Google Jobs succesvol inzetten voor jouw recrutering

Google Jobs is een nieuw recruitment platform van Google. Eind juni 2017 werd het online platform voor het eerst gelanceerd in Amerika, maar inmiddels heeft het zich over ieder continent verspreid. Nu is het ook beschikbaar in België. 

Met dit nieuwe platform zijn er voor zowel werkgevers als werkzoekenden heel wat voordelen te behalen. Wij nemen je graag mee in wat het nu juist is en hoe je er zelf gebruik van kan maken.

Wat is Google Jobs?

Het platform is er om werkzoekenden en werkgevers gemakkelijker en sneller met elkaar in contact te brengen. Dit gebeurt aan de hand van relevante zoekresultaten. Vacatures van diverse jobboards en websites worden verzameld en getoond in een eigen overzicht. Google heeft daarbij één doel: de zoektocht naar een nieuwe job vereenvoudigen. Je kunt het ook wel zien als Google Shopping, alleen zie je geen producten maar vacatures staan in de zoekresultaten. Dit maakt Google Jobs interessant voor zowel bedrijven als mensen die op zoek zijn naar een baan.

Wat betekent het voor werknemers?

Voor werkzoekenden is er als belangrijk voordeel dat er banen worden getoond die aansluiten op de wensen van jou als sollicitant. Er kan eindeloos gefilterd worden zodat er vrijwel zeker een interessante match tot stand komt. Zo vind je gegarandeerd de job van je dromen!

Wat kan het voor werkgevers betekenen?

Werkgevers hebben eveneens baat bij de beschikbaarheid in België. Kwalitatieve vacatureteksten doen het goed in de zoekresultaten en dus verlies je op die manier weinig potentiële kandidaten. Bovendien maken de meeste mensen gebruik van Google wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe job, reden te meer waarom je zeker hier aanwezig moet zijn!

Online recruitment marketing versus Google Jobs

Voor jou als werkgever of recruiter komt het er dus op aan om vacatures te optimaliseren voor Google Jobs. Dit betekent ook dat je aan de slag moet met SEO en content marketing. Desalniettemin levert dit je toch de nodige voordelen op:

  • Het huidige recruitment-landschap wordt geleid door verschillende jobboards en LinkedIn. Aan LinkedIn hangt echter een flink prijskaartje.
  • Het helpt vacatures beter positioneren.
  • Bedrijven vinden sneller geschikte kandidaten voor openstaande vacatures.
  • De recruitmentkosten blijven beperkt.
  • Structured data van hoog niveau helpt bij een betere ranking.

Welke voordelen levert het op?

Jobboards komen door het e-recruitment van Google onder druk te staan, maar toch kunnen bedrijven er wel degelijk voordeel uit halen. Wij zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rij:

  • meer zichtbaarheid voor je vacatures (SEO).
  • gebruiksgemak van één platform: gebruikers hoeven niet iedere keer in te loggen en uit te loggen.
  • vacatures via Google Jobs zijn niet te missen. De werkzoekende vind jou beter, en ook als bedrijf ben je beter zichtbaar voor potentiële kandidaten.

Is jouw organisatie al klaar om met deze functie aan de slag te gaan? Laat geen enkele kans onbenut en ontdek het voor jouw bedrijf kan doen. Of besteed dit stukje content marketing uit aan een professionele partij.

Hoe implementeer je Google Jobs?

Om succes te behalen is het belangrijk om het op een goede manier te implementeren op je website. Wij geven je een duidelijk stappenplan omtrent de setup:

  1. Start met een zoekwoordenonderzoek om de juiste kandidaten aan de vacature te koppelen. Naar welke termen zoeken potentiële kandidaten als ze op zoek zijn naar een job? Voeg deze termen met veel zoekvolume toe aan je vacaturetekst, en je verhoogt je kans om sneller gevonden te worden!
  2. Maak altijd aparte vacaturepagina’s aan. Voor iedere functie gebruik je een aparte pagina.
  3. Enkel de intro van een vacature-tekst wordt weergegeven. Zorg dat deze pakt en boeit!
  4. Voeg structured data toe om zoekmachines duidelijk te maken waar de content over gaat.
  5. Voeg verrijkende rich snippet van Google Jobs toe voor een uitgebreide weergave in de zoekresultaten.

Bij het implementeren op je website komt er wel wat kennis van content marketing, SEO en rich snippets om de hoek kijken. Is dit niet meteen jouw ding? Spreek een specialist aan om dit werk uit handen te nemen, zodat jij kan blijven focussen op waar je goed in bent: ondernemen.

Hoe zorg je voor een goede ranking?

Wil je aan de slag met de Google Jobs setup én wil je er zeker van zijn dat je vacatures aanslaan bij je doelgroep? Gebruik onderstaande handleiding voor een succesvolle aanpak:

  • Ga voor een gebruikelijke vacaturetitel.
  • Zorg voor een pakkende intro.
  • Het is de bedoeling dat kandidaten de volledige tekst doorlezen. Maak het spannend, gebruik tussenkopjes en eventueel ook opsommingen.
  • Vermeld een specifieke locatie.
  • Toon eventueel het salaris voor de desbetreffende functie.
  • Varieer zoveel mogelijk met het zoekwoord.

Wil je weten of jouw vacatures goed leesbaar zijn voor Google Jobs? Of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Laat ons een check voor je doen en je begeleiden naar een nieuwe stap in je online rekrutering!