Hoe start je een effectieve e-mail marketing strategie?

E-mail marketing wordt vaak onderschat of afgeschreven omdat het voor velen een verouderd kanaal is. Niets is minder waar, e-mail marketing is springlevend. Redenen om te blijven inzetten op e-mails als communicatiekanaal lees je hier.

Maar hoe start je met e-mail marketing? We gidsen je doorheen enkele stappen naar een effectieve e-mail marketing strategie.

Start elke campagne met 2 vragen!

Voor je start met een nieuwe campagne moet je steeds twee vragen stellen om jezelf als marketeer uit te dagen om na te denken of de campagne die je gaat bouwen de relevantst mogelijk is.

  • Wat is het doel van je email campagne?
  • Wat verwacht je dat je contacten doen op basis van je campagne?

Als je deze vragen hebt beantwoord moet je gaan nadenken hoe we deze vragen gaan toepassen op ons publiek.

Right person, Right message, Right time, Right frequency

Nu we klaar zijn om onze campagne te starten moeten we gaan kijken of we de juiste dingen doen voor ons publiek.

Wat is de “right person”?

Kijk naar de persoon achter het e-mailadres. Wie spreken we hier aan? Waar liggen de interesses? Wat moet ik weten van deze persoon om ervoor te zorgen dat mijn doel wordt volbracht?

Welke data komen hiervoor in aanmerking?

DEMOGRAFISCHE GEGEVENS > AANKOOPGEDRAG > INTERESSES > SEGMENTATIE & PERSONALISATIE

Elke persoon is uniek en heeft zijn eigen approach nodig of te wel de “right message”.

mail marketing hybrid agency

Hoe bepalen we de “right message”?

Het is toch onmogelijk om per persoon een persoonlijk bericht te voorzien? Klopt, maar via segmentatie en personalisatie kan je wel zo persoonlijk mogelijk je contacten benaderen.

Wat zijn de grootste voordelen van segmentatie en personalisatie?

  • Creëer betekenis- en waardevolle e-mail content voor elk individu binnen je contactenlijst
  • Behoud een sterkere verzenders reputatie
  • Verhoog het engagement met je contacten doordat je een persoonlijke relatie opbouwt met je ontvangers
E-mailmarketing strategie

Segmentatie lijkt moeilijk maar als je start met de basics kan je al ver geraken:

  • Gepersonaliseerd onderwerp
  • Personaliseer de aanspreking van je email
  • Pas visuals aan op basis van persoonlijk interesses

Nu ons bericht is bepaald moeten we nog beslissen wanneer het de “right time” is om ons bericht te verspreiden.

Wanneer is de “right time”?

Er bestaat niet zoiets als de de facto juiste tijd voor het verzenden van een e-mail, de juiste verzendtijd is afhankelijk van jouw publiek en de sector waarin je, je als bedrijf bevindt. De juiste tijd kan je bepalen door te testen, analyseren, weten & toepassen bij het versturen van je campagnes, elke keer opnieuw.

De bepaling van de juiste tijd komt voort uit je engagement metrics.

  • Kliks: aantal keren dat er op een link in je campagnes wordt geklikt
  • Opens: aantal keren dat je ontvangers je email opent

Het moment dat je engagement metrics het hoogste scoren is de juiste tijd om je volgende campagne te versturen.

mitchell-hollander-205952-unsplash
Hoe begin je dan zonder historische data te hebben?

Er bestaat de conventie dat je het best begint te versturen op een dinsdag of donderdagmiddag en op die manier het testen, analyseren, weten & toepassen te starten. We beginnen vaak met een mailtje, maar natuurlijk wil je als bedrijf op meerdere momenten kunnen communiceren met je contacten. Is er zoiets als een juiste hoeveelheid en herhaling van communicatie? Hoe bepaal ik de juiste “frequency”.

Hoe bepaal ik de “right frequency”?

Net zoals bij onze right time is ook hier geen exact cijfer en hangt het ook hier af van de conventies en de verwachtingen binnen de industrie waar je bedrijf in vertoeft. De beste manier om de juiste frequentie te bepalen in om het te vragen aan je contacten zodat ze zelf aangeven hoe vaak ze mails wensen te ontvangen, verder kan je ook hier op basis van dezelfde engagement metrics proberen te bepalen wat de juiste frequentie kan zijn.

Onderzoek heeft echter aangetoond dat 54% van de unsubscribes gebeuren doordat je contacten te vaak mails ontvangen, dus het belangrijkste is om met gezonde termijnen te beginnen tweemaandelijks, maandelijks, wekelijks…

Ontvang je graag de laatste insights en updates uit de digitale wereld? Schrijf je in voor Hybrid’s Monthly Digital Boost