10 Onmisbare tools voor online marketeers

Blog

10 Onmisbare tools voor online marketeers

10 Onmisbare tools voor online marketeers
Online Strategie
|

Als T-shaped marketeer beschik jij over heel wat kennis en ervaring. Met die expertise kan je sterke online resultaten en conversies verwezenlijken. Je kan echter niet zonder software en online programma’s die een deel van je werk helpen dragen of zelfs overnemen. In dit artikel delen we graag 10 onmisbare tools voor online marketeers die je ondersteunen in je dagelijkse communicatieacties en analyses, voor jezelf of voor je klant.

Waarom heb je tools nodig?

Online marketing is een heel uitgebreide bedrijfstak. Er zijn zo veel mogelijkheden dat het als (T-shaped) marketeer soms moeilijk is om door het bos de bomen nog te zien en je resultaten op elk kanaal op peil te houden. Veel van de tools die we hier zometeen bespreken zijn een echte meerwaarde. Ze besparen je niet alleen tijd, maar zorgen ook dat ‘verborgen’ optimalisaties naar boven komen. Zo krijg je het comfort om de juiste beslissing te nemen en je resultaat naar nieuwe hoogten te tillen. De lijst bestaat voornamelijk uit betalende tools, maar net om bovengenoemde redenen zijn ze echt wel hun investering waard. Bovendien beschikken de meeste tools ook over een gratis proefperiode, dus dan kan je meteen zien of het aan je verwachtingen voldoet.

Ben jij een T-shaped marketeer?

T-shape is een vaak gebruikte metafoor om te verwijzen naar de zowel brede (horizontale as) als diepe (verticale as) kennis die een persoon heeft. Een T-shaped marketeer is een marketing specialist die een brede basiskennis heeft over alle onderdelen van marketing en daarnaast diepte expertise heeft in één of meerdere domeinen. De brede T-shaped marketeer verschilt daarin van de vakspecialist die slechts oppervlakkige kennis heeft van andere marketing domeinen. Zonder deze bredere kijk wordt het moeilijk om high level verbanden te zien die leiden tot een overall beter rendement.

Wil je graag meer weten over de troeven van een T-shaped marketeer? Indit blogartikel lichten we de eigenschappen van dat profiel graag toe.

Onze favoriete tools voor online marketeers

Wij hebben een selectie gemaakt van 10 tools waar wij zelf graag mee werken. Uiteraard is deze lijst niet restrictief. Er bestaan nog heel wat andere tools voor online marketeers die je als T-shaped online marketeer kan inzetten.

1. Mailchimp

Mailchimp is een gekende e-mail marketing service. Het is uitgegroeid tot één van de meest gebruikte tools ter wereld en het platform heeft ruim 20 miljoen gebruikers. Mailchimp heeft een gratis basisfunctie en is gebruiksvriendelijk. Het is zeker en vast één van de betere tools voor online marketeers en T-shaped marketeers.

2. Unbounce

Het softwarebedrijfUnbounce produceert een gebruiksvriendelijke tool met een drag-and-drop interface waarmee je eenvoudig landingspagina’s voor websites bouwt. Unbounce helpt je om bezoekers van je website te converteren naar klanten. Het platform reikt een oplossing aan om bestemmings- en landingspagina’s te creëren zonder dat je kennis over development hoeft te hebben. Er is een gratis proefversie beschikbaar (14 dagen) maar wie Unbounce effectief wil gebruiken, zal hier minimaal 65 € per maand voor moeten betalen.

3. Optmyzr

Optmyzr biedt een tool aan waarmee je al je betalende online advertenties (PPC-campagnes) in één beweging kan beheren en analyseren. Je kan dus heel wat tijd winnen. De tool analyseert bovendien de behaalde resultaten en geeft je tips om je campagnes te optimaliseren. Om Optmyzr te kunnen gebruiken, moet je wel bijna 500 € per maand neerleggen.

