Adverteren op Pinterest, een goed idee?

Adverteren op de sociale media? Dan denk je spontaan aan platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter. Sinds april 2019 is het nu ook in België mogelijk om te adverteren op het sociaal mediakanaal Pinterest. Maar is dat wel een goed idee? Hybrid zoekt het uit.

Wat is Pinterest?

Pinterest bestaat sinds 2010 en is een sociaal mediakanaal dat zich presenteert als een digitaal prikbord voor afbeeldingen. De gebruiker kan afbeeldingen ‘pinnen’ en bewaren op één of meerdere prikborden. Pinterest wordt vooral gebruikt om ideeën te zoeken en te delen rond DIY, inrichting, decoratie, architectuur, mode of reizen. Kortom, het is een inspiratieplatform voor visueel sterke content.

Volgens een recente studie (Hootsuite) zou ruim 23% van de actieve internetgebruikers op Pinterest zitten. Het platform is aan een opmars bezig en naast particuliere gebruikers springen ook steeds meer bedrijven, verenigingen en publieke instanties op de kar.

Actieve internetgebruikers Pinterest voor blogartikel adverteren op Pinterest

 

Hoe adverteer je op Pinterest?

Wil je adverteren op Pinterest, dan moet je eerst nadenken over de volgende drie hamvragen:

1. Wat is het doel van je campagne?

Dat is een redelijk evidente marketing vraag maar wel één die cruciaal is bij Pinterest. Bij het opzetten van je Pinterest-advertentie moet je immers aangeven wat je bedoeling is. Ben je op zoek naar merkherkenning? Naar meer verkeer naar je website of app? Je kan ook kiezen voor ‘conversie’ als doel wanneer je mensen wil laten inschrijven op een nieuwsbrief of meer verkopen wil genereren.

2. Welke soort pin ga je gebruiken?

Naargelang het soort content dat je naar voren wil schuiven, kan je kiezen tussen 4 soorten pins:

  • Gesponsorde pins: dat zijn pins waarvoor je betaalt en die verschijnen op de tijdlijn van je doelgroep.
  • App-pins: dat zijn specifieke advertenties om iOS- en Android-apps aan de man te brengen. Gebruikers kunnen de apps rechtstreeks downloaden via Pinterest.
  • Video-pins: dat zijn standaard pins maar dan met videocontent. De gebruiker kan je merk zo al ziend en al horend ontdekken.
  • Gesponsorde carroussel: dat is een pin met meerdere beelden waarbij de gebruiker de mogelijkheid heeft om in te zoomen op elk individueel beeld.

3. Welke targeting ga je uitvoeren?

Als derde element geef je aan wie je precies wilt bereiken. Je kan je pins targeten op basis van leeftijd, bestaande klantenlijsten, trefwoorden of interesses. Het is ook mogelijk om remarketing  in te zetten op Pinterest. Er zijn drie typen remarketing mogelijk: klantenlijsten, bezoekers van je website en personen die interactie met je pins hebben gehad.

Pinterest: extra targeting via zoekwoorden

Via Facebook en Instagram kan je targeten op basis van interesses of demografische gegevens (taal, leeftijd en geslacht). Pinterest biedt een extra mogelijkheid, namelijk targeting op basis van zoekwoorden die gebruikers ingeven.

Beschouw Pinterest hierbij als een visuele zoekmachine eerder dan een sociaal mediaplatform. De manier waarop gebruikers content zoeken via Pinterest lijkt sterk op de zoekprocessen van Google. Pinterest helpt ook met het vinden van de juiste zoekwoorden. Wanneer je een zoekwoord ingeeft in de zoekbalk, krijg je automatisch suggesties te zien met varianten en combinaties. Wil je op nog meer specifieke sleutelwoorden adverteren, dan kies je voor de sleutelwoorden die onder de aanbevolen suggesties verschijnen.

Na het bepalen van de sleutelwoorden moet je een pin kiezen die je naar voren wilt schuiven. Hier biedt Pinterest ook de mogelijkheid om een pin te promoten waarop er in de laatste 30 dagen het meest geklikt is of een pin die het meest repinned werd. Wil je engagement creëren, dan kies je voor de meest repinned pin. Wil je echter meer verkeer creëren, dan kies je voor de pin met het hoogste aantal kliks.

‘Pinners’, een dankbare doelgroep

Pinterest is eigenlijk een soort database of encyclopedie met beelden. Pinners, zo worden de gebruikers van Pinterest genoemd, zoeken inspiratie voor hun inrichting, voor recepten, voor reizen, enz. Volgens onderzoek worden bijna 2/3 van de actieve Pinners en 84% van de dagelijkse Pinners aangezet om eens iets nieuws te proberen. Bijna 73% van de actieve Pinners en 89% van de dagelijkse Pinners heeft ooit eens iets nieuws gekocht op basis van wat ze via Pinterest ontdekt hebben.

Dat klinkt als muziek in de oren van de adverteerder! Als adverteerder schept Pinterest bovendien de mogelijkheid om zeer vroeg aanwezig te zijn in dat zoekproces (customer journey), op voorwaarde natuurlijk dat je doelstelling en targeting goed staan ingesteld.

Tot slot heeft de content op Pinterest ook een langere levensduur. Een pin blijft zo’n 3,5 maanden actief terwijl een tweet (Twitter) ongeveer 2,8 uur leeft en een post op Facebook gemiddeld 3,2 uur.

Conclusie: adverteren op Pinterest of niet?

Absoluut! In België is het nog maar pas mogelijk om te adverteren via Pinterest maar de cijfers zijn alvast veelbelovend. Pinterest kan bovendien ook organische traffic naar je website genereren. Heb je visueel sterke content (food, fashion, travel, enz.), dan is adverteren op Pinterest volgens ons zeker de moeite waard.

Wil je regelmatig een update over belangrijke weetjes uit de digitale wereld?

Of benieuwd naar wat er zoal gaande is hier bij Hybrid?