Baloise – Safe Lease

De klant

Safe Lease is dé private lease-oplossing van Baloise Insurance.

Met Safe Lease huur je als particulier een wagen tegen een vast bedrag per maand via jouw persoonlijke makelaar in je buurt. Dit bedrag omvat naast de kost van de wagen, ook het onderhoud, alle taksen, bandenwissels, volledige bijstand, alle herstellingen en je verzekering. Je bent dus ontzorgd op alle vlakken.

De opdracht

Met Safe Lease speelt Baloise in op het voortdurend veranderende mobiliteitslandschap in België.

Verzekeringsmaatschappij Baloise beschouwt de automobielmarkt één van haar voornaamste pijlers. Om de bestuurder een niveau verder dan via de klassieke autoverzekering te ontzorgen, ontwikkelde Baloise met Safe Lease een all-in-one oplossing. Uiteraard een hele uitdaging om dit goed in de markt te zetten… gekend als verzekeringsaanbieder, naar een positie in de markt als totale mobiliteitsoplosser.

Het is begin 2018 wanneer Baloise komt aankloppen met dit nieuwe idee. Op dat moment is private lease, in tegenstelling tot het leasen van bedrijfsvoertuigen, nog relatief onbekend op onze Belgische markt. Middels een lean-en-mean aanpak, willen we ontdekken of er überhaupt marktpotentieel is en zo ja, leren hoe we dit maximaal kunnen ontginnen.

Enkel na een succesvolle POC wenst Baloise het project effectief op brede schaal verder uitrollen.

Laat onze experts je volledige digitale aanpak doorlichten en ontdek hoe er voor eenzelfde budget meer lead vergaring of meer verkoop mogelijk is.

Safe Lease Logo

Onze aanpak

1 Markt validatie via een Poc

In november 2018 kochten we het domein safelease.be aan en lanceerden we een beperkte contentwebsite (WordPress). Deze website diende voornamelijk als visitekaartje voor de aan de POC (proof of concept) deelnemende makelaars.
Bovendien kozen we in overleg ervoor om deze website zelfs niet te laten indexeren in de zoekmachines.

Het door de geselecteerde makelaars aangebrachte publiek, reageerde positief op het concept. Via gerichte Search ads deden we vervolgens een eerste test om via online kanalen kwalitatieve trafiek aan te trekken. Ook die test bevestigde het potentieel!

Een doorgedreven zoekwoord analyse en monitoring gaf bovendien aan dat het volume op de relevante zoektermen zich in een stijgende trend bevond. De consument begon dus duidelijk ook open te staan voor deze oplossing.

Redenen genoeg voor Baloise om de POC als geslaagd te beschouwen en de gaspedaal echt in te duwen!

Safe Lease Home

2 Launch van finale concept

Baloise verfijnde het product en verbreedde het service aanbod op basis van de learnings uit de POC.

We ontwikkelden hiervoor een nieuwe website die als echte lead generator magneet zou dienen en dan ook gericht was op de zoekende consument.

De informatiearchitectuur werd volledig gebaseerd op de kennis over hoe een particuliere bestuurder zoekt naar een nieuwe wagen. Aangezien op de markt private lease oplossingen aan bekendheid hadden gewonnen, besloten we om deze approach als specifieke speerpunt te gebruiken.

Vanzelfsprekend lieten we deze site meteen indexeren. Door vanaf de start in te zetten op het plaatsen van hoge kwalitatieve links en het concept via PR (en natuurlijk ook weer de nodige backlinks) de markt in te duwen, bouwden we met succes snel een minimale autoriteit uit voor SEO.

Tevens bepaalden we samen met Baloise een duidelijk KPI framework.
Na de launch hadden we immers gekozen voor een growth driven approach. Met andere woorden: de juiste data en metrics zorgen voor de juiste inzichten, waardoor we het hele concept continue kunnen bijsturen; zowel op vlak van acquisitie als op conversie.
Doorgedreven tracking en real-time dashboards zorgen daarbij voor een duidelijk kompas.

In november 2019 werd safelease.be gelanceerd.

Homepagina Safe Lease 2019

3 Gas geven in de praktijk


De doelstelling is om de makelaar zoveel mogelijk kwalitatieve leads te bezorgen.

Aangezien we (vanzelfsprekend) nog niet konden bogen op organisch verkeer (en leads), focusten we bij opstart (december 2019) op de paid kanalen.
Parallel werkten we een SEO strategie uit met als doel om na ten vroegste een half jaar de eerste leads mee te capteren.

De speerpunt bij Paid lag vooral bij Search (Google en Bing) aangevuld met gerichte remarketing op social.
Via contextuele en in-market targeting op display en Social ondersteunden we deze intentie campagnes; weliswaar met de outcome zeer scherp te bewaken.

Via verdere optimalisaties zorgden we voor een voortdurend stijgend volume in kwalitatieve leads via de Paid kanalen, terwijl we de cost per lead na drie maanden prima onder controle kregen!

safelease cpl


Niet alleen slaagden we erin de CPC binnen de paid campagnes uiterst laag te houden, maar zorgden we via Conversieoptimalisatie (A/B testing) tevens voor een steeds betere conversieratio. 

safelease cpc


Ondertussen schreven we naarstig content voor de gekozen ‘money keywords’, linkten we zowel intern als extern voor betere autoriteit (ondersteund door een blog strategie) en zetten we ook technisch de puntjes op de i.
Deze SEO efforts begonnen zich na een 6-tal maanden (apr-mei 2020) te vertalen in de eerste resultaten, vanaf toen ging het enkel maar het in stijgende lijn.

safelease clicks


Voor topkeywords zoals ‘leasing particulier’ klommen we maand na maand op de positie ladder… tot op het hoogste schavotje.

safelease topkeywords

Het resultaat


Sinds de launch van het nieuwe platform (dec 19 – feb 20) tot nu realiseerden we een verzesvoudiging (+640%) van het aantal leads. (lead = afspraak met een makelaar)
Tegelijkertijd deden we de cost per lead met 88% !! dalen.
Bovendien evolueren beide trends (aantal leads en cost per lead) nog steeds in de juiste richting.

safelease resultaat