Do’s en dont’s in email template design

Bij het maken van marketing emails komen altijd de vragen naar boven als, doe ik het wel goed zo? Moet mijn knop nu geel of pimpelpaars zijn? Is mijn tekst te lang of te kort? Gaan mensen de mail wel lezen? Etc. Zoals bij vele zaken in digital marketing bestaan er geen ultieme antwoorden en hangt het succes van je e-mail campagnes heel hard samen met het type mensen waarmee je in contact komt en de sector waar je je als bedrijf in bevindt. Het definitieve antwoord op de vragen hierboven ga je enkel krijgen via de mantra testing, analysing, knowing & applying.

Er zijn wel altijd een aantal tips & tricks die je kunnen helpen om een goede start te nemen. We focussen ons op 4 essentiële onderdelen van je email:

  • Onderwerpregels
  • Beelden
  • Call to action
  • Email layout
uitgelichte foto blog do en dont's

Onderwerpregels

Onderwerpregels van een email zijn van cruciaal belang omdat deze voor een ontvanger als filter dienen om te beslissen of je een mail opent/leest. Een onderwerp moet altijd in lijn zijn met het doel van je mail. Als je wil dat jouw contact een ticket koopt dan moet je in je onderwerp ook al duidelijk maken dat je ze de mogelijkheid biedt om tickets te kopen.

Er zijn een aantal technische zaken waar een onderwerp rekening mee moet houden:

  • Lengte: een onderwerp mag maximum 150 karakters lang zijn, de ideale lengte is echter 65 karakters.
  • Emoji’s: emoji’s lijken onnozel maar onderzoek heeft aangetoond dat de juiste emotie meegeven met je onderwerp zorgt voor 56% verhoging van je open rate vergeleken met ontwerpregels die uitsluitend tekst bevatten. een positieve evolutie meebrengt in het openingspercentage van je email.
  • Preheaders: dit is het eerste stukje tekst van je email dat in het overzicht van je mails wordt getoond onder het onderwerp. Ook hier is een limiet van 150 karakters belangrijk. Als je dit leeg laat in de opbouw van je mail staat hier het eerste deeltje tekst dat je mailprogramma kan vinden en staat er dus vaak “bekijk de online versie”

Beeldgebruik

Beelden worden vaak en veelvuldig gebruikt, het is uiteraard ook leuk om een mail op te fleuren met een tof beeld maar zoals bij zovele zaken gelden ook hier een aantal regels/beperkingen die het succes van je mails positief of negatief kunnen beïnvloeden.

Afmetingen

De afmeting van je beeld is heel belangrijk want het bepaald een groot deel van de layout van je mail als ook de bestandsgrootte van je mail. Hoe groter de beelden hoe groter de bestandsgrootte, mailprogramma’s downloaden de beelden die meekomen met je mail waardoor een mail erg groot kan worden en dus erg traag kan laden wat een gebruikservaring schaadt. Bij mailboxen met een strikte bestandsgrootte beperking kan het er ook voor zorgen dat je mail simpelweg niet toekomt of als spam wordt aanzien.

beeldopmaak email

Technische zaken van beeldopmaak:

  • Breedte: een beeld mag maximaal 600 tot 640px breed zijn, dit formaat komt overeen met de algemene breedte van een preview venster in een mailprogramma
  • Resolutie:  meeste beelden die rechtstreeks van een fototoestel komen hebben een standaard resolutie van 300dpi, deze resolutie is veel te hoog voor gebruik op computerschermen. De aangeraden resolutie voor beeldgebruik in digitale media is dan ook 72dpi.  Je resolutie heeft een invloed op de grootte van je afbeelding, uitgedrukt in KB of MB. Hoe groter dit getal, hoe langer het duurt voordat een afbeelding is geladen op een website.

Tekst tot beeldverhoudingen in emails

In de spam scores van een mail is het belangrijker om te verzekeren dat je een correcte beeld tot text verhouding hanteert. Een mail moet dezelfde boodschap kunnen overbrengen zonder dat er 1 enkel beeld wordt getoond.

In mailprogramma’s zoals Outlook die als standaard gedrag beelden niet automatisch downloaden zou een volledige beeld gebaseerde mail leeg verschijnen voor een gebruiker zolang die niet op “download beelden” klikt. De gezonde verhouding is hier 80% tekst ten opzichte van 20% beelden.

ALT-Tags in emails

ALT-tags zijn beschrijvende teksten die je aan een afbeelding kan linken, ze dienen als alternatief als de afbeelding niet bestaat. 

Elk beeld dat je gebruikt in je mail moet worden voorzien van een ALT-tag.

Een onderliggend voordeel is dat een correct gebruik van ALT-tags het mogelijk maakt voor mensen die visueel beperkt zijn om de mail correct te laten voorlezen door hun computer.

Call to actions

Call to actions, zijn knoppen, links en beelden die de lezer van je mail aanzetten tot een actie, in het geval van emails mensen aanzetten om door te klikken naar de achterliggende webpagina. Een call-to-action moeten duidelijk zijn en opvallen tussen de inhoud van je mail. De beste mails streven naar 1 duidelijke call-to-action in lijn met het doel dat je voor je mail hebt gedefinieerd.

Wil dit zeggen dat ik geen andere links mag gebruiken in een email?

Neen, er mogen zoveel links als relevant worden toegevoegd aan een mail maar het moet te allen tijde duidelijk zijn wat de hoofd call-to-action/doel is van de mail en de andere dienen dit enkel te versterken, dit noemt men visuele hiërarchie.

Hoe bepaal ik dan de juiste call-to-action?

Een goede call-to-action heeft duidelijke to the point copy die niet langer is dan 25-30 karakters, een call-to-action voorzie je ook van een opvallende kleur en heeft rondom best voldoende witruimte zodat hij duidelijk opvalt, Een call-to-action in de vorm van een knop voorzie je best van een hoogte van min 50px.

Welke kleur werk het best?

Ook hier bestaat er geen exacte wetenschap over wat nu het best werkt voor wie, over het algemeen wordt er aangenomen dat een oranje knop met witte tekst het beste resultaat oplevert maar dit hangt samen met de verwachtingen binnen jouw sector als ook de kleurafspraken in jouw brand guide.

Email Layout

Het belangrijkste om mee te nemen in de layout van je e-mail is dat de structuur zodanig is opgebouwd dat de elementen van je email campagnes (headers, beelden, knoppen, etc) als doel hebben om de ogen van je lezer recht naar je call-to-action te leiden. Het doel is hen te stimuleren om door te klikken en meer te weten te komen over je aanbod en niet om je aanbod in alle details uit te schrijven in je mail.

 

Een veel gebruikt en makkelijk begrijpbaar model hiervoor is het V-shape model. Wat het V-shape model duidelijk illustreert is hoe je duidelijk de leesrichting beïnvloed door een duidelijke visuele hiërarchie te hebben waardoor een lezer direct begrijpt wat de belangrijkste elementen zijn als hij een mail “scant”.

De layout van je mail en alles wat je eigenlijk doet in e-mail marketing moet gebeuren in functie van het doel dat je hebt vooropgesteld in je e-mail strategie.

email layout

Benieuwd naar meer nuttige tips en tricks? Of gewoon nieuwsgierig of wij ons wel aan deze do’s en dont’s houden? Schrijf je dan nu in op onze monthly digital boost en ontvang interessante updates over Hybrid in je mailbox!