9 WordPress-webdesigntrends in 2022

Ga je jouw huidige WordPress in een nieuw jasje steken?  Of ben je van plan om een volledige nieuwe wordpress website te bouwen? 

Het landschap van webdesign en -ontwikkeling verandert vaak sneller dan we ons kunnen voorstellen. Daarom helpen we je graag met de belangrijkste webdesigntrends die je in 2022 in je WordPress website kan opnemen.

1. Gebruik van witruimte en minimalisme

Een van de belangrijkste trends op het gebied van webdesign is het gebruik van witruimte en minimalistische thema’s. Witruimte is essentieel om de aandacht van je bezoekers te trekken en de aandachtsgebieden van je website in de schijnwerpers zetten. Deze aanpak was reeds in 2021 populair en zal ook komend jaar een trend blijven.

2. Verbeterde toegankelijkheid van content

Nu steeds meer mensen met een beperking het internet kunnen gebruiken, wordt de focus op toegankelijkheid nog belangrijker dan ooit tevoren. Vaak gebruiken zij een screenreader die webpagina’s voorleest. Je kan zo’n webervaring simuleren via deze extensie voor Google Chrome. Om dit vlot en begrijpbaar te maken moeten zowel technisch als inhoudelijk achter de schermen een aantal zaken in orde worden gebracht.

De steeds grotere afhankelijkheid van internet in bijna elk aspect van ons leven, variërend van onderwijs tot gezondheidszorg, gezelligheid, boodschappen en entertainment, draagt enkel maar bij tot de noodzaak voor een betere toegankelijkheid van online websites.

In België zet Anysurfer, een organisatie van Blindenzorg Licht en Liefde vzw (BLL), zich al enkele jaren actief in voor een toegankelijker internet. Zij hebben een uitgebreide checklist opgesteld waaraan een website moeten voldoen. Daarnaast reiken ze een kwaliteitslabel uit aan websites die alle checks kunnen afvinken.

3 Chatbots en virtuele assistenten

Chatbots kunnen worden geprogrammeerd om specifieke doelen te bereiken en kunnen vragen van meerdere klanten tegelijk met quasi 100 procent nauwkeurigheid afhandelen.

Dit elimineert de noodzaak om extra mensen in te zetten of klanten nodeloos te laten wachten.

Integreer je een virtuele assistent op je website dan verschijnt er voor bezoekers automatisch een dialoogvenster waarin je chatbot vriendelijk vraagt of hij kan helpen. 

Een chatbot versterkt, net zoals de andere manieren waarop je communiceert, de perceptie van je merk. Daarom is het belangrijk dat je hem zoveel mogelijk personaliseert, opdat je virtuele assistent de waarde van je organisatie uitstraalt.

Voor een WordPress-website bestaan er tal van plug-ins voor chatbots, zoals WP-chatbot, Collect.chat en Gobot.

Misschien heb je al eens een mobiele applicatie voor je zaak overwogen. Helaas kost het geld en tijd om zoiets te ontwikkelen. Dan is een chatbot veel voordeliger, en bovendien is hij veel sneller klaar om aan de slag te gaan.

4. Micro-interacties

Als je je afvraagt ​​wat dit nu precies is, probeer dan die knoppen en animatie-elementen van je favoriete website voor de geest te halen. Het is een mix van verschillende UX elementen, waaronder voortgangsbalken, pictogrammen en knoppen, die de algehele aantrekkingskracht en toegankelijkheid van je website verbeteren.

Voorbeeld: https://userguiding.com/blog/microinteraction/

5. Met de duim scrollen

Thumb-scrolling is enorm populair onder de millennials en het is geen verrassing dat de meeste WordPress-thema’s zijn ontworpen om mobielvriendelijk en thumb-scroll-ready te zijn. Als deze functie correct is geoptimaliseerd, biedt het een waanzinnig gebruiksgemak aan, aan je bezoekers.

6. Drag en drop builders

Met drag-and-drop-builders kunnen gebruikers verbluffende pagina’s maken zonder enige kennis van codering en deze trend zal ook in 2022 heersen.

Een van de belangrijkste redenen achter de populariteit van paginabuilders met slepen en neerzetten is dat je meteen kunt zien hoe de website eruit zal zien – het what you see is what you get principe. 

Hierbij enkele van de meest populaire pagebuilders voor WordPress

Elementor

De toonaangevende plug-in voor het bouwen van WordPress-websites, Elementor’s veelzijdige oplossing voor het bouwen van pagina’s is geschikt voor beginners en experts. Van een gedetailleerde gratis versie tot een reeks scherp geprijsde betaalde abonnementen, de beste tools zijn onder meer het maken van marketingpop-ups, desktop- en mobiel ontwerp en WooCommerce-integratie.

Divi

Een andere toonaangevende plug-in, Divi, biedt toegang tot geavanceerde WordPress-sitefuncties via een abonnement, inclusief topthema’s en extra plug-ins voor e-mailmarketing en sociale netwerken. De aantrekkelijke interface voor slepen en neerzetten maakt aanpassing van je site mogelijk, terwijl geavanceerde bewerking via codering ook beschikbaar is.

SeedProd

Met basis- en geavanceerde functies biedt SeedProd veel controle over je website-ontwikkeling in een gebruiksvriendelijk, eenvoudig pakket. De ontwerpinterface is vergelijkbaar met andere paginabuilders met een systeem voor slepen en neerzetten waarbij je elementen op hun plaats plaatst om je websites te maken. SeedProd is ook een geweldige paginabuilder om je WooCommerce-website te bouwen. 

