Blog

Google Ad Grants = marketing voor non-profitorganisaties!

Google Ad Grants = marketing voor non-profitorganisaties!
Digitale groei | Online Strategie | Paid Advertising | 5 september 2019

Wie online marketing zegt, denkt vooral aan commerciële bedrijven voor wie de return on investment van online advertenties belangrijk is. Maar ook als non-profitorganisatie is het soms nodig om in de kijker te staan. Je wilt echter niet dat de op vrijwillige basis ingehaalde fondsen integraal gespendeerd worden aan marketing en aan advertenties. Daar bestaat gelukkig een oplossing voor: Google Ad Grants.

Speciaal voor de non-profitsector heeft internetgigant Google deze service gelanceerd. Een non-profitorganisatie komt hierbij in aanmerking om een advertentiebudget van 10.000 dollar per maand (net geen 9.000 euro) te ontvangen.

Google Ad Grants for non profits

Wie mag Google Ad Grants gebruiken?

Organisaties die in aanmerking willen komen voor het advertentiebudget moeten voldoen aan een aantal voorwaarden om van start te kunnen gaan met het verificatieproces:

  • De organisatie is geen overheidsinstantie, geen ziekenhuis of geen andere gezondheids- of zorgorganisatie, geen academische instelling of universiteit. Onderwijsinstellingen kunnen trouwens gebruik maken van Google for Education.
  • De organisatie staat officieel geregistreerd als vereniging zonder winstoogmerk (vzw) in België of in één van de andere landen waar Google Ad Grants actief is.
  • De organisatie is in België aangemeld bij SOCIALware, een overkoepelende organisatie die de verenigingssector op technologisch vlak (IT-producten en -diensten) ondersteunt.
  • De organisatie heeft een kwalitatieve website.

Hoe werkt het?

Na het verificatieproces kan je verdergaan zoals je dat met Google Ads doet. Je selecteert je doelgroep in functie van zoekwoorden. Je staat zelf in voor het beheer van je account en het optimaliseren en updaten van campagnes. Alleen van de betaling hoef je je niets aan te trekken want Google betaalt de advertenties voor jou (in plaats van een cost per click toe te passen op je krediet).

Let wel, er zijn wel degelijk verschillen in vergelijking met de traditionele Google Ads. Verderop in dit artikel sommen we de belangrijkste verschillen op.

Wat zijn de voordelen?

Het belangrijkste voordeel is dat non-profitorganisaties de kans krijgen om mee op de kar van online marketing te springen, zonder hiervoor te moeten betalen. Net zoals bedrijven genieten zij dan van de voordelen zoals:

  • Je bereikt je doelgroep op een efficiënte manier. Een organisatie die de doelgroep goed target bereikt zo sneller en intensiever potentiële vrijwilligers en geldschieters.
  • Je vergroot je online zichtbaarheid. Dankzij deze vorm van SEA (Search Engine Advertising) komt de website van je organisatie hoger te staan in de resultaten van de zoekmachines. Alle aandacht die je gratis kan krijgen is mooi meegenomen.

Google Ad Grants vs. Google Ads

De mechaniek die Google gebruikt voor Google Ad Grants is dezelfde als die bij Google Ads. Maar toch mag je beide diensten niet over één kam scheren. Naast het feit dat de één gratis is en de ander betalend zijn er wel degelijk nog belangrijke verschillen beide:

  • Het is een ingewikkeld proces om geregistreerd te geraken als organisatie. Een account om Google Ads in te zetten kan daarentegen iedereen aanmaken. Google kijkt ook streng toe op de inhoud van de boodschappen bij Ad Grants: is die te commercieel, dan neemt de internetgigant je Grants af.
  • De gewone Google Ads advertenties krijgen voorrang op de Google Ad Grants advertenties. Een vzw die strijdt voor het behoud van melkerijboter (en dit via Google Ad Grants communiceert) zal meestal niet hoger staan in de resultaten dan de advertentie van een bedrijf dat melkerijboter commercialiseert (Google Ads).
  • Via gewone Google Ads kan je de advertenties uitbreiden naar diensten zoals Youtube, display, Google Shopping, enz. Bij Google Ad Grants gaat dat niet.
  • Google Ad Grants heeft een maximale cost per click (cpc) van 2 dollar.
  • Bij Ad Grants verwacht Google een minimale click-through rate (CTR) van 5%.
  • Er is geen remarketing mogelijk.

Wil je regelmatig een update over belangrijke weetjes uit de digitale wereld? Of benieuwd naar wat er zoal gaande is hier bij Hybrid?  

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!

Waarom wij tien keer meer investeren in het opleiden van talent dan het gemiddelde Belgische bedrijf

Meer weten