LinkedIn: hét platform om te adverteren als bedrijf

Adverteren op de sociale media? Facebook, Instagram en Pinterest zijn uitstekende platforms om het grote publiek aan te spreken. Maar wat als je B2B wilt communiceren? LinkedIn is een bekend zakelijk sociaal mediaplatform dat vooral gebruikt wordt om op de hoogte te blijven over bepaalde professionele onderwerpen en vakgebieden, om een job te vinden of om personeel te rekruteren. 

Is adverteren op LinkedIn voor jouw bedrijf een goed idee, en zo ja, hoe ga daar concreet mee aan de slag? In dit blogbericht pluizen we het voor je uit.

LinkedIn: het grootste zakelijke sociale mediaplatform

De gebruikers van LinkedIn zijn per definitie ingesteld op zakelijke onderwerpen. Er zijn maar liefst 3 miljoen Belgische profielen en het aantal gebruikers blijft stijgen. Niet al deze profielen zullen even actief zijn, maar dan nog is LinkedIn een reus onder de sociale mediaplatforms.

Als bedrijf kan je heel gericht adverteren op LinkedIn in functie van geslacht, leeftijd, locatie, sector, bedrijf, bedrijfsgrootte, ervaring, opleiding, diploma’s, vaardigheden, enz. Een bedrijf dat taalcursussen verkoopt kan bijvoorbeeld inzetten op een doelgroep die woont in Brussel maar die de kennis van Frans als ‘basis’ heeft gemarkeerd.

Campaign Manager: het kloppend hart van je advertentie

Je advertentiecampagne op LinkedIn start in de Campaign Manager. Om toegang te krijgen tot de deze tool moet je wel eerst een (gratis) profiel aanmaken. 

De opmaak van een campagne verloopt vervolgens via deze stappen:

 

1. Objective selection

De Campaign Manager van LinkedIn toont gelijkenissen met het advertentietool van Facebook en start met het doel van je campagne. Wat wil je precies bereiken? Wil je bewustwording creëren (awareness)? Of conversie naar je website of via LinkedIn zelf? Of een combinatie van verschillende doelen?

2. Audience

Wanneer het doel is bepaald, geef je aan wie je precies wilt bereiken. Je kan targeten op kenmerken van de doelgroep zoals functietitel, bedrijfstak of vaardigheden. Daarnaast kan je ook gebruik maken van eigen gegevens om jouw doelgroep te bereiken. Zoals bijvoorbeeld remarketing van de website bezoekers, e-mail lijsten en  look a like audiences. De Campaign Manager zal een prognose maken van het potentiële bereik in functie van het gestelde doel en het beschikbare budget.

3. Ad formats

Je kan kiezen uit de volgende advertentievormen op LinkedIn:

  • Tekstadvertentie, eventueel voorzien van een foto(s),
  • Sponsored content: je bedrijfsupdates komen als gesponsorde content terecht in de news feed van je doelgroep,
  • Sponsored InMail: gepersonaliseerde berichten naar de inbox van je doelgroep,
  • Dynamic Ads: je advertentie wordt gepersonaliseerd op basis van de profielgegevens van een gebruiker uit je geselecteerde doelgroep,
  • Video Ads: er verschijnt een video in de news feed van je doelgroep.

4. Placement

Via placement bepaal je waar je advertentie precies getoond moet worden. Je kan de locatie van je advertenties niet in alle gevallen zomaar vrij bepalen. Ieder ad format heeft een aantal mogelijke locaties. Zo verschijnt Sponsored InMail steevast in de inbox van LinkedIn-gebruikers. Bij tekstadvertenties zijn er dan weer meer mogelijkheden: op de startpagina, op de groepspagina, op de netwerkpagina, op de pagina ‘Profile views’, enz.

5. Budget & Schedule

Hier bepaal je het budget, het type bod (per klik bijvoorbeeld) en de duur van de advertentie.

6. Conversion tracking

Je wilt natuurlijk weten wat je LinkedIn advertenties opleveren voor jouw bedrijf. Via Conversion Tracking activeer je de meting van de conversies naar je website.

 

Ben je als bedrijf actief in B2B? Dan is adverteren op LinkedIn zeker een goed idee. Het zakelijk sociale mediaplatform stelt een uiterst verfijnde, diverse en professionele manier van adverteren voor. Bovendien vind je nergens anders een dergelijk groot zakelijk bereik als op LinkedIn. Adverteren op LinkedIn is zeker niet goedkoop maar mits een goed opgezette advertentie en slim gekozen doelgroep, kan je als B2B bedrijf genieten van een sterke conversie.

 

Wil je regelmatig een update over belangrijke weetjes uit de digitale wereld?

Of benieuwd naar wat er zoal gaande is hier bij Hybrid?