Wat denkt je websitebezoeker echt? Ontdek het met Hotjar!

Meten is weten. Als marketeer ben je ongetwijfeld continu in de weer met metrics als bezoekersaantallen, meest bezochte pagina’s, gemiddelde sessieduur en, de holy grail, conversies. Veel van die data haal je ongetwijfeld vandaag uit Google Analytics. Een handige tool waar je al een hele reeks waardevolle inzichten uit kan halen.

Maar wat als je verder wilt kijken dan deze high level en eerder generieke data? Wat als je echt in het hoofd van specifieke bezoeker wilt kruipen om te begrijpen waarom hij/zij een specifieke actie al dan niet onderneemt? Hotjar is een tool waarmee je dit specifieke gedrag van bezoekers in detail kan analyseren. 

Wat kan Hotjar?

Hotjar zoomt in op het gedrag van je websitebezoeker en verzamelt feedback via allerlei technieken zoals heatmaps, vragenlijsten en session recordings. Op zich zijn de verzamelde data zelf niet nieuw maar het is wel vernieuwend dat al deze data nu verzameld zijn in één tool. Hotjar doet je een duidelijk beeld krijgen van hoe je gebruiker jouw website ervaart en hoe hij of zij reageert op bepaalde webpagina’s.

Hotjar kan perfect naast andere analysetools zoals Google Analytics worden gebruikt. Het biedt immers antwoorden op de ‘waarom’-vraag en niet alleen op de ‘wat’-vraag.

Vier goede redenen om Hotjar te gebruiken.

1. Eenvoudige implementatie

Hotjar is handig voor zowel startups, KMO’s als voor grote bedrijven. De tool is bovendien erg eenvoudig te implementeren en conform de GDPR-wetgeving.

De formule Hotjar Basic is gratis maar je kan ook kiezen voor betalende abonnementen vanaf €29 per maand (voor startups) tot formules van meer dan €900 per maand. De prijzen worden mee bepaald door het aantal page views per dag.

 

2. Snel en doeltreffend

Hotjar is eenvoudig in gebruik. Dankzij handige tools zoals heatmaps, user recordings, user polls en vragenlijsten krijg je als marketeer eenvoudig toegang tot heel wat geaggregeerde data. Je hoeft dus geen verschillende tools op verschillende locaties te beheren. Met Hotjar beschik je over één locatie waar je al de data vindt die je nodig hebt.

 

3. Ontdek in één oogopslag de sterktes en zwaktes van je pagina

Ontdek je via Google Analytics dat een bepaalde pagina op je website een hoge bounce rate heeft? Goed om te weten! Maar wat je vooral wilt weten is hoe dat komt.

Via Hotjar ontdek je de verklaring voor dat gedrag, onder meer op basis van heatmaps en user recordings.

Heatmaps tonen waar de gebruiker het meest naartoe heeft gescrold of geklikt heeft. Zo kan je zien welke knoppen, invulvelden en topics veel of weinig interactie veroorzaken.

Op het voorbeeld hieronder zie je dat gebruikers de kortingscode invullen, de kortingscode laten valideren, maar uiteindelijk toch niet tot een aankoop overgaan (afrekenen). Hieruit kan je als websitebeheerder concluderen dat de korting mogelijks niet duidelijk wordt weergegeven.

Hotjar heatmap

User recordings zijn opnames van een gebruikerssessie. Deze gebeuren uiteraard anoniem. Via deze opnames ontdek je het proces dat de bezoeker doorloopt op je website alsook de eventuele obstakels of twijfels die hij of zij heeft op bepaalde pagina’s.

Hotjar-user recordings

4. vraag feedback aan je bezoekers

Met Hotjar kan je aan je bezoekers vragen wat zij vinden van een bepaalde pagina. Dat kan op verschillende manieren:

  • On-page polls: een korte vraag aan de bezoeker om te weten waarom ze niet aankopen, waarom ze de website verlaten, enz.
  • Incoming feedback: via emoji’s en eventueel een korte reactie duiden bezoekers aan wat ze leuk en minder leuk vinden aan je website.
  • Vragenlijsten: die zijn vooral interessant wanneer de bezoeker reeds een actie zoals een aankoop heeft uitgevoerd.
Hotjar survey
Wil je meer info bekomen of zelf Hotjar implementeren? Onze data en conversie specialisten staan paraat!