Case

Omnichannel groei – Maxi Zoo

Omnichannel groei – Maxi Zoo
Performance Marketing | 20 juli 2022

De klant

Voor iedereen met een huisdier klinkt Maxi Zoo ongetwijfeld bekend in de oren. De dierenvoeding en -accessoire specialist maakt deel uit van de Fressnapf Group, de Europese marktleider in producten voor huisdieren. Verspreid over Europa heeft Fressnapf Group maar liefst 1.500 winkels, waarvan 46 in België.

De uitdaging

In een concurrentiële Belgische markt een constante groei nastreven. Maxi Zoo is vandaag een pure brick-and-mortar retailer. De concurrentie van online spelers is dan ook voelbaar.  De grote uitdaging is dan ook de huisdier baasjes overtuigen tot in het bezoeken van een fysiek winkelpunt. Gezien de groeiambities is zowel acquisitie van nieuwe klanten als retentie van de huidige kopers een must.

Onze aanpak

Bij het begin van onze samenwerking, reeds 8 jaar geleden, lag de focus vooral op datacaptatie en emailmarketing. Via landingspagina’s, wedstrijdconcepten en een gesegmenteerde communicatie speelden we in op maximale retentie van het bestaande cliënteel. Doorheen de jaren stuurden we bij op basis van de online opportuniteiten voor acquisitie en vergrootte het digitale marketingbudget jaar per jaar.

Deze uitbreiding van kanalen ging hand in hand met een steeds hechter partnership tussen Hybrid en Maxi Zoo. Om als bedrijf flexibel te kunnen inspelen op de complexe digitale realiteit en een antwoord te vinden op de challenge rond het aantrekken, opleiden en behouden van goede online marketeers, koos Maxi Zoo voor een Hybrid online team op maat. (TaaS) De Hybrid experts en het marketing team van Maxi Zoo vormen zo de perfecte 1+1=3. Via het Hybrid team staan steeds de juiste digitale skills ter beschikking wanneer nodig, en de juiste hoeveel handjes wanneer we willen accelereren.

Doorheen de jaren werden nieuwe mogelijkheden voor doormeting mogelijk. Waar we vroeger vooral via klantenkaart data konden meten kwam daar de laatste jaren ondermeer ook instore-traffic data bij.

Vandaag is de inzet van ons team dan ook allesomvattend:

De belangrijkste KPI’s :

  • Stijging organische trafiek (branded + non-branded) als indicatie van grotere merkbekendheid en potentiële acquisitie van nieuwe dieren eigenaars
  • Netto aangroei database (rekening houdend met churn)
  • RoaS winkeltrafiek

Het resultaat

Globale resultaten over de gehele partnership periode:

  • De overal ROAS (gecapteerde contacten en winkelbezoeken) is gestegen met 80% over de laatste 2 jaar.
  • Structureel zien we over de hele periode een stijgende trend wat betreft aantal database contacten én winkelbezoeken via paid advertising vs dalende kost per lead
  • het aantal nieuwe, kwalitatieve database contacten dat 30% hoger ligt dan de gestelde nettotarget.
  • Stijging van het organisch verkeer Y-to-Y van 16% and counting.
Vraag performance audit aan

Performance audit

Op zoek naar een hoger online rendement?

Benieuwd of je vandaag het maximale resultaat uit je online inspanningen haalt? Laat onze experts je volledige digitale aanpak doorlichten en ontdek hoe er voor eenzelfde budget meer lead vergaring of meer verkoop mogelijk is.

Veelgestelde vragen

Hoe kan Hybrid me helpen?

Hybrid koppelt de juiste mensen aan jouw digitale projecten. Dankzij onze unieke aanpak kunnen onze klanten kort op de bal spelen, binnen je middelen en mét maximum resultaat.

Welke diensten biedt een online marketing bureau aan?

Hybrid helpt je op verschillende manieren: we creëren een digitale strategie op maat van jouw doelstellingen, zorgen voor trafiek en conversie, visualiseren en analyseren data, en bouwen websites die écht werken.

Hoe werkt de KMO-portefeuille voor online marketing advies?

Hybrid is geregistreerd dienstverlener van de KMO-portefeuille. Dat betekent dat KMO’s voor advies omtrent online marketing en digitale strategie aanspraak kunnen maken tot 30% terugbetaling op de kosten van deze diensten.