Zapier: de beste vriend van een online marketeer

Je hebt er misschien al wel van gehoord, van Zapier. Zapier is een fantastische tool die je veel tijd en moeite zal besparen. Het is een handige manier om verschillende apps met elkaar te laten communiceren. In dit artikel lees je waarom Zapier voor Hybrid zo een game-changer is, en geven we je nog enkele voorbeelden van hoe jij Zapier kan gebruiken om deze verschillende apps optimaal met elkaar te laten samenwerken.

Wat is Zapier?

Zapier is een handige tool die verbindingen legt tussen verschillende apps, het werkt als het ware als tussenstap om de verschillende apps te laten samenwerken. Op die manier kan je processen automatiseren en bespaar je jezelf heel wat operationeel werk. Werken met Zapier is erg eenvoudig. Je stelt je flow eenmalig in via de intuïtieve app en het programma doet dan de rest van het werk voor jou. Veel tools die je momenteel gebruikt hebben een naadloze integratie: Slack, Facebook, Google Drive, Mailchimp, en zo veel meer zijn allemaal van de partij.

Waarom beveelt Hybrid Zapier aan?

Bij Hybrid maken we heel intensief gebruik van Zapier. Wij gebruiken Zapier het vaakst voor het opzetten van Facebook lead advertenties. Deze koppelen we dan aan de volgende zaken:

  • Aan Google Analytics om de inschrijvingen op te volgen,
  • Aan een geautomatiseerde e-mail om klanten op de hoogte te brengen van nieuwe een nieuwe lead zodat deze kan worden opgevolgd.
  • En aan Mailchimp om ervoor te zorgen dat leads in onze contactenlijst in Mailchimp terecht komen om later aan lead nurturing te doen.

Dit is één voorbeeld van hoe jij Zapier zou kunnen inzetten om je processen te automatiseren maar de app is erg flexibel. Wanneer je een starter plan of hoger hebt, kan je zo veel stappen toevoegen als voor jou nuttig is. 

Een ander voordeel aan Zapier is dat je geen ingewikkelde code nodig hebt om de connecties tussen de verschillende apps te leggen. Je hebt dus de tussenkomst van je developer niet meer nodig.

Wat is het prijskaartje van Zapier?

Zapier heeft verschillende prijscategorieën. Jij kan hier dus zelf kiezen, afhankeleijk van de noden van jou en jouw onderneming. Wij sommen de verschillende versies van Zapier even voor je op:

 

Gratis
Starter
Professional
Team
Prijs
€0Vanaf €17,35Vanaf €42,53Vanaf €259,53
Aantal zaps
520OngelimiteerdOngelimiteerd
Single/ Multi-step zaps
Single-step zapsMulti-step zapsMulti-step zapsMulti-step zaps
Aantal premium apps
Geen3OngelimiteerdOngelimiteerd
Webhooks
NeeJaJaJa
Filters
NeeJaJaJa
Automatische replay van zaps
NeeNeeJaJa
Ongelimiteerd aantal gebruikers
NeeNeeNeeJa
Premium support
NeeNeeNeeJa

Waarvoor kan ik Zapier gebruiken?

Je weet nu wat Zapier is en dat we er bij Hybrid er veel gebruik van maken om onze efficiëntie nog meer de hoogte in te tillen. Maar waarvoor kan je het nu concreet gebruiken? Wij geven je hier enkele voorbeelden:

1. Facebook Lead Advertenties

Wanneer je een Facebook lead advertentie opstelt, komen al je leads terecht in je formulierenbibliotheek in je account van Facebook. Deze leads kan je dan 90 dagen lang raadplegen. Na deze periode verdwijnen de leads. Dit zorgt ervoor dat een Facebook lead advertentie naast de gewone opvolging ook wat oplettendheid vraagt om geen leads te verliezen. Dit is waar Zapier een helpende hand biedt.

In Zapier kan je dit proces volledig automatiseren om ervoor te zorgen dat al je conversies gecentraliseerd worden in Google Analytics én dat je een automatische Google Spreadsheet lijst genereert waarin het sales-team verder kan werken.

