Machineland

Machineland & Hybrid

Machineland heeft doorheen de jaren een ijzersterke naamsbekendheid uitgebouwd rond hun 4 fysieke winkels. Hoewel de ambities voor e-commerce minstens even hoog lagen, zaten deze verkoopcijfers nog lang niet op hetzelfde niveau. 

Hybrid bracht alle data in kaart en maakte van de e-commerce een kanaal dat actief bijdraagt aan bedrijfsdoelstellingen van Machineland. 

De klant

Machineland heeft een gigantisch aanbod aan tuinmachines. De Belgische speler groeide uit van een lokale onderneming tot een go-to partner voor zowel B2B-professionals als B2C-mensen met groene vingers. 

De verdeler in kleine en grote tuinmachines biedt kwalitatieve producten met een uitgebreid advies, een correcte prijs en een vakkundige service na verkoop. Jaarlijks verkopen ze duizenden tuinmachines van 32 vooraanstaande merken zoals Stihl, Honda en Kubota.

Het klantenbestand en de naamsbekendheid van Machineland situeert zich voornamelijk rond hun 4 fysieke winkels.

 

De opdracht

WEBSHOP ALS VIJFDE WINKEL

Toen Machineland begin 2021 bij ons aanklopte, draaide de webshop een bescheiden omzet. Het plafond en de groeimogelijkheden waren echter nog lang niet bereikt. De webshop moest klanten uit heel Vlaanderen -en bij uitbreiding ook Nederland- toegang geven tot hun productgamma en dienstverlening. 

Terwijl concurrenten en digitale retailers de online markt overnamen, had Machineland geen zicht op hun online performance. De toenmalige tracking gaf hen nagenoeg geen inzichten over hun meest performante kanalen, kostenposten en opportuniteiten. 

Toch had Machineland een torenhoge ambitie: hun webshop moest uitgroeien tot een vijfde winkel, die een sterk aandeel van de omzet genereerde. Daarom moesten we de data onder controle krijgen en de meest performante kanalen maximaal benutten.

 

DE AANPAK

Gefaseerde samenwerking

De opgestelde omzetdoelstelling is ambitieus, maar (met de juiste focus) wel haalbaar. We hanteerden hiervoor een drieledige aanpak.

1. Analyse fase: Performance audit (begin 2021)

We startten met een diepgaande Performance Audit:

Data-analyse: Tijdens deze analyse brachten we de beschikbare data in kaart en focusten we ons op interne en externe parameters die de toenmalige performance van Machineland beïnvloedden. 

Concurrentie-analyse: Daarbovenop brachten we hun concurrentie in kaart. Zo konden we snel de opportuniteiten en red oceans spotten. 

Product-analyse: Als allerlaatste mapten we hun verschillende producten en categorieën. We berekenden de marges, winstprognoses en omzetmogelijkheden van de verschillende categorieën. 

De eerste stuurrichting was bepaald: we bouwden aan een omnichannel approach waarbij we een mix van verschillende kanalen (Facebook, SEO, Dynamic Remarketing) hanteerden, met Google Ads als belangrijkste kanaal. 

De online groei van machineland

2. Implementatie Quick wins (april 2021)

De Performance Audit toonde een gigantische opportuniteit op vlak van SEO. Eerst en vooral verzamelden we de belangrijkste werkpunten voor de developers van Machineland, die ermee aan de slag gingen. Dat werd een win-win: de website werd in één klap sneller én scoorde beter in de organische zoekresultaten. Dit effect versterkten we door de uitrol van een linkbuilding strategie. 

The sky’s the limit: onze performance marketeers wilden Google ten volle benutten. Ze zetten alles op alles om de resultatenpagina’s volledig over te nemen. Dat deden ze door een uitgebreide shopping-campagne waarbij budgetten verdeeld werden in functie van de meest performante omzetcategorieën, de marges en het individuele verkooppotentieel.

3. Ongoing Digital Partnership: Performance maximalisatie

Het dashboard groeide uit tot een kompas om de richting van de campagnes te bepalen. Tijdens de ongoing maximalisatie (die vandaag nog steeds loopt) stuurden we de campagnes dan ook continu bij in functie van hun rendement. 

Dankzij dit kompas konden we zeer snel de minst performante kanalen minimaliseren en de meest performante kanalen maximaliseren. Een voorbeeld: terwijl Facebook beperkter werd ingezet, werden de Google Shopping-campagnes net uitgebreid. 

Het succes van de SEO-efforts en linkbuilding is niet te overzien. Tijdens het tweede jaar van de samenwerking schakelden we daarom nóg een versnelling hoger. We deden extra linkbuilding en creëerden nieuwe SEO-content voor non-branded zoekwoorden. 

Die teksten plaatsten we strategisch helemaal onderaan op de categoriepagina’s. Zo draagt de SEO-copy bij aan de concurrentiële positie in de zoekmachines, zonder de bezoekerservaring te beïnvloeden. 

De resultaten hiervan? Die vind je hieronder!

Het resultaat

Het nieuwe dashboard maakt meteen de impact van onze efforts duidelijk.

  • De aankopen stegen met 4,14%
  • Het gemiddelde winkelmandje steeg met 56,02%
  • De online omzet steeg met 62,46%.

Daarnaast stegen ook de indirecte performance parameters. We bereikten een ROAS (return on ad spend) van 4, wat inhoudt dat elke euro advertentiebudget 4 euro omzet genereert.

Ook op SEO-vlak gaan we er maand na maand stevig op vooruit. We boekten het afgelopen jaar mooie resultaten op vlak van de categorieën: 

  • De zichtbaarheid in Google steeg van 1% naar 9,91%
  • Het SEO-verkeer naar de categoriepagina’s steeg van 200 naar 5.600(!)
  • De autoriteit in de zoekmachines groeide van 14 naar 29.

En natuurlijk: de main goal. We lopen voor op de ambitieuze doelstelling, en tijdens de eerste helft van 2022 konden we iedere maand opnieuw de targets afvinken. Zelfs tijdens de extreme warmte en de hittegolf van 2022 bleven we netjes on track.

Kortom: de performance marketing van Machineland draait als een goed geoliede machine. 

Benieuwd hoe we jouw resultaten kunnen boosten?