Vier stappen om jouw event te skyrocketten! ????

Jouw event uitverkocht in enkele stappen?

Wie pakweg 30 jaar geleden een evenement organiseerde, liet papieren uitnodigingen afdrukken, stak die in een gefrankeerde envelop en ging in de rij van het postkantoor staan. Anno 2018 is Facebook het medium bij uitstek om potentiële bezoekers te bereiken die je anders nooit zou bereiken.

Hoe begin je echter met je evenement online te promoten? En waar moet je vooral op letten? Hieronder vind je een handig stappenplan voor wie zijn of haar evenement een fikse boost wil geven.

Stap 1: maak een event aan op Facebook

Via je bedrijfs- of organisatiepagina klik je op ‘Events’ en dan op ‘Create event’. Overloop de verschillende praktische stappen (foto, naam, datum, duur, locatie, enz.).

Tip: gebruik sfeerbeelden van goede kwaliteit in plaats van statische foto’s zoals logo’s.

Stap 2: maak een landingspagina aan voor de inschrijvingen

Nadat je online een evenement het aangemaakt, zorg je er ook voor dat de back-office klaar is. Geïnteresseerden gaan je evenement beantwoorden met ‘going’, ‘interested’ of ‘not going’. Het is echter belangrijk om de Facebook gebruikers ook naar je eigen kanalen te leiden waar ze dan tickets aankopen of zich officieel inschrijven. Op die manier kan je de reële conversie berekenen.

Zo’n landingspagina kan op je eigen website maar er bestaan ook platforms die de inschrijvingen en ticketing voor je regelen. Denk maar aan Eventbrite.com, Event-tickets.be of Tibbaa.com.

Stap 3: promoot je event via Facebook ads

Een event aanmaken via Facebook is niet voldoende. Gebruik advertising om het bereik van je evenement te optimaliseren. Hierbij is een zo specifiek mogelijke bepaling van je doelgroep een belangrijke factor in het succes van het bereik. Indien je evenement uit verschillende activiteiten en/of locaties bestaat, deel je campagnes dan ook in op basis van deze verschillende doelgroepen.

We stellen een prospecterende campagne op om nieuwe doelgroepen aan te trekken. Daarnaast zetten we remarketing op en gaan we dus een advertentie tonen aan mensen die jouw landingspagina al eens hebben bezocht.

Maar naast de promotie van je event kan je ook je pagina promoten om het aantal likes te verhogen.

Stap 4: onderschat de kracht van organische posts niet

Maak gebruik van de kracht van je netwerk. Deel ook organische posts binnen je event. Mensen die je event positief beantwoord hebben of geïnteresseerd zijn, krijgen dan een melding. Maak de inhoud zo interessant en opvallend mogelijