Server-side tracking, krijg controle over jouw web data.

Server-side tracking is een manier waarop een website data verzamelt over de bezoekers. Het is zeker geen nieuw systeem maar werd lange tijd als een nice-to-have ervaren. Specialisten op het vlak van datamanagement wijzen echter steeds vaker naar deze oplossing als de nieuwe manier om gegevens te tracken, vooral sinds de recente lancering van Google Tag Manager server-side en de steeds striktere privacyregels. Is server-side tracking een hype die binnenkort weer voorbij is? Of is het de nieuwe werkwijze waarop je in de toekomst omgaat met je data- en advertentiebeheer? Hybrid schept duidelijkheid.

wat is server-side tracking?

Wat is server-side tracking?

Bij server-side tracking gebeurt de verzameling van gegevens niet in de browser (client-side) maar wel via een aparte server (server-side). Concreet wil dit zeggen dat wanneer een internetgebruiker een website bezoekt, zijn of haar gegevens eerst naar een externe server gaan alvorens ze verwerkt worden in één van de trackers (Google Analytics, Facebook, Bing, …). Als beheerder kan je vervolgens vanuit de server aan de slag met die data. In het geval van client-side tracking is een dergelijke filter niet aanwezig en gebeurt de communicatie tussen de website en de tracker rechtstreeks.

bron : Google Developpers guide
bron : Google Developpers guide

Waarom zou je server-side tracking gebruiken?

Waarom is tracking op server niveau nu interessant als doorgeefluik? Je kan toch gewoon de gegevens beheren via de individuele platforms waarop je adverteert?

Sommige browsers zoals Safari en Mozilla zijn uitgerust met een Intelligent Tracking Prevention (ITP) en ook op het vlak van privacy zitten browsers niet stil. De afgelopen jaren zijn de regels rond online tracking en dataverzameling alleen maar strenger geworden.

Het gevolg is dat functies zoals cross-domain tracking cookies (retargeting op basis van cookies) binnenkort niet meer werken. Met een tracking systeem aan server kant kan je die beperking opheffen. Daarnaast kan je op deze manier ook adblockers (extensies die gebruikers installeren) omzeilen.

Als adverteerder is server-side tracking bovendien interessant omdat je meer controle hebt over de data die verzameld worden alsook meer beslissingsrecht over welke data je naar wie stuurt. Deze tracking oplossing is als het ware een eigen private speeltuin van gegevens waar jij mee kan spelen.

Voor alle duidelijkheid, server-side tracking gebeurt op een legale en GDPR conforme manier. Gebruikers moeten immers nog steeds hun toestemming geven vooraleer er data vanuit een platform naar de server gestuurd wordt.

 Heeft server-side tracking nadelen?

Met z’n allen deze vorm van tracking dan maar toepassen? Wel, het systeem levert voordelen op voor jou als adverteerder maar je moet wel rekening houden met deze twee minpunten:

  •   Een server-side tracking systeem geeft je meer controle maar ook meer verantwoordelijkheid. Jij bent immers degene die de data beheert in plaats van de externe platforms.
  •   Nog niet alle platformen gebruiken server-side tracking. Grotere spelers zoals Facebook en Google zijn op de kar gesprongen maar meerdere kleinere kanalen doen (voorlopig) nog niet mee.

De voordelen van een server-side tracking systeem

Voor de meeste online adverteerders wegen de nadelen echter niet op tegen de verschillende voordelen. We zetten de belangrijkste troeven nog eens op een rij:

  •   Meer controle: je bepaalt zelf welke data je doorgeeft aan externe advertentieplatformen.
  •   Privacy: server-side tracking is GDPR-proof.
  •   Betrouwbaarheid: je ondervindt geen last van tracking- en adblockers en je kan gegevens dus nauwkeuriger inzetten. Je communiceert immers rechtstreeks met de server zonder tussenkomst van de trackers.
  •   Snelheid: in één request kan je alle tracking codes naar de server verzenden. De server zelf verdeelt de data vervolgens over de respectievelijke externe platformen.

 Hoe implementeer je dit type tracking?

  • Ben je overtuigd van de voordelen die server-side tracking biedt voor jouw situatie? Aarzel dan zeker niet om dit systeem te implementeren. Online vind je heel wat (vooralsnog Engelstalige) bronnen met praktische tips om te starten met server-side tracking. Zoek eventueel ook met het zoekwoord ‘server-side tagging’ aangezien beide onderwerpen vaak over één kam worden geschoren. Zo geeft technisch expert en marketeer Simo Ahava op zijn website meer inzichten in server-side tracking en in deze video legt hij uit hoe je Google Tag Manager uitrust met een server-side filter.De manier waarop je deze tracking implementeert, hangt voor een stuk ook af van de tools en platforms die je wilt koppelen.

Vraag raad aan professionals als je hiermee wil starten!  

Steeds meer browsers en platformen nemen maatregelen (adblockers, privacy,…) die het voor jou als adverteerder moeilijker maken om data te tracken en te verzamelen. Ook de recente invoering van iOS 14.5 heeft een impact op de manier waarop je als adverteerder met data en advertenties omgaat.

Een server-side tracking systeem heeft weliswaar een paar kleine minpunten maar kan potentieel heel wat voordelen opleveren voor jou als online adverteerder.

 

Wil je zelf aan de slag met server-side tracking? Of wil je implementatie ervan in handen van specialisten leggen?
Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.