4 tips om succesvol te adverteren op Facebook

Wie aan social media advertising denkt, denkt meteen ook aan adverteren op Facebook en Instagram. Met behulp van de Facebook tool advertentiebeheer, kan je eenvoudig adverteren op social media zoals Facebook en Instagram. Of je dit nu zelf doet of met behulp van een digital agency. Wij geven je alvast 4 tips van onze social media specialisten om je Facebook advertenties succesvol op te zetten aan een goedkopere prijs. Of met andere woorden, succesvolle resultaten aan dezelfde prijs.

 

Adverteren op Facebook

 

1. Definieer je doelgroep voor een slimme advertentie targeting

Wat niet altijd geweten is bij het opzetten van Facebook advertenties, is dat het bepalen van je doelgroep enorm belangrijk is. Het gebeurd wel eens dat er advertenties worden opgezet die getoond worden aan een heel ruim publiek, maar zonder enig resultaat. Echter is het wel belangrijk dat je een doelgroep uitkiest die relevant is voor jouw ads. Facebook toont je advertenties automatisch aan de mensen voor wie je advertentie waarschijnlijk het relevantst is. Maar het is sterk aangeraden dat je jouw doelgroep gaat definiëren voor een slimmere targeting. Je kunt je doelgroep zo breed of specifiek maken als jij wilt aan de hand van de volgende criteria.

  • Locaties: Adverteer in de plaatsen, gemeenschappen en landen waarin je zaken wilt doen.
  • Demografische gegevens: Kies een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, en functie.
  • Interesses: Voeg interesses en hobby’s toe van mensen die je met je advertentie wil bereiken
  • Connecties: Target mensen die je Facebook-pagina leuk vinden of naar je evenement gaan. Je kan deze mensen ook juist uitsluiten om nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Wanneer je meerdere doelgroepen gaat opzetten, is het sterk aangeraden om ze onderling bij elkaar uit te sluiten. Anders heb je een overlap, waardoor er onnodige kosten worden gemaakt omdat je mensen dubbel gaat targeten.

Onze Facebook specialisten geven als ultieme tip voor adverteren op Facebook: gebruik remarketing doelgroepen. Je kan bijvoorbeeld mensen bereiken die eerder jouw website hebben bezocht. Deze doelgroep heeft enorm veel kans om voor een positief resultaat te zorgen, bij het zien van jouw Facebook advertentie. Waarom? Ze kennen het merk al, ze worden er (onbewust) aan herinnerd en het kan voor dat extra duwtje in de rug zorgen om toch over te gaan tot aankoop van jouw product. Dat allemaal door gewoonweg een Facebook advertentie op te zetten en jouw websitebezoekers te gaan retargeten.

Ten slotte is niet alleen remarketing als doelgroep vaak succesvol, maar ook “lookalike audiences”. Onze specialisten zijn soms verbaasd over hoe verschillend de demografische gegevens zijn, wanneer we de prestaties van een lookalike audience vergelijken met een doelgroep op basis van interesses. Een lookalike audience instellen als doelgroep kan ervoor zorgen dat je een hele andere doelgroep kan bereiken met betere resultaten dan verwacht.

2. Selecteer het juiste formaat van afbeelding om te adverteren op Facebook

Gebruik de juiste afmetingen voor je afbeeldingen in je Facebook advertentie, zodat ze zowel op desktop als op mobiele apparaten vertoond worden. De ideale afmetingen voor een afbeelding als advertentie is vierkant of 1200 x 1200 pixels. Als je stories gebruikt kan je in advertentiebeheer van facebook je afbeeldingen bijsnijden naar ‘verticaal’ of 1080 x 1920 pixels. Dit is de ideale afmeting voor een verhaal of ‘story’. Zo nemen ze het volledige scherm in beslag en heb je hun volledige aandacht voor jouw boodschap.

 

3. Gebruik zo weinig mogelijk tekst

Probeer in je afbeeldingen de tekst te beperken. Advertentiebeheer van Facebook zal automatisch je advertenties afkeuren als er te veel tekst in je afbeeldingen staat. Het wordt aangeraden om de 80 – 20 regel toe te passen, maximum 20% tekst in je afbeelding en 80% visual. Een belangrijke tip vanuit Hybrid is om geen tekst in je visual te verwerken of deze toch zeker te beperken. Advertentiebeheer van Facebook laat reeds toe om copy te voorzien bij je Facebook advertentie dus waarom nog extra tekst toevoegen? Je moet ervoor zorgen dat je afbeelding op zichzelf jouw boodschap reeds duidelijk maakt. Alleen op die manier ga je het ultieme resultaat bekomen.

4. Gebruik minstens twee of drie varianten

We raden sterk aan om 2 tot 3 verschillende Facebook advertenties op te zetten. Dit kunnen advertenties zijn met dezelfde afbeeldingen en verschillende copy of dezelfde copy en verschillende afbeeldingen. Op die manier gaat Facebook advertentiebeheer je budget verdelen en kan je uitmaken welke Facebook advertentie het beste gewerkt heeft. Hieruit kan je zelfs uit leren naar de toekomst toe.

Niet enkel afbeeldingen zijn een meerwaarde in varianten, maar video’s doen het anno 2020 heel goed. Video’s kan je beeld en klank koppelen aan elkaar waardoor de betrokkenheid van de consument groter is bij jouw boodschap. Maak zeker gebruik van video’s in je Facebook advertenties indien je de mogelijkheid daartoe hebt en maak hiervan ook zeker verschillende varianten aan.

Het is sterk aangeraden door onze Facebook specialisten om de frequentie van de varianten kort op te volgen. Wanneer je kijkt naar afgelopen 7 dagen mag de frequentie niet meer dan 3 bedragen. Wanneer de frequentie hoger ligt dan 3, kan de Facebook advertentie te vaak getoond worden aan hetzelfde publiek. Wat uiteindelijk kan leiden tot irritatie t.o.v. het merk.

Ben je benieuwd naar meer tips?  Lees hier alle blogs van Hybrid.

Hulp nodig bij het adverteren? De marketing experten van Hybrid helpen je graag verder.