Dit is hoe dat er in Zapier uit ziet:

  1. Als eerste stap leg stel je vast van waar Zapier zijn trigger vandaag moet halen. In dit geval is dat van de Facebook Lead advertentie.
    Facebook lead ad in Zapier
  2. Vervolgens stel je de webhook in. Deze zorgt ervoor dat de informatie van je lead advertentie doorgestuurd kan worden naar Google Analytics.
    Webhook Analytics in Zapier
  3. Ten slotte stel je de juiste Google Spreadsheet in waarin je wil dat je leads terecht komen voor je sales-team om verder in te werken.
    Google sheet updaten in Zapier

2. Unbounce Formulieren

Met Unbounce kan je eenvoudig landingspagina’s opzetten. Hier kan je gebruik maken van formulieren om nieuwe leads te genereren. Net zoals bij Facebook zullen die leads binnen komen in het account van Unbounce. Al deze verschillende accounts kunnen het moeilijk maken om je leads efficiënt op te volgen, maar ook hier kan Zapier je ondersteunen.

Wanneer een nieuwe lead via je website binnenkomt, kan je in Zapier instellen dat de gegevens van deze lead automatisch worden doorgestuurd naar Mailchimp. Daar wordt deze lead voorzien van een relevante tag. Wanneer de lead in Mailchimp binnenkomt kan je een automatische mail sturen naar de verantwoordelijke binnen het sales-team. Op die manier worden er geen leads over het hoofd gezien.

Dit is hoe dat er uit ziet in Zapier:

  1. Begin bij het instellen van de eerste stap: de trigger in Unbounce. Hier zullen de leads binnen komen en moeten dus van hieruit doorgestuurd worden.
    Unbounce form submission in Zapier
  2. Vervolgens stel je in Mailchimp in om een subscriber toe te voegen aan je mailinglijst. Zorg ervoor dat je de lead toewijst aan de juiste lijst in je Mailchimp-account.
    Unbounce ad to mailchimp in Zapier
  3. Stel vervolgens in dat er een e-mail gestuurd wordt naar de verantwoordelijke in het sales-team.
    Unbounce send outbound mail in Zapier

3. LinkedIn Lead Advertenties

Net zoals de voorgenoemde platformen worden leads bij LinkedIn opgeslagen in het account zelf. Om alle conversies gecentraliseerd te meten, kan je ze via Zapier doorsturen naar Google Analytics. Vervolgens kan je zelf een Google Spreadsheet lijst genereren waarvan je salesteam kan werken. Indien je werkt met een CRM-systeem als Hubspot of Teamleader kan je er ook voor zorgen dat de nieuwe lead terecht komt in je systeem. Het salesteam kan dan van daar verder werken. Om leads niet uit het oog te verliezen kan je vervolgens bij elke nieuwe lead een herinneringsmail versturen naar de verantwoordelijke.

Dit is hoe dat er uit ziet in Zapier:

  1. Stel in van waar de nieuwe lead binnen komt. In dit geval is dat LinkedIn.
    Linkedin lead ad in Zapier
  2. Zorg ervoor dat de conversie wordt doorgestuurd naar Google Anaytics via de webhook.
    Linkedin lead Doorsturen naar Analytics in Zapier
  3. Stel de juiste Google Spreadsheet in om een werkdocument te maken voor het sales-team.
    Linkedin Google Sheet in Zapier
  4. Om telkens een e-mail te krijgen bij het binnenkomen van een nieuwe lead, kan je een automatische mail verzenden. Op die manier verlies je geen leads uit het oog.
    Linkedin send outbound mail in Zapier

4. Foutmeldingen via Slack

Net zoals bij alle andere technologische snufjes kan er eens iets mislopen bij Zapier. Dit kan zijn door een fout in de instellingen, een verandering in een gekoppelde app, een login die vernieuwd moet worden, etc. Om ervoor te zorgen dat je meteen op de hoogte wordt gebracht bij fouten, kan je instellen dat Zapier je een bericht stuurt wanneer er iets misloopt. Dit kan bijvoorbeeld via Slack.

Dit is hoe dat er uit ziet in Zapier:

  1. Stel een trigger in wanneer Zapier in actie moet komen. In dit geval is dat een error van een Zap.
    Zap error in Zapier
  2. Geef aan waar Zapier een melding kan doorgeven als er iets misloopt. In dit geval is dat Slack.
    Zap error naar slack in Zapier

Conclusie

Zoals je aan voorgaande voorbeelden wel merkte zijn er verschillende manieren waarop je Zapier kan inzetten. De mogelijkheden die Zapier biedt zijn bijna ontelbaar. Zo bespaar je jezelf en je team enorm veel operationeel werk én tijd. Dankzij de intuïtieve setting van Zapier kan je er erg eenvoudig zelf mee aan de slag. Veel succes!

Wil jij meer tips en tricks ontvangen van Hybrid? Meld je dan nu aan!