Wat kan TikTok voor jouw bedrijf betekenen?

Je kan er niet meer naast kijken, TikTok heeft de afgelopen jaren het sociale medialandschap helemaal op zijn kop gezet. Deze explosieve groei (vooral bij jongeren) biedt bovendien ook kansen aan bedrijven. Hoe speel je daar als marketeer nu best op in? 

In deze blogpost laten we je daarom kennis maken met het platform,  bespreken we enkele best practices om organisch te scoren en nemen we ook de verschillende advertentiemogelijkheden onder de loep.

Wat is TikTok?

TikTok is een gratis app waarmee gebruikers korte video’s (maximaal 15 seconden) met muziek of een kleine sketch online zetten. De missie van ByteDance, het bedrijf achter TikTok, is om creativiteit de wereld in te sturen. Hier ligt het grote verschil met bijvoorbeeld Instagram. Instagram is voornamelijk een lifestyle platform waarbij je mensen volgt, terwijl TikTok pure entertainment biedt. Bij TikTok draait het vooral om creativiteit en entertainment. 

Het aantal gebruikers is enorm groot en blijft stijgen. In totaal zijn er 1,5 miljard gebruikers wereldwijd en kunnen we zeggen dat TikTok het snelst groeiende sociale media platform is. In 2019 werd de app rond de 100.000 keer per maand gedownload. Hiermee overtreft hij Snapchat én zelfs Instagram!

Hoe werkt TikTok?

De video’s op TikTok kunnen op 2 plekken getoond worden: 

  • ‘For You’ page: dit is een pagina waar de video’s verschijnen die erg populair zijn of de video’s die worden geselecteerd op basis van je eerder bekeken video’s. De ‘For You’ page is belangrijk om op te verschijnen omdat je op deze manier kan verschijnen bij TikTokkers, zonder dat ze je volgen.
  • ‘Following’ page: dit is een pagina waar de video’s verschijnen van alle mensen die jij volgt.

Als bedrijf heb je drie manieren om op TikTok te komen:

  • Zelf een account aanmaken om eigen video’s te uploaden.
  • Werken met influencers, om zo content te verspreiden over een breder publiek.
  • TikTok betalen om advertenties van je bedrijf te tonen.

Je kunt natuurlijk kiezen voor een combinatie van bovenstaande. 

Het publiek van TikTok

TikTok wordt soms afgeschilderd als een app die enkel voor kinderen bedoeld is. Van een misverstand gesproken!

Gemiddeld genomen zijn de TikTokkers (zo worden de gebruikers op TikTok genoemd) tussen de 18 jaar en 34 jaar oud. Vooral millennials en generatie Z zijn op de app aanwezig. Uit de statistieken blijkt dat vrouwen vaker de app downloaden dan mannen, 60% – 65% van de wereldwijde gebruikers zijn vrouwelijk. Wat de benelux betreft: in België zijn er zo’n 2,2 miljoen gebruikers, in Nederland ligt dit aantal op 3,5 miljoen gebruikers. De Vlaamse gebruikers spenderen per dag gemiddeld 62 minuten op de app.

Grafiek met TikTok-gebruikers per leeftijdscategorie
Bron: TikTok

Hoe kom je als TikTokker op de ‘For You’ page?

Er zijn enkele factoren waarmee je als TikTokker rekening kan houden zodat de kans groter is dat je video op de ‘For You’ page terecht komt:

  • Zoals bij elk sociale media kanaal is content met goede kwaliteit beter. TikTokkers vinden het aangenamer om te kijken naar heldere video’s met hoge kwaliteit. 
  • De inhoud van de video’s is van essentieel belang. Je moet grappig en uniek zijn met een persoonlijke touch. Enkel dan zal je video opvallen.
  • Met behulp van populaire trends en uitdagingen bereik je meer mensen. Let wel op dat ze nog relevant zijn (de ice-bucket challenges wordt bijvoorbeeld al even niet meer gedaan en is dus niet meer relevant).
  • Video’s met trendy muziek presteren het best.
  • Gebruik de trendgevoelige en relevante hashtags die passen bij je video onderwerp. De meest gebruikte hashtag is #foryoupage en #foryou, deze hashtags vergroten namelijk de kans dat je op de ‘For You’ page terecht komt.

TikTok focust zich vooral op de ‘For You’ page experience op maat van elke gebruiker. Door middel van technologie zorgt TikTok voor gepersonaliseerde video aanbevelingen. Dit met behulp van:

  • Voorkeur en persoonlijkheid. Hoe gedraag jij je op TikTok? Heb je voorkeuren voor bepaalde content?
  • Locatie en omgeving. Bijvoorbeeld: in welk land ben je, hoelaat is het daar, welke dag is het daar…
  • Gelijkaardige interesses. Op basis van demografische data en zoek-interesses. Bijvoorbeeld: waar kijken of zoeken mannen van 20 jaar vooral naar op TikTok?

Adverteren op TikTok?

Net zoals op Instagram kan je ook adverteren op TikTok door een bod uit te brengen per klik (CPC), per aantal verschijningen (CPM) of per view (CPV). Je doelgroep kan je samenstellen op basis van leeftijd, geslacht en locatie. Zo kan je relevante groepen aanspreken. Targetten op basis van interesses (zoals op Facebook) kan voorlopig nog niet. 

Er zijn zes soorten advertentiestypes beschikbaar op TikTok:

Overzicht met de advertentietypes van TikTok
  • TopView is een video gebaseerd advertentieformaat die getoond wordt bij het openen van de app. Het houdt de aandacht van gebruikers onmiddellijk vast, en het zorgt voor een sterke visuele impact van je bedrijf. Echter is deze advertentievorm nog redelijk nieuw en wordt er nog volop mee getest.
  • Brand takeover, gelijkaardig aan een TopView alleen gaat het hier over een afbeelding of een GIF die 3sec tot 5sec getoond wordt bij het openen van de app. Ook hier houdt het de aandacht van gebruikers onmiddellijk vast en zorgt het voor een sterke visuele impact van je merk.
  • In-Feed Ads zijn advertenties die tussen de video’s op de ‘For You’ page getoond worden. Dit soort advertentie is ideaal om een call-to-action aan toe te voegen.
  • Branded Hashtag Challenge zijn advertenties waarbij je gebruikers uitdaagt een bepaalde challenges te doen (bijvoorbeeld een dansje of een bepaalde actie). De gebruiker moet zichzelf dus filmen terwijl hij de challenges uitvoert en tagt nadien jouw bedrijf. TikTok geeft de mogelijkheid om de challenge te promoten, waardoor het merk gedurende zes dagen op de ‘For You’ page geplaatst wordt. Dit biedt extra mogelijkheid voor een maximaal bereik en engagement. Guess is één van de eerste bedrijven die hier gebruik van gemaakt heeft, hun case kan je hieronder lezen. 
  • Branded Effects/Lens, als je bedrijf effecten, stickers, filters, … gaat maken die gebruikers kunnen uitproberen. Dit soort advertenties bouwen een band op met de gebruikers en kunnen ervoor zorgen dat je product gepromoot worden.
  • Custom influencer. Net zoals bij Instagram heb je een aantal TikTokkers met veel volgers die een enorme invloed kunnen hebben op andere gebruikers. Je kan samenwerken met deze TikTokkers om meer bereik te krijgen. Kies voor de influencer die bij jouw merk past, en met de juiste doelgroep.

Tips om TikTok optimaal in te zetten voor jouw bedrijf

Enkele tips zodat jij TikTok optimaal kan inzetten voor jouw bedrijf:

  • Neem een pro-account, dit is gratis! Met een pro-account krijg je toegang tot uitgebreide statistieken zoals aantal video views, profielweergaven, jouw meest trending video’s, inzicht in jouw volgers qua geslacht en locatie, …
  • Gebruik niet te veel hashtags, maar beperk je tot de belangrijkste. Dit kan helpen om je video te boosten tot de ‘For You’ page.. Het kan ook slim zijn om je eigen campagne-hashtag te bedenken, zo vind je alle posts van één campagne terug onder die hashtag.
  • Gebruik, indien nodig, ondertitels. Dit is slim om in te spelen op de mensen die de video’s bekijken zonder geluid, of gebruikers die een andere taal spreken.
  • Koppel je Instagram-account aan je TikTok-account. Het is voorlopig nog niet mogelijk om een link naar je website toe te voegen op TikTok. Je kan wel je Youtube-account of Instagram-account koppelen, waardoor je ze via hier wel kan doorsturen naar je website.

Helaas kan je voorlopig nog niet in België adverteren op TikTok. Voorlopig is dit enkel weggelegd voor volgende Europese landen: Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Polen en Rusland.  Van zodra het advertentieplatform in België beschikbaar is, dien je een aanvraag in te sturen op de website. Vervolgens bekijken ze jouw account en beslissen ze of jij mag adverteren op hun kanaal.

Doen of niet doen? 

Hoewel TikTok zeker potentieel heeft voor awareness, is het nog niet helemaal duidelijk hoe goed het is voor een conversiegerichte doelstelling: iets waar wij als performance agency de voorkeur aan geven. Dus moet je meteen adverteren op TikTok wanneer de advertentiemogelijkheid in België gelanceerd wordt? Wij denken van niet, maar zoals altijd blijven we geboeid de nieuwste trends en evoluties opvolgen.

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste trends omtrent sociale media?
Schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuwe uit de online marketing-wereld!