

Trafiek op je inkomende pagina’s

Check via Google Analytics welke pagina’s van je site door je bezoekers het meest als landingspagina gebruikt worden. Een landingspagina is de eerste pagina via de welke een bezoeker op je website terecht komt. Dit kan je homepagina zijn, maar eveneens een productdetail pagina, een overzicht van je diensten of een specifieke blogpagina.

Vergelijk de data van voorheen met de periode na je launch of update. Het kan zijn dat je moet constateren dat een pagina die voorheen vaak fungeerde als inkomende pagina, niet meer bestaat in je nieuwe design. Zonder content, geen trafiek. Bestaat de pagina wel maar ontvangt ze geen of significant minder bezoek, dan dienen we te kijken of er een ander issue (mogelijks technisch) aan de basis ligt.

Redirects vergeten instellen is de meest voorkomende reden voor een daling

Wat is een redirect?

Een redirect is een doorverwijzing van een pagina op jouw website naar een andere pagina op jouw website. Een redirect wordt gebruikt om bezoekers te leiden naar de juiste pagina als een URL wordt gewijzigd. Door middel van deze verwijzing komen bezoekers via de oude URL uit op de nieuwe URL.

Voorbeeld : contactformulier oude website (website.be/contact) => contactformulier nieuwe website (website.be/contacteer-ons). Via een redirect laat je weten dat de oude URL vanaf nu wordt vervangen door de nieuwe URL.

Er zijn verschillenden typen verwijzingen, elk met een eigen nummer (statuscode). De meestgebruikte redirects zijn de HTTP 301 ‘definitief verplaatst’ en de HTTP 302 ‘tijdelijk verplaatst’. 

Waarom een redirect instellen?

Het instellen van een redirect is cruciaal voor het behouden van je ranking binnen de zoekmachines. Een pagina met een andere URL structuur wordt door een zoekmachine aanzien als een nieuwe pagina. Al het goede – je ranking dus – dat je doorheen de tijd hebt opgebouwd voor een specifieke pagina, veeg je zo van tafel. Google start als het ware van nul, en dat kost tijd… Wanneer je de redirect zou vergeten, verlies jij je ranking binnen de zoekmachine en begin je terug vanaf nul.

Ook voor de autoriteit van je website is het nefast wanneer je een redirect vergeet. Hoe meer inkomende links naar jouw website linken, hoe hoger je autoriteit. En autoriteit is een zeer belangrijke parameter voor een goede ranking. Zonder de redirect komt een inkomende link op een niet bestaande pagina (een 404); zo ontstaan broken backlinks. Door deze gebroken link geeft de externe, inkomende link geen autoriteit meer door. Zo verliest je website domein- en pagina-autoriteit waardoor je concurrenten je positie in de zoekmachine kunnen overnemen.

Ook op vlak van user experience wil je vermijden dat je bezoekers een 404 foutmelding – “deze pagina bestaat niet” – krijgen. Dit zorgt voor frustratie en verwarring. Daarom geef je een 404 pagina best een aantrekkelijk design, geef je duidelijke informatie wat er is misgelopen en bied je hulp en alternatieven aan waar de bezoekers naartoe kunnen surfen. Dit natuurlijk als ultieme reddingsboei want in eerste instantie gaan we 404’s zoveel mogelijk vermijden.

Een 301 Permanent Redirect instellen

Bij het lanceren van je nieuwe of geüpdate site ga je de oude URLs (van je oude website) permanent linken aan je nieuwe URLs (van je nieuwe website). Dit wordt een 301 Permanent Redirect genoemd. Dit is enkel nodig als de URL wijzigt en kan enkel gebeuren wanneer er geen significante wijzigingen zijn op vlak van content. Een eenvoudig voorbeeld: de URL van de contactpagina van de oude site (website.be/contact) verschilt van de URL van de contactpagina van de nieuwe site (website.be/contacteer-ons). In dit geval moet er een 301 Permanent Redirect ingesteld worden. Indien URL van de contactpagina hetzelfde is gebleven voor de nieuwe site (website.be/contact) dan hoeft er geen 301 Permanent Redirect ingesteld te worden. 

Je kunt je voorstellen dat er veel oude URLs gelinkt moeten worden aan deze van de meest recente website. Om het overzicht te bewaren stel je best een redirect plan op. Zo wordt de kans kleiner dat je een link vergeet.

Stappenplan voor ranking behoud bij het vernieuwen van je website

Voor je van start gaat met een website-migratie kan je best volgende stappen uitwerken om je ranking zo goed mogelijk te behouden:

  1. Breng je huidige URLs in kaart. 

  2. Breng de URLs van je nieuwe website in kaart.

  3. Stel een redirect plan op. Zo heb je een duidelijk overzicht over al de oude URLs die gelinkt moeten worden aan de nieuwe URLs. Zorg ervoor dat je niet alle oude URLs linkt aan eenzelfde pagina (bijvoorbeeld de homepage).
    Afhankelijk van je CMS kan je gebruik maken van plugins of mits de juiste expertise kan je ook aan de slag via .HTACCESS-bestand van je website.

    301 Redirect Plan

  4. Test je redirects in een testomgeving.

    Dit is een belangrijke stap. Nog te vaak merken we dat ondanks een goede voorbereiding redirects over het hoofd gezien worden tijdens de migratie, verkeerd worden gelinkt etc…

  5. Zorg ervoor dat je SEO klaar staat (leg interne linken, kies de juiste keywords,…) en laat je website pas indexeren als hij volledig af is.

  6. Lanceer je nieuwe website.

  7. Monitor en analyseer

    Ga na in Google Analytics hoe de nieuwe versie het doet. Kijk waar het misloopt (kan via Google Search Console) en optimaliseer waar nodig.

Tip: heb je geen zicht meer op je oude website? Via https://web.archive.org/ kan je een oude versie van je site terugvinden.

Checklist voor het lanceren van je website

We zoomden hiervoor enkel in op het behouden van je ranking door het instellen van 301 Redirects.

Er zijn echter nog tal van andere zaken waar je aan moet denken bij het updaten of lanceren van je site. Je kan hier onze handige checklist downloaden.


Hulp nodig bij het vernieuwen van je website? Wij helpen je graag verder!

Related Posts