Meer weten? Lees ons artikel over de 5 populairste WordPress Page Builders!

7. Gesproken zoekopdrachten zullen vaker voorkomen

Spraakgestuurd zoeken is tegenwoordig ook een integraal onderdeel van webontwikkeling. Een van de meest fenomenale WordPress-trends in 2022 is het toegenomen gebruik van gesproken zoekopdrachten. 

De nieuwe assistenten van search van GoogleNow, Siri (Apple) en Cortana (Microsoft) zijn inmiddels al in staat om verdiepende vragen te stellen, zodat de zoekopdracht nog specifieker wordt. 

In de nabije toekomst zullen we dus steeds meer gaan praten tegen onze computers, tablets en smartphones als we zoeken op internet. Uit onderzoek van Google blijkt dat jongeren hierbij een ander gebruik dan volwassenen hebben.

Google Mobile Voice Study Infographic

Zou het dan niet fijn zijn als je spraakgestuurde functionaliteit in je WordPress-site kan gebruiken? 

Momenteel staan deze features nog in hun kinderschoenen, maar je kan alvast een kijkje nemen bij deze 2 plugins om de mogelijkheden en beperkingen te testen.

Virtual Assistant

Hiermee bouw je je eigen Siri, Cortana en Google Now. Je kan onbeperkt spraakopdrachten maken en je site laten spreken. Het is ook WooCommerce-vriendelijk. Hiermee kunnen je bezoekers producten aan hun winkelwagentje toevoegen, zoekopdrachten uitvoeren en andere acties uitvoeren met hun stem.

Universal Voice Search

De plugin voegt gesproken zoekopdrachten toe aan elke pagina en zoekbalk, zodat je bezoekers hun zoekopdracht kunnen dicteren. Het is gratis te gebruiken in Chrome-browsers. Hiermee kunnen uw bezoekers alle invoervelden op je pagina’s dicteren.

8. Gepersonaliseerde inhoud op basis van geografische locatie en browsegeschiedenis

Generieke inhoud om iedereen van dienst te zijn, bestaat niet meer. Dit schetst het toenemend belang om producten en diensten te tonen op basis van bv de geografische locatie maar ook  het zoek- en surfgedrag van je bezoeker.

Gepersonaliseerde content vergroot de kans dat je website of webshop in de toekomst door dezelfde klant wordt bezocht en verhoogt uiteraard de kans op conversie. 

Heb je een member of account-only gedeelte op je site dan is het relatief eenvoudig om de inhoud aan te passen op basis van het profiel van een gebruiker.

Natuurlijk is dit principe niet voor elk type website relevant en bovendien is deze insteek afhankelijk van de bereidwilligheid van je gebruiker om effectief een account aan te maken.

Hieronder enkele voorbeelden van plugins waarmee je aangepaste inhoud aan verschillende gebruikers in WordPress kan tonen.

Met deze plug-ins kun je aangepaste weergaven opbouwen, zoals aangepaste berichttypes, velden en taxonomieën, en deze vervolgens dynamisch weergeven. 

OptinMonster

OptinMonster is een tool voor conversie-optimalisatie. Via uitgebreide targetingregels kan je gepersonaliseerde campagnes aan jouw website gebruikers tonen. Het is een betaalde tool en je hebt minimaal een Pro- of Growth-abonnement nodig om toegang te krijgen tot alle functies. Daarnaast moet je de OptinMonster-plug-in op je WordPress-site installeren. 

Toolset

Toolset is een suite van plug-ins die samenwerken om je te helpen volledig aangepaste en dynamische sites te bouwen. 

If-So Dynamic Content

Daarnaast kan je ook de If-So Dynamic Content-plug-in installeren  If-So is een eenvoudige WordPress-plug-in waarmee je inhoud kan toevoegen of vervangen website op basis van het bezoekersprofiel of interactie met de website. 

Dynamic content for Elementor

Dynamic content for Elementor breidt de basisfunctionaliteit van de dynamische site uit die wordt aangeboden door Elementor Pro.

9. Lazy loading en onbeperkt scrollen

Zware grafische elementen en een stevig aantal plug-ins zijn voldoende om de laadsnelheid van je website drastisch de hoogte in te jagen en bijgevolg de conversies te doen zakken.

Lazy loading of infinity scrolls (oneindig scrollen) zijn enorm populair geworden en het lijkt erop dat ze nog een tijdje zullen blijven. Als je oneindig scrollt op een lange pagina, laad je constant meer en meer inhoud in het geheugen. Dit heeft een negatieve invloed op de paginaprestaties, aangezien de browser veel meer werk te doen heeft om de pagina weer te geven.

Lazy loading van inhoud zorgt voor een veel betere browser-ervaring voor bezoeker en laadt alleen de inhoud die moet worden getoond.

Als langzame laadtijden een probleem zijn, kun je zeker overwegen om lazy loading op je website te installeren.

Jouw WordPress website laten bouwen door Hybrid?

Hopelijk konden we je al inspireren met deze 9 trends. Uiteraard kan je bij ons terecht voor een vrijblijvend gesprek en hulp bij het bouwen van je nieuwe WordPress website. 

Aarzel niet om ons te contacteren!