12 misvattingen over SEO: laat je niet misleiden

SEO, in vele artikels over online marketing word je ermee om de oren geslagen. Maar wat is het eigenlijk? En vooral, wat is het niet? Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie is het geheel van activiteiten binnen zoekmachinemarketing die bedoeld zijn om een webpagina een hogere ranking in de organische zoekresultaten te bezorgen. SEO-marketeers gebruiken hiervoor een reeks technieken waarbij ze zoekwoorden structureren en groeperen en de ranking zo mee kunnen ‘leiden’.

Net omdat er over SEO zoveel geschreven en gesproken wordt, is het vaak moeilijk om te weten welke technieken er nu precies werken en welke niet. Hieronder zetten we 12 misvattingen over SEO op een rij.

1. Metaomschrijvingen beïnvloeden je ranking in Google

Dit klopt niet (meer). Vroeger was het zo dat de metaomschrijving één van de factoren was die je ranking bepaalde. Vele frauduleuze internet-marketeers maakten hier misbruik van, bijvoorbeeld door Meta-Tag Stuffing, waarbij je tekst in je meta-tag telkens herhaalt, of zelfs volledig irrelevante content in de meta-tags plaatst. Sinds een update van de Google algoritmes in 2004 straft Google deze zogenaamde Black Hat SEO-technieken af om misbruik tegen te gaan.

Maakt het dan niet uit wat je in je tags zet? Toch wel, maak de tags inhoudelijk kwalitatief en relevant zodat bezoekers sneller naar je website doorklikken. Click through rating is wél iets waar Google rekening mee houdt.

SEO Hybrid op Google

2. Interne links zijn niet belangrijk

SEO, dat gaat over externe links naar je website. Dat klopt, maar zoekmachines kijken ook naar de interne links en de autoriteit van de verwijzingen. Verwijzen er heel wat interne (maar uiteraard ook externe) links naar pagina A, dan begrijpt Google dat die pagina belangrijk is en wordt de domein autoriteit verder verspreid door de links vanuit deze pagina.

Zorg wel dat de interne links relevant zijn. Een pagina vol niet-kwalitatieve links zal snel opgevist worden door de zoekmachine en meteen afgestraft met een daling in de ranking. Kwaliteit is immers belangrijker dan kwantiteit. Informeer je dus voldoende over de opbouw van een goede interne linkstructuur.

3. Google Ads verbeteren automatisch je organische ranking

Dit klopt niet. Tenzij je morgen hoofdaandeelhouder van Google wordt, zal je geen automatische verhoging in de zoekresultaten krijgen, zelfs niet wanneer je betaalt voor Google Ads. Beschouw de organische zoekresultaten als een onafhankelijke nieuwsredactie die losstaat van de reclame-inkomsten van een medium. Een goede SEO kan er wel voor zorgen dat je cost per click bij je Google Ads daalt doordat je landingspagina relevanter wordt en dus een hogere kwaliteitsscore krijgt.

4. Je moet je website handmatig toevoegen aan zoekmachines

Eind jaren 90, begin jaren 2.000 was een bedrijfswebsite eerder de uitzondering dan de regel. De zoekmachines hadden toen nog inschrijvingsformulieren om je website toe te voegen aan de index van de zoekmachines.

Tegenwoordig wordt je website automatisch opgepikt door de zoekmachines, Google komt je website vroeg of laat wel eens tegen. Via de tool Google Search Console kan je dit proces een duwtje in de rug geven.

5. Mijn website daalt in de zoekresultaten: een straf van Google!

Niet noodzakelijk. De organische resultaten in de zoekmachines veranderen voortdurend van plaats. Er zijn dan ook ongeveer 200 factoren die een invloed uitoefenen: autoriteit van een website, interne linkstructuur, veel concurrentie of niet, enz.