4. Ahrefs

Ben jij als T-shaped marketeer bezig met SEO? Dan kom je al snel bijAhrefs uit. Ahrefs is een tool om je organische resultaten te meten, te analyseren en te optimaliseren. Bovendien ondersteunt Ahrefs je in alle factoren die een rol spelen op het vlak van SEO: trefwoordenonderzoek, linkbuilding, content marketing, enz. De prijzen starten vanaf ongeveer 70 € per maand.

5. Hubspot

Hubspot is een CRM-tool dat bestaat in verschillende varianten: sales, marketing, CRM, CMS, service, enz. Dankzij Hubspot kan je vanuit één centrale plek je leads opvolgen, verkopen genereren, dienst-na-verkoop aanbieden en andere klantgerichte acties uitvoeren. De kostprijs bij Hubspot start vanaf 41 € per maand.

6. Zapier

VanuitZapier kan je verschillende online toepassingen en sociale mediakanalen beheren. De tool biedt bovendien de mogelijkheid om campagnes en andere online acties te automatiseren. Zapier heeft een gratis basisversie, de betalende versies starten vanaf 20 € per maand (Starter).

7. Hotjar

Hotjar is vooral bekend van de heatmaps. Met deze tool kan je de CRO (conversie) van je website verbeteren. Hotjar geeft je immers zowel technische als inhoudelijke informatie over hoe een bezoeker jouw website ervaart. Hotjar deelt deze inzichten via maps (click, scroll, heat,…) maar ook via polls, enquêtes, enz. Er is een (relatief uitgebreide) gratis variant beschikbaar, alsook betalende pakketten vanaf 99 € per maand.

8. Google Data Studio

MetGoogle Data Studio biedt de zoekmachinegigant een tool aan om je gegevens beter te begrijpen. Het gaat om de gegevens uit verschillende (advertentie)bronnen die samenkomen op één plek en samensmelten tot duidelijke rapporten. Google Data Studio is gratis in gebruik. Je moet uiteraard wel een Google-account hebben. Hou er rekening mee dat sommige plugins om je data te visualiseren niet gratis zijn, denk bijvoorbeeld aan Supermetrics.

9. Loomly

Loomly is een tool om je sociale media-activiteiten te plannen en te beheren. De basisfunctie is een agenda waarin je content kunt creëren en plannen voor onder meer Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Verder biedt Loomly ook tips aan om berichten te optimaliseren en te automatiseren. Een basisabonnement kost 20 € per maand.

10. Channable

Channable biedt een oplossing aan voor feed management en SEA-automatisering. De tool biedt heel wat verschillende functies om jouw dataflow te optimaliseren. Denk maar aan productvermeldingen, API’s, tekstadvertenties, analytics-verbindingen, enz. Channable wordt vaak gebruikt door e-commerce bedrijven die wereldwijd actief zijn en verschillende online kanalen in verschillende talen inzetten. Een starterspakket kost 99 € per maand.

Welke tools voor online marketeers kies je voor jouw campagnes en analyses?

Bovenstaande lijst met 10 tools zijn oplossingen die we bij Hybrid graag gebruiken. Ontdek zekerdeze cases van klanten van Hybrid en de manier waarop deze tools voor online marketeers een meerwaarde hebben opgeleverd. Uiteraard zijn onze aanbevelingen slechts enkele van de mogelijke tools voor online marketeers die beschikbaar zijn op de markt.

Als T-shaped marketeer is het belangrijk dat je tools voor online marketeers kiest in functie van je effectieve noden en van de verwachtingen van je klant. Stel jezelf hierbij minstens de volgende vragen:

  • Is de nood aan een ondersteunende tool slechts tijdelijk van aard? Of zal ik in de toekomst de tool ook voor andere projecten en klanten kunnen inzetten?
  • Met welke tool zal ik effectief tijd uitsparen? Time is money! Hoeveel tijd zal er dankzij tool X vrijkomen?
  • Staan de kosten van de tool in verhouding met de effectieve voordelen voor mij als online marketeer en voor de klant?
Heb je advies nodig om de juiste tools voor online marketeers te kiezen of wil je weten hoe je jouw tools het beste kan inzetten om jouw rendement te maximaliseren?

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!