Marketing automation: wat is de meerwaarde?

Heeft je bedrijf reeds een marketing automation platform? Wordt dit ten volle benut? Hieronder heb je alvast 5 redenen waarom de investering in Marketing Automation de moeite waard is.

1. Marketing automation zorgt voor Tijdwinst

Wat vroeger dagen duurde kan je nu in uren realiseren, wat je in uren deed kan je nu in minuten realiseren. De hedendaagse toolset zorgt ervoor dat je als marketeer tegenwoordig minder verloren loopt in repetitieve taken waardoor de focus terug kan gelegd worden op creatief, strategische problem solving.

2. Budget optimalisatie

Het automatiseren van recurrente marketing taken maakt tijd en budget vrij, zodat de focus kan gelegd worden op creativiteit, uitbreiding/groei van je team, hogere advertentiebudgetten etc. Waar komt het op neer? Automatisatie levert quasi gegarandeerd een positieve ROI op.

3. Schaalbaarheid van marketing automation

De keuze voor de juiste tools is cruciaal. Met de juiste tool kan je je doelpubliek namelijk 5, 10 of 100 keer verdubbelen zonder enige structurele investering.

Is marketing automation enkel van toepassing op e-mail?

E-mailmarketing is, zonder twijfel een van de best presterende marketing kanalen en een van de makkelijkste om te automatiseren. Maar ook andere kanalen zoals social media, lead generation, management activiteiten, landingspaginas, .. kunnen in een geautomatiseerd process worden gegoten.

Is dit niet hetzelfde als spam?

Als we spreken over Spam, hebben we het over irrelevante communicatie naar je ontvanger. Marketing automation daarentegen zorgt ervoor dat je relevante content bezorgt aan je publiek,  gebaseerd op hun gegevens, interesses, en zelfs hoe ze bij jouw bedrijf zijn terecht gekomen. Automation geeft je de mogelijkheid om in dialoog te treden met je potentiële klanten terwijl je ze stap-voor-stap meeneemt doorheen je customer lifecycle.

4. Versterk de partnership tussen sales en marketing

Goed opgezette automation processen leiden tot meer prospects, meer prospects wil zeggen meer potentiële leads en logica zegt dan dat meer leads leiden tot meer deals en meer deals leiden tot een happy sales team en management. After sales automation kan dan weer helpen via cross en upsell offers om klanten verder te begeleiden door een voortgezet partnership met je bedrijf.

5. Duidelijke accountability voor marketing & sales teams

Marketing Automation maak het duidelijk waar de eventuele bottlenecks in je sales funnel zich bevinden dankzij duidelijk uitgetekende processen en de high level rapporteringsmogelijkheden van je pipeline.

Voor elk bedrijf is het van groot belang om een goed inzicht en begrip te hebben in welke marketing efforts werken en welke niet. Marketing Automation maakt dit mogelijk.