Onderschat het belang en de impact van SEO niet

Blog

Onderschat het belang en de impact van SEO niet

Onderschat het belang en de impact van SEO niet

In de digitale wereld zijn bedrijven gefocust op het realiseren van meer trafiek naar de website met als doelstelling het realiseren van conversies… conversies, conversies en nog eens conversies. Dat willen ze onder meer bereiken door een goede positie te bekomen in de resultaten van zoekmachines zoals Google. In het kluwen van zoekwoorden, SEO, tags en de onzekerheid die eigen is aan de algoritmen van Google, grijpen bedrijven vaak terug naar de meest voor de hand liggende techniek: SEA, Search Engine Advertising.

Toch mag het belang van zoekoptimalisatie niet onderschat worden. Search Engine Optimization blijft naast SEA een erg nuttige manier om kwalitatief verkeer naar je website te genereren. Wat veel mensen niet weten is dat gemiddeld 70% van de mensen via Google nog steeds organisch klikken. De stelling “SEO is dood, niemand klikt nog organisch” klopt dus niet. Het advies luidt dan ook om voor een goede balans te gaan tussen beide.

Tip: lees ook ons blogartikel “12 misvattingen over SEO”.

SEO optimalisaties bevorderen je kwaliteitsscore en verlagen dus je SEA-kost

Als je je website gaat optimaliseren voor SEO, ga je zonder dat je het vaak beseft ook je kwaliteitsscore (SEA) verbeteren. Je gaat je landingspagina’s namelijk alleen maar relevanter maken voor de zoekwoorden waarop je wil scoren waardoor je landingspagina experience gaat verbeteren.

En laat die landingspagina experience nu toevallig ook een invloed hebben op je kwaliteitsscore. Klinkt als een win-win, toch?

Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager het te besteden budget (cost per click). Een veel gebruikte formule in online marketing is Ad Rank = kwaliteitsscore x CPC-bod (= het maximale bod dat je bereid bent te betalen voor een klik) x Advertentieopmaak.

Gebruik SEO als alternatief voor dure SEA-zoekwoorden

Sommige zoekwoorden zijn erg duur om op te adverteren (SEA). Je kan er dan voor kiezen om op deze zoekwoorden een SEO-strategie toe te passen. Weet wel dat je geen instant resultaten zal boeken omdat SEO een investering op lange termijn is.

Conclusie: door middel van SEO kan je op lange termijn je dagelijkse SEA kost laten afnemen. Je betaalt op het einde van de rit dan niet langer een kost per klik op je advertentie omdat je organisch sowieso bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Maar vooraleer je dit bereikt moet je een heel proces doorlopen. Of wij je daarbij willen helpen? Graag! Laat het ons weten.

Investering op lange termijn

Zoekoptimalisatie levert geen instant resultaten op maar het is een investering op lange termijn. Het is een permanent proces van optimaliseren. Je zal je SEO-acties voortdurend moeten bijsturen. De aanhouder wint: op lange termijn zorgt SEO voor een hoge en duurzame positie binnen de organische zoekresultaten.

De combinatie SEO & SEA (resultaten op korte termijn) is een goede aanpak om nu en in de toekomst bovenaan de resultatenlijst te prijken voor bepaalde relevante zoekwoorden. Je kan dan ook beslissen om het aandeel SEA uiteindelijk af te bouwen ten voordele van SEO.

Wil je meer weten over SEO? Of wil je liefst meteen een plekje bemachtigen bovenaan de zoekresultaten? Ontdek dan onze performance audit. Onze marketeers analyseren je huidige resultaten en geven doelgericht weer hoe je meer organische trafiek naar je website kan brengen.

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!