Blog

Linkbuilding, een cruciaal onderdeel van je SEO strategie!

Linkbuilding, een cruciaal onderdeel van je SEO strategie!
Online Strategie | SEO | 18 november 2019

Linkbuilding is één van de meest mysterieuze, uitdagendste en tegelijkertijd belangrijkste facetten om hoger te ranken in zoekmachines.

Wat is het juist en hoe pak je aan in de praktijk? Onze SEO specialisten lichten graag toe!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding verwijst naar de techniek die ervoor zorgt dat andere websites naar jouw website linken (backlinks). 

Op die manier weet een zoekmachine zoals Google dat er op je website waardevolle content te vinden is. Andere websites vinden het immers de moeite waard om naar jouw website door te linken. Inkomende links geven je website met andere woorden een bepaalde ‘autoriteit’.

Nog interessanter wordt het als de inkomende links zich focussen op specifieke pagina’s met specifieke content. Je wil namelijk als bedrijf misschien liever meer autoriteit opbouwen op specifieke producten of diensten dan op je merk tout court.  

Waarom is die autoriteit nu zo belangrijk?

Het is één van de zwaarder wegende factoren voor een betere ranking in zoekmachines. Door de band genomen kan je de ranking factoren opdelen in 3 grote categorieën: 

  1. Technische: snelle laadtijd, mobile friendly, etc.
  2. On Page: content, zoekwoorden opnemen, meta descriptions, etc.
  3. Off Page – autoriteit: inkomende links

1 en 2 zijn de basis. Zorg ervoor dat die op orde is. Als je vervolgens autoriteit kan boosten zal dit een positief effect hebben op je ranking. Andersom werkt het ook… heeft je website of een bepaalde pagina al een deftige autoriteit? Dan zullen technische of on page optimalisaties sneller effect hebben. 

Ahrefs heeft by the way een grootschalig onderzoek gevoerd naar de impact van deze 3 factoren en hun correlatie met Google rank. De outcome is veelzeggend. 

Kwaliteit is key!

Ok autoriteit is dus belangrijk! En autoriteit krijg je door backlinks… Zoveel mogelijk backlinks verzamelen dan maar? Toch niet. Kwaliteit is key. Niet iedere link is evenveel waard en ook de autoriteit van de verwijzende website speelt een belangrijke rol. 

Er bestaan partijen die jou voorstellen om backlinks te creëren. Pas echter goed op: in veel gevallen creëren die bedrijven gigantisch veel backlinks naar je website maar hebben die links weinig tot geen waarde. Integendeel, Google straft de opeenstapeling van niet-kwalitatieve backlinks af. Verschijnt er daarentegen een artikel op de website van pakweg  kwaliteitskrant De Standaard met een link naar jouw bedrijf, dan mag je er zeker van zijn dat dit zal bijdragen tot een hogere autoriteit van je domein of specifieke pagina URL.

Hoe pak je linkbuilding aan in de praktijk?

1. Verwijder broken backlinks

Linkbuilding is niet alleen het toevoegen van nieuwe, kwalitatieve backlinks maar ook het controleren van de reeds bestaande backlinks. Broken backlinks zijn inkomende links die stuk zijn. De link verwijst namelijk naar een pagina die niet meer bestaat, een 404-pagina. (bv je levert een bepaald product of dienst niet meer, je hebt je website gewijzigd etc) 

Deze kapotte link zorgt ervoor dat er geen autoriteit meer doorstroomt. Daarnaast geeft een hoog volume aan broken backlinks een indicatie aan een zoekmachine dat je website niet 100% up to date is… wat ook weer resulteert in mindere autoriteit. 

Gebruik tools zoals Ahrefs of Google Search Console om te ontdekken welke pagina’s een 404 geven en waar links broken of zelfs schadelijk zijn. Vervolgens redirect je deze links naar een relevante nieuwe pagina. 

2. Scan naar opportuniteiten en quick wins

Misschien werden er reeds content over jouw bedrijf online gepubliceerd, maar ontbreekt de link naar je website. Via Google News bijvoorbeeld kan je opsporen of er over jouw merk geschreven werd en krijg je een overzicht van de verschillende artikels. Om proactief te werk te gaan, stel je best een Google alert in. Dit zorgt ervoor dat je een notificatie ontvangt wanneer er over je bedrijf geschreven werd. 

