Content optimalisatie, spreek een taal die Google verstaat

Wat is content optimalisatie?

Content verwijst naar de inhoud van een website, de teksten en de boodschappen die gericht zijn naar de bezoekers van die website. Net zoals een tekst op papier moet ook een online tekst relevant zijn in functie van de boodschap en het doelpubliek. Die relevantie verhoogt de conversie en uiteindelijk je potentiële omzet. De hamvraag is hierbij: vindt de bezoeker de informatie die hij/zij daadwerkelijk zoekt op mijn website?

Content optimalisatie is de redactie van relevante teksten en maakt onderdeel uit van een bredere SEO– en online marketingstrategie.

Content

Waarom is optimalisatie belangrijk?

De optimalisatie van content levert zowel voordelen op voor de aanbieder van de website als voor de gebruiker (surfer). De aanbieder/eigenaar van de website laat de website zo hoog mogelijk scoren in de resultaten van de zoekmachines. Dat verhoogt het aantal bezoekers en de kans op conversie en levert uiteindelijk betere commerciële resultaten.

Langs zijn of haar kant ervaart de gebruiker dan weer meer gebruikscomfort. De zoektocht naar de gewenste content loopt snel en efficiënt waardoor de gebruiker jouw website als gebruiksvriendelijker zal ervaren en dus sneller geneigd zal zijn om terug te komen.

Content optimalisatie voor zoekmachines

Content optimalisatie speelt in op de manier waarop zoekmachines websites beoordelen. De crawlers van Google navigeren door websites om deze te indexeren. Hoe beter de structuur, hoe makkelijker het navigeren gaat. Een goed leesbare contentstructuur is dus de basis van een efficiënte content optimalisatie.

Binnen de contentstructuur is het vervolgens een kwestie van de juiste zoekwoorden te gebruiken. Welke termen en woorden gebruiken mijn potentiële bezoekers? Optimaliseer je content niet alleen op zoekwoorden die voor jou relevant zijn maar plaats je ook in de schoenen van je potentiële klant. Die heeft het over zitbank maar ook soms over bank, zetel, sofa of lounge. Optimaliseer dus je content voor woorden met een hoog zoekvolume. Hiervoor voer je een zoekwoordenanalyse uit, idealiter met tools zoals een Key Word Planner.

Hoe pak je content optimalisatie aan?

Een doeltreffende SEO content optimalisatie doe je niet even tussendoor maar vereist een strategische en structurele aanpak.

De eerste stap is een inventaris opmaken van de bestaande content. Je brengt in kaart uit welke pagina’s je website bestaat en je bepaalt per pagina een aantal doelen en kenmerken:

  • Wat is het doel van deze pagina? (informeren, overtuigen, contact opnemen, tijdelijke actie in de kijker zetten, enz.)
  • Wie wil je bereiken? (doelgroep per pagina)
  • Wat is het onderwerp van de pagina en welke huidige zoektermen maken dit duidelijk?
  • Op welke zoekopdrachten scoort je pagina goed? (via Search Console)

Daarna bepaal je de zoektermen per pagina. Idealiter optimaliseer je een pagina op maximaal één onderwerp. Gebruik tools voor zoekwoordenanalyse zoals Keyword Planner. Zet jezelf in de schoenen van je potentiële klant: wat zoekt die precies en hoe omschrijft die persoon zijn of haar zoektocht in een zoekmachine?

De derde stap is de praktische uitvoering van de content optimalisatie. Dit wil zeggen dat je de geselecteerde zoektermen gaat verwerken in bestaande of nieuwe content. Gebruik html-tags (titels, meta description, headings, content, links) om de informatie logisch te structureren voor de gebruiker. Durf gerust eens experimenteren met de titel en de meta description om te analyseren welke invloed die hebben op je CTR (click through rate). Een goede SEO-copywriter kan zeker helpen om een tekst SEO-vriendelijk te maken en toch vlot en natuurlijk te laten overkomen.

Wil je regelmatig een update over belangrijke weetjes uit de digitale wereld? Of benieuwd naar wat er zoal gaande is hier bij Hybrid?  

 Schrijf je dan nu in op onze Monthly Digital Boost!