Blog
Store visit conversions: koppel winkelbezoeken aan je online campagnes
Wie een online business zoals een webshop uitbouwt, kan relatief eenvoudig traceren waar zijn publiek vandaan komt en welke campagne tot een bepaalde verkoop heeft geleid. Daar heb je online tools zoals Google Analytics voor.
Maar hoe zit dat met fysieke winkels? Hoe weet je dat de dame met de blauwe jas iets koopt omdat ze 30 minuten eerder jouw eerste Google Ads campagne tegenkwam?
Google heeft daar recent Store Visit Conversions voor gelanceerd.
Wat is Store Visit Conversions?
Store Visit Conversions is een tool van Google waarmee je de offline Return on Investment van je Google Ads campagnes kan meten. Je kan bijvoorbeeld zien welke zoekwoorden binnen welke campagnes jou het meeste offline verkeer naar je winkel hebben bezorgd.
Hoe werkt het?
Google telt een Store Visit Conversion wanneer het klikken op een Google Ad ertoe leidt dat iemand de fysieke winkel van de adverteerder bezoekt. Dat betekent dat iemand dus eerst een advertentie ziet op zijn of haar smartphone, desktop of tablet. De klant moet niet meteen na het aanklikken in de winkel aanwezig zijn, dit kan ook later. Je moet dus zelf binnen Google instellen wat voor jou de periode is waarbinnen een store visit nog wordt toegewezen aan een advertentieklik.
Verder is het belangrijk te weten dat Google enkel een Store Visit rapporteert vanaf een bepaalde ‘veiligheidsmarge’. Dat wil zeggen dat enkel boven een bepaalde hoeveelheid winkelbezoeken die getracked worden deze ook worden gerapporteerd.
Maar welke technologie gebruikt Google dan om te weten wanneer wij een winkel echt bezoeken? Ten eerste maken ze gebruik van onze locatie gegevens binnen google earth en google maps. Tenminste als we deze historische data hebben aan staan in ons google account. Ten tweede kan google ook nagaan hoe sterk een bepaald wifi-signaal is op onze mobiele toestellen om na te gaan of we ons al dan niet in een winkel bevinden. Verder wordt er gekeken naar de ingebouwde GPS-functie van onze smartphones en wordt dat signaal vergeleken met de eigendomsgrenzen die winkels hebben ingesteld op kaarten.
Ten slotte kijkt google ook naar ons gedrag. Het is natuurlijk niet zo dat iemand die snel even een winkel binnengaat om de weg te vragen moet geteld worden als store visit. Omgekeerd moeten ook de aanwezige werknemers niet als store visits geteld worden. Daarom kijkt google naar de tijd die we spenderen binnen een bepaalde grens van een winkel. Daarbij komt ook nog eens het surfgedrag van personen die zich binnen de winkel bevinden als extra factor.
Voordelen van Store Visit Conversions
Dankzij Store Visit Conversions ontdek je welke campagnes, zoekwoorden en apparaten jouw bedrijf de meeste fysieke bezoeken oplevert. Dankzij dit inzicht in de Return on Investment kan je jouw toekomstige campagnes concreter afstemmen en verlies je minder geld aan ‘schoten in het duister’.
Dit is vooral interessant voor ondernemers actief in sectoren waar fysieke bezoeken aan het verkooppunt nog ondenkbaar zijn. Denk maar aan verkoop van wagens. De meeste klanten gaan nog altijd naar de showroom alvorens ze hun finale beslissing nemen. Nissan speelde hier slim op in en kon door goed te kijken naar welke Google Ads en specifieke Key Words bezoeken veroorzaakten optimaliseren. Deze inzichten en optimalisatie zorgde ervoor dat hun ROI 25 keer zo groot werd.
Vereisten voor Store Visit Conversions
Wie deze functie wil gebruiken, zal aan een aantal vereisten moeten voldoen:
- Je moet één of meerdere fysieke winkels hebben.
- Er moet representatief genoeg data zijn in je Google Ads campagne. Concreet moet je een paar duizend kliks en impressies halen.
- Je moet een Google My Business account hebben.
- Minstens 90% van de locaties moet geregistreerd staan in Google My Business.
- De locatieparameters in je Google Ads campagne(s) moeten geactiveerd zijn.
- Er moeten genoeg fysieke winkelbezoeken zijn voor Google om conclusies te kunnen trekken.
Praktisch: starten met Store Visit Conversions doe je via je Google My Business-account. Na het inloggen, koppel je jouw My Business aan je Google Ads (via Google Ads – ‘Campagnes’ – ‘Advertentie-extensies’ – ‘locatie-extensies’ – rode knop ‘Extensie’).
Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld? Schrijf je dan in voor onze Monthly Digital Boost!
Blog
Overige blogartikels
Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!