Eens in kaart neem je contact op met de schrijver of website en vraag je om een specifieke link toe te voegen. 

3. Houd de concurrentie in de gaten

Je bent niet de enige website-eigenaar of -beheerder die aan linkbuilding doet, helaas ;-). Voer de volgende stappen uit om in te spelen op wat je concurrenten doen:

  • Maak een lijst met je belangrijkste concurrenten,
  • Zoek uit welke backlinks zij gebruiken,
  • Maak een lijst met de backlinks van je concurrenten,
  • Bepaal welke van de backlinks ook voor jouw website interessant kunnen zijn,
  • Contacteer de website-eigenaar en stel voor om geschikte content aan te bieden in ruil voor een link naar jouw website.

Oei, dat vraagt tijd… inderdaad. Maar eens je op dreef bent, dan zal je merken dat je snel ruildeals op poten kunt zetten.

4. Versla je concurrent met de Skyscraper techniek

De Skyscraper techniek is een manier om betere content dan je concurrenten te schrijven. De zoekresultaten in Google moet je zien als een skyline. Bij deze techniek analyseer je de op dat moment beste content (of het hoogste gebouw). Het is aan jou om boven het beste zoekresultaat uit te komen door een artikel (ofwel skyscraper) te schrijven dat deze content gaat overtreffen. Dat doe je door jouw artikel uitgebreider en relevanter te maken dan de reeds bestaande content in de zoekresultaten. Bij de Skyscraper techniek is het aangeraden om beroep te doen op experts. Met deze experts kan je dan samen waardevolle content maken.

5. Zet je netwerk in voor linkbuilding

Contacteer leveranciers, partners en andere partijen waarmee je samenwerkt en vraag hen om te linken naar jullie website. Veel bedrijven hebben reeds een pagina met een overzicht van hun klanten en sta jij daar als bedrijf tussen, dan is het weinig moeite om ook een link te voorzien. Ook kan het schrijven van gezamenlijke content tot het uitwisselen van links leiden. Daarnaast zijn portaal- en overheidswebsites meestal vragende partij om relevante of lokale business mee op te nemen.

6. Laat gastbloggers voor je schrijven

Zet gastbloggers in die jouw website vermelden in hun artikels en verhoog zo de autoriteit van je website. Gastbloggers zijn schrijvers die kennis hebben van jouw sector en die kwalitatieve content publiceren op websites met een hoge autoriteit. Bovendien verhogen deze kwalitatieve websites de kans dat jouw content verder gedeeld wordt.

7. Interne linkbuilding

Naast het verzamelen van links op externe websites, kan je ook intern aan linkbuilding doen. Je plaatst links op eigen pagina’s die verwijzen naar andere pagina’s op je eigen website. De links en de anchortekst (tekst gelinkt aan de link) moeten wel relevant zijn. Wanneer je een actuele case bespreekt, dan kan je bijvoorbeeld verwijzen naar een gelijkaardige case uit het verleden.

Een logisch gestructureerde interne linkbuilding wordt beloond door Google. Het is de manier om de verkregen autoriteit doorheen je website te laten vloeien. In het jargon spreken ze niet voor niets over link juice. 😉

8. Creëer en verspreid infographics

Infographics zijn populair. Mensen houden van duidelijk, snel leesbaar en gestructureerd cijfermateriaal. Visuele informatie wordt 60.000 keer sneller opgenomen dan een geschreven tekst en infographics genereren maar liefst 37,5% meer backlinks.

Creëer dus infographics en publiceer die zoveel mogelijk op andere websites met de vraag voor een duidelijke bronvermelding (met link).

Belangrijke factor van linkbuilding

Backlinks leggen of externe links leggen is belangrijk voor je vindbaarheid in zoekmachines, als je het op de juiste manier uitvoert. Hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je zal scoren in zoekmachines en op die manier ook een hogere zichtbaarheid zal hebben als website. Linkbuilding zorgt ervoor dat je opnieuw meer verschijnt en je vindbaarheid van je website verhoogt. Linkbuidling behoort automatisch tot een online marketingstrategie en is onmisbaar bij het uitvoeren van SEO optimalisaties.

Beter scoren in zoekmachines door een doorgedreven SEO approach? Contacteer Hybrid en laat je website verder stijgen in de zoekresultaten.

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!

Waarom wij tien keer meer investeren in het opleiden van talent dan het gemiddelde Belgische bedrijf

Meer weten