Blog
Friends Of Search 2020
Op 5 februari vond Friends of Search voor het eerst plaats in België. Met het hele team trokken we samen naar The Egg in Brussel om dit toonaangevend search-congres bij te wonen. We delen graag onze learnings en takeaways met jullie.
Cindy Krum van MobileMoxie – Google and languages
Did you know… taal speelt een belangrijke factor in de zoekresultaten die Google jou voorschotelt. Google houdt met 3 verschillende zaken rekening als het jouw resultaten weergeeft. Namelijk met:
- De Google Landversie (Google.be, Google.de)
- De taal van de zoekopdracht
- Instelling van de zoektaal en de taal die ingesteld is op het (mobiele) apparaat
Al focust Google voornamelijk op de taal die jij hebt ingesteld op je apparaat. Keywords krijgen hierdoor bij iedereen een andere ranking. In sommige gevallen zal jouw site bovenaan komen te staan en bij een andere instelling zal jouw site veel lager ranken.
Cindy gaf ter verduidelijking volgend voorbeeld: in Zürich, Zwitserland spreken ze 3 talen, namelijk Frans, Duits en Italiaans. Stel je wilt scoren op het woord ‘koffie’ in de drie talen – respectievelijk, kaffee, café en caffè. Splits de woorden dan niet op per taal, maar bekijk elk keyword op basis van de apparaat taalinstelling. Op deze manier weet je hoe goed elk keyword het doet in elke taalgroep.
Dieuwerke Antoons-O’Donnell van Bol.com – Optimizing SEO at scale en localized
Dieuwerke, head of SEO bij Bol.com, gaf ons een kijk op hoe zij SEO op schaal aanpakken. Met hun 2 miljard urls – waarvan er 330 miljoen gekend zijn bij Google, zijn oplossingen op schaal een must. Bol.com startte bij de title tags, deze waren vaak niet goed geformuleerd en bijkomstig ook niet correct. Onderstaand zoekresultaat laat uitschijnen dat het gaat over 21 mountainbikes, wat uiteraard verwarrend is. Bol.com wou vanzelfsprekend mensen bereiken die op zoek waren naar een mountainbike met 21 versnellingen. Een groot verschil dus, met helaas een grote negatieve impact.
Ze wilden meer natuurlijke titels en page headers. Om dit te bekomen werd er gewerkt met variabelen. Zo werden de paginatitels aangepast en 71 variabelen aangemaakt om zo natuurlijke titel tags te bekomen. Met als resultaat natural headers (98%), meer organic traffic (+58%) en meer vertoningen in de top 3 zoekresultaten (+25%).
Toen Bol.com naar België kwam, botste ze op de taalbarrière tussen Vlaanderen en Nederland. Ondanks het feit dat we dezelfde taal spreken in België en Nederland, zijn er toch heel wat taalverschillen. Denk maar aan een magnetron in plaats van een microgolfoven. Het uitrollen van een Franstalige website voor Wallonië, zal nog veel werk vragen aangezien de huidige set-up niet werkt in het Frans. De kunst bestaat eruit om een balans te vinden tussen scripts en manuele interventie.
Jeroen Maaijen van TUI Benelux – In-house Sea Team
Jeroen Maaijen, SEA-Manager bij Tui Benelux, gaf enkele tips hoe je succesvol een in-house SEA team samenstelt.
- SEA is niet iets wat je alleen doet, je werkt eraan in team. Stel hiervoor een divers team samen met verschillen in seniority en persoonlijkheid. Hierbij is ownership key, geef elk lid ownership over een onderdeel en geef deze verantwoordelijke voldoende erkenning.
- Maak gebruik van geschreven procedures, indien iemand zijn/haar taak niet kan afwerken dan kan een ander teamlid direct inspringen. Daarnaast is het handig om te werken met een back-up system, waarbij er altijd iemand back-up is voor een ander. Om het maximale uit ieders talent te halen, kun je gebruik maken van team audits, waarbij iedereen elkaars werk auditeert en feedback geeft.
- Sluit je niet volledig af voor externen, zij kunnen ook een meerwaarde bieden. Een risico aan in-house teams is dat tunnelvisie sneller naar boven kan komen. Af en toe round-ups houden met andere bedrijven of freelancers kan zeker geen kwaad!
Frederick Vallaeys van Optmyzr over AI in onze wereld
Is met de opkomst van Artificial Intelligence onze job als SEA-specialist in gevaar? Neen, niet volgens Frederick Vallaeys van Optmyzr, al zal onze job wel veranderen en dat zullen we ook moeten aanvaarden. Frederick vergeleek het met een piloot: vroeger werd het werk volledig uitgevoerd door de piloot zelf, terwijl hij tegenwoordig eerder optreedt als controlemechanisme. Dankzij automatisering dient de piloot uiteraard nog aandachtig te zijn, maar de uitvoeringen dienen niet meer manueel te gebeuren. Hetzelfde geldt bij online marketeers: waar vroeger alles manueel diende te gebeuren, kunnen we nu dankzij machine learning heel wat tijd uitsparen en zo bijvoorbeeld meer gebruik maken van automatisering. Toch is controle steeds broodnodig en zal onze functie gaandeweg een andere invulling krijgen, met het oog op meer efficiëntie.
Judith Lewis van DeCabbit over digitale strategie
Judith lewis opende haar presentatie met niets minder dan chocolade, al was het wel geen Belgische chocolade. Maar dat maakte ze snel goed met haar top presentatie. Judith legde op een korte tijd uit hoe je een waterdichte digitale strategie op poten zet. Beginnende bij de core vraag: What are we doing, for who and why?
De presentatie behandelde elke onderdeel: what, who, when & where. Ze toonde aan hoe je persona’s correct opmaakt, hoe je de customer journey implementeert en welke kanalen je wanneer het beste gebruikt. Judith Lewis haar presentatie was een mooie afsluiter van ons Friends of Search avontuur.
Hulp nodig bij je SEO-strategie of Paid advertenties? Team Hybrid to the rescue!
Blog
Overige blogartikels
Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!