6.    Een mobiele website is niet belangrijk voor SEO

Toch wel. Het stijgend gebruik van mobiele apparaten is ook Google niet ontgaan. Sinds 2015 houdt Google rekening met de gebruiksvriendelijkheid op de mobiele versies als rankingsfactor. Wie een website zonder mobiele versie heeft zal meer en meer afgestraft worden. Google heeft sinds kort de Google’s mobiele index uitgerold, dit wil zeggen dat het haar ranking niet meer gaat bepalen op de desktop versie van de website, maar op basis van de mobiele versie. Een website die geoptimaliseerd is voor de kleinere schermen van mobiele apparaten is dus wel degelijk nuttig met het oog op SEO.

SEO Hybrid

7. Bloggen is niet nodig op de eigen website

Fout. Een blog is de manier bij uitstek om je expertise te tonen aan de buitenwereld. Blogartikelen zijn ook ideaal om verkeer van de sociale media en van andere websites naar jouw website te trekken. Zo verhoog je ook het aantal links, wat SEO ten goede komt. Bovendien is dit de ideale manier om een landingspagina aan te maken voor zoekwoorden waar een hoog zoekvolume op zit en zo meer geïnteresseerden naar je website te leiden. Bloggen dan maar? Zeker doen!

8. Veel pagina’s en veel tekst verbeteren SEO

Niet noodzakelijk. Een zoekmachine registreert niet elke pagina van een website in de index. Daarnaast speelt de kwaliteit een grotere rol dan de kwantiteit. Houd steeds de volgende vraag in gedachten: bied ik de informatie aan die mijn publiek ook effectief zoekt? Enkele pagina’s met relevante content zijn veel SEO-vriendelijker dan tientallen pagina’s met duizenden woorden irrelevante content.

9. SEO-acties leveren instant resultaat op

Fout. SEO is geen SEA (Search Engine Advertising) waarbij je meteen resultaten boekt. SEO is een investering op lange termijn en bovendien geen exacte wetenschap. Wie succesvol aan SEO wilt doen, moet het beschouwen als een permanent proces van optimaliseren en nog eens optimaliseren.

SEO Google

10. Afbeeldingen kunnen geen invloed hebben op SEO

Zoekmachines kijken naar de tekst, ze begrijpen niet wat er op een afbeelding staat, toch? Tot op een zeker niveau kan dit kloppen. Hoewel zoekmachines zoals Google steeds slimmer worden en hun software langzaam maar zeker in staat is om afbeeldingen te herkennen, weten ze nog niet exact wat er op een foto te zien is. Dit kan je oplossen door de afbeelding een duidelijke naam te geven (en niet iets zoals img5418.png bijvoorbeeld) en door gebruik te maken van de alt-tag. Deze tag kan je invullen om in tekst-vorm weer te geven wat er op de afbeelding staat. Los van de SEO-waarde heeft deze tag nog enkele praktische voordelen. Met een nauwkeurige alt-tag kan je afbeelding een prominentere plaats krijgen in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen. Verder zorgt deze tekst er ook voor dat mensen met een visuele beperking dankzij voorleessoftware ook weten wat er op de foto staat. Doen dus!

11. Linkbuilding is overroepen, content en onpage optimalisaties zijn de way to go

Niet helemaal. Linkbuilding is één van de belangrijkste ranking factoren van Google. Links zorgen voor de samenhang op het internet. Hoe meer kwalitatieve links je krijgt, hoe relevanter jouw website wordt beschouwd door Google. Het zorgt er dus voor dat je vindbaar bent voor bezoekers maar ook voor de zoekmachines. Vergeet alleen niet, het gaat om kwaliteit niet om kwantiteit. Bekijk zeker de domein autoriteit van je linkpartners vooraleer je met hen een samenwerking aangaat.

12. Paginasnelheid is niet belangrijk

Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring en meer conversies maar ook bij Google kan je er extra punten mee scoren. Het is de dag van vandaag namelijk één van de belangrijkste elementen waarop rankings gebaseerd worden. Google neemt zijn eigen websites als norm, een laadtijd van maximaal een halve seconde is wat we moeten nastreven.

Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld? Schrijf je dan in voor onze Monthly Digital Boost!