Bing ads: een alternatief voor Google Ads?

Blog

Bing ads: een alternatief voor Google Ads?

Bing ads: een alternatief voor Google Ads?
Paid Advertising
|

Wanneer er gesproken wordt over paid advertising op zoekmachines of SEA denk je waarschijnlijk meteen aan Google Ads. Dat is natuurlijk normaal, want Google is de meest populaire zoekmachine ter wereld. Maar wanneer je inzet op SEA, kan je beter ook kijken naar al de andere opties die er nog zijn. Ondanks de populariteit van Google, gebruikt een groot aantal zoekers ook andere zoekmachines zoals Bing. Voor Q1 van 2021 was dit op desktop zo’n 8,88%. Je kan dus best ook inzetten op Bing Ads. Maar wat zijn Bing ads precies, waarom zou je ze moeten gebruiken en wat is het verschil met Google Ads? Je leest het hier.

Bing ads

Wat zijn Bing Ads?

Zoals de naam reeds zegt zijn het zoekadvertenties die geplaatst kunnen worden op de zoekmachine van Microsoft, namelijk Bing. Het principe is volledig hetzelfde als adverteren bij die andere zoekmachine. Je kan dus op basis van zoekwoorden bieden voor een plaats bovenaan de zoekresultaten. Net als binnen Google Ads, heeft Bing Ads verschillende vormen van advertenties:

  • Display Ads
  • Shopping Ads
  • Search Ads

Nu je weet wat Bing Ads zijn, kan je je de vraag stellen waarom je deze zou inzetten.

Waarom inzetten op Bing Ads?

Als je denkt aan SEA of adverteren op zoekmachines denk je automatisch aan Google. Dat is natuurlijk niet abnormaal aangezien Google de grootste zoekmachine is die er bestaat. Maar waarom zou je dan nog op Bing Ads inzetten? Wel, Bing vertegenwoordigde in 2019 9,41%  van het zoekvolume over alle apparaten wereldwijd. Dat lijkt misschien weinig maar dat vertaalt zich in 12 miljard aan zoekvolume per maand. Verder is het ook heel makkelijk in te zetten. Wanneer je al aan de slag bent met Google Ads is het zelfs heel makkelijk om je search ads over te zetten naar Bing zonder hier wijzigingen in aan te brengen. De structuur komt namelijk heel goed overeen. Je kan dus met weinig moeite op de twee zoekmachines tegelijk inzetten. Daarnaast is het ook belangrijk om overal aanwezig te zijn. Zeker als je Search Engine Advertising of paid advertising  wil inzetten over de hele funnel, is het maar logisch dat je op zoveel mogelijk kanalen een touchpoint hebt met je doelgroep. Dan is Bing zeker en vast niet weg te denken.
Zelf ervaren onze online marketeers dat algemeen genomen Bing Ads tot wel 5% kan bijdragen aan de totale conversies. Nog een voordeel; op Bing is er meestal minder concurrentie aanwezig, wat de kosten ook weer drukt. Hou er wel rekening mee dat dit kanaal minder verkeer naar de website brengt dan Google, dus de kans dat je je resultaten van Google Ads kan evenaren of zelfs overtreffen is eerder klein.

Wat zijn de grote verschillen met Google Ads?

Ondanks het feit dat veel zaken heel gelijk lopen tussen Google Ads en Bing Ads, zijn er toch een paar verschillen waar je rekening mee dient te houden. Zoals eerder aangehaald is er een verschil in volume. Algemeen zit er minder zoekvolume op Bing dan op Google, en dat vertaalt zich ook in het verkeer dat je naar je website krijgt via Bing Ads. Hou hier dus zeker rekening mee wanneer je gaat budgetteren en wilt inzetten op Bing Ads. Daarnaast beschikt Bing net zoals Google over shopping ads. Maar je zal snel merken dat in deze in België enkel nog maar beschikbaar zijn in het Frans. Als je doelgroep dus niet Franstalig is, laat je Bing Shopping Ads dus voorlopig beter aan de kant liggen. Ten derde kan je makkelijk Google Ads overzetten naar Bing Ads, maar is de interface natuurlijk niet hetzelfde. Bing Ads stel je op en bewerk je via de Microsoft Manager. Als je Google Ads gewoon bent zal het even wat aanpassing vragen, maar na een tijdje ben je ook deze interface weer gewoon. Ten slotte moet je nog goed opletten als je Google Ads omzet naar Bing Ads. Wanneer je in google gebruik hebt gemaakt van Call-out extensies waarmee je je USP’s in de verf zet, en je vervolgens deze ads wil omzetten naar Bing Ads moet je een extra stap doen. Je zal aan de Bing Ad zelf nog de Action extensies moeten toevoegen omdat de Callout extensies uit Google helaas niet automatisch worden overgenomen.

Het verdict over Bing Ads:

Het gebruik van Bing Ads wordt vaak onderschat omdat het niet zo’n bekend platform is. Zoals gezegd hebben ze nochtans grote overeenkomsten met Google Search Ads en hebben ze een heel gelijklopende manier van werken. Ook weet je nu dat Bing Ads toch een groot zoekvolume vertegenwoordigt en dat het netjes bijdraagt aan conversies voor je marketingcampagnes. Als je dus rekening houdt met de verschillen die er zijn met Google Ads, en deze goed weet aan te pakken, dan zijn Bing Ads zeker interessant voor jou en bieden ze veel potentieel.

Wil je graag starten met adverteren op Bing, maar weet je niet goed waar te beginnen? Onze online marketing experts helpen je graag op weg!

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!