Case: AVA

De klant

 

Met meer dan 15.000 artikelen in het aanbod maakt AVA hun baseline ‘Alles om het te maken’ meer dan waar. Via een fysiek retail kanaal van 50 winkels bedient AVA particulieren én bedrijven in België en Luxemburg. Daarnaast zet het bedrijf ook in op export van eigen producten naar 7 landen. Meer info over organisatie en historiek vind je op de AVA website.

 

De uitdaging

De voornaamste uitdaging van AVA? In een competitieve markt behoud en groei realiseren. Als moderne retailer dienen ze hun doelgroep tegemoet te komen door naast fysieke winkelpunten ook een digitaal verkoopkanaal aan te bieden. Van fysieke retailer naar omnichannel dus. Sinds oktober 2018 heeft AVA daarom een webshop met geïntegreerd kassasysteem gelanceerd met behulp van partner Tilroy. De webshop bestaat uit drie subshops die moeten voorzien in de specifieke behoeften van particulieren, bedrijven en horecazaken. Op deze manier wil AVA garanderen dat elke doelgroep snel en gemakkelijk kan vinden wat men zoekt. 

Dé challenges voor AVA? Temidden van digitale transformatie dit webplatform in de markt zetten, along the way de interne digitale kennis verhogen en asap een rendabel omnichannel verhaal te schrijven. Dit telkens met het oog op de specifieke behoeften van particulieren, bedrijven en horecazaken.

Logo AVA RGB 500px-01

Onze aanpak

Het interne AVA team nam de launch in oktober op zich, rechtstreeks ondersteund door Google. Om deze interne opstart te challengen voerden onze experts in december een diepgaande Performance audit. Het doel? Middels een check van het online rendement het AVA team te voeden met enerzijds quick wins en anderzijds strategische aanbevelingen. 

In tandem met het Ava team ondernamen we vervolgens actie. De belangrijkste eerste stap… even gas terug nemen: analyseren wat werkt, niet converterend budget terugschroeven en vandaar opnieuw opbouwen. Logisch resultaat : onmiddellijke impact op het rendement.

Daarnaast verscherpten we in overleg de digitale strategie en het te volgen plan van aanpak. 

Pijlers : 

  • Maximalisatie van trafiek en conversie via Paid
  • Parallel traject voor meer en betere organische trafiek 
  • Conversie-optimalisatie

In de praktijk werd hiervoor, conform ons TaaS principe, een flexibel team op maat voor opgezet dat zeer agile inspeelt op wat de data ons continue leert. 

Door nauw samen te werken (letterlijk ook fysiek) en de kennis van het Hybrid team niet enkel in executie maar ook in consultancy en opleiding te gebruiken, zagen we op korte tijd spectaculaire resultaten.

Schermafbeelding 2019-07-22 om 10.19.53

Het resultaat

  • Een omzettoename van 137% per maand
  • Een stijging van de brutomarge tot 1095%
  • De overall ROAS is toegenomen met 381%. 
  • Een daling van 56% voor het benodigde maandelijkse mediabudget

Een succesverhaal dus waar we nog lang aan willen meeschrijven!

Benieuwd hoe we jouw resultaten kunnen boosten?