Blog
Google Search Console, een deskundige blik op de vindbaarheid van je website
Google is veel meer dan Google Ads en Google Analytics. Google Search Console is een gratis tool waarmee je je website kan ‘lezen’ en vervolgens informatie bekomt die cruciaal is voor onder meer SEO-optimalisaties en paginasnelheid. Sinds kort kan je via Search Console bovendien ook rapporten krijgen over de video’s op je website.
Hoe kan Google Search Console je nu concreet ondersteunen in meer resultaat met je website?
Hoe kan je Google Search Console installeren?
De installatie van Google Search Console is erg eenvoudig: je hebt een Google-account nodig alsook toegang tot je website via FTP. Werk je met WordPress dan kan je via Yoast SEO-plugin aan de slag.
In de tool Search Console moet je de URL van je website toevoegen en de website verifiëren via een HTML-verificatiebestand.
Ga je via de Yoast SEO-plugin op je website dan vraag je een Google Autorisatiecode aan die je vervolgens valideert in Google Search Console.
Let bij de installatie in het bijzonder op de volgende vaak voorkomende fouten:
- Stel de taal en de targeting correct in. Google Search Console kijkt ook naar de domeinnaam om je locatie/land te bepalen. Vooral bij de extensies .com, .org, en andere niet-landgebonden extensies kijk je dit het best extra na.
- Google Search Console wordt gekoppeld aan een domeinnaam. Wees consequent in je vermelding: met ‘www’ of zonder ‘www’. Er is wel degelijk een verschil in koppeling tussen www.hybridagency.be en hybridagency.be.
- Segmenteer gebruikersrollen op je website: je hebt Owners (alle rechten) en Users (beperkte rechten). Search Console is een uitgebreide tool, zorg dus voor enige controle.
Wat doet Google Search console in de praktijk?
1. Search Console geeft inzichten in linkbuilding
SEO en backlinks zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie kwalitatieve links van kwalitatieve websites naar de eigen website kan leggen, wordt ‘beloond’ door Google.
Search Console toont verbeterpunten op het vlak van linkbuilding en alsook foutmeldingen (‘errors 404’). Met die informatie kan je concreet schakelen om broken backlinks te verwijderen en de autoriteit van je website te verbeteren.
Meer weten? Lees zeker ook ons blogartikel over linkbuilding.
2. Keyword Analyse: welke zoekwoorden?
Google Search Console helpt je niet alleen verder met relevante zoekwoorden per website maar ook per pagina. Als bedrijf wil je natuurlijk dat de potentiële bezoekers je ten eerste al weten te vinden en vervolgens ook geboeid zijn door de inhoud. Zorg dus voor kwalitatieve en relevante content op iedere afzonderlijke pagina in lijn met het zoekgedrag van je bezoeker.
Wie de juiste zoekwoorden combineert met relevante content zal vanzelfsprekend sneller organisch groeien.
3. XML-sitemap: niet verplicht, sterk aanbevolen
Google Search Console kan je helpen om de behoefte aan een XML-sitemap te bepalen. Een XML-sitemap is een XML-bestand dat speciaal bestemd is voor de zoekmachines en bevat een lijst van de verschillende URL’s, gerangschikt volgens belang. Het is niet verplicht om een XML-sitemap te hebben maar vooral in de onderstaande gevallen beveelt Hybrid dit sterk aan:
- Uitgebreide website met veel pagina’s. Een XML-sitemap kan Google helpen om ingewikkelde websites beter te crawlen. Gebruik hier hulpmiddelen zoals robots.txt waarmee je ook bepaalde pagina’s net niet laat crawlen.
- Weinig interne links. Een XML-sitemap is dan een goed alternatief voor interne linkbuilding.
- Een nieuwe website. Nieuwe websites hebben geen tot weinig backlinks en zijn dus moeilijker te vinden door Google. Met een XML-bestand indexeert Google je website gemakkelijker.
- Rich media content. Wie naast tekst ook video- en geluidsbestanden op de website heeft staan, geeft dit het best aan bij Google. Een XML-bestand kan dit naar Google communiceren.
4. Structured Data en Rich Cards: leg je structuur bloot
Google Search Console is een uitstekende tool om je Structured Data (de organisatie van je content) bloot te leggen alsook om Rich Cards in kaart te brengen. Rich Cards zijn opvallende weergaves van je website in de zoekresultaten en baseert zich op één van de volgende content types: video’s, recepten, films, reviews, muziek, lokale bedrijven en artikels. Via Search Console in combinatie met Schema.org stel je jouw gewenste Rich Cards in. Structured Data en Rich Cards zijn nog zo’n manier om je websitestructuur duidelijk te maken aan Google.
Gebruik Search Console om je Structured Data en Rich Cards in te stellen. Dat verbetert immers je organische verkeer en je CTR (Click-Through-Rate).
5. Data over je mobiele versie
Google houdt wel degelijk rekening met het bestaan en de prestaties van de mobiele versie van je website om je ranking te bepalen. Met Google Search Console kan je die mobiele prestaties kennen en ontdekken welke optimalisaties er nog mogelijk zijn. Steeds meer zoekopdrachten worden mobiel uitgevoerd, negeer je mobiele prestaties dus zeker niet.
6. HTML-codes verbeteren: technisch maar wel doeltreffend
Aan de hand van Google Search Console kan je fouten in je HTML-codering ontdekken. Denk maar aan te lange metatitels, verkeerde tags of andere foutieve technische gegevens.
Een foutieve HTML-codering kan trouwens ook aan de basis liggen van een lage paginasnelheid (Pagespeed). Gebruik tools zoals PageSpeed Insights om de snelheid van je pagina te controleren.
Hulp nodig bij de installatie of het gebruik van Google Search Console? De data specialisten van Hybrid helpen je graag verder.
Blog
Overige blogartikels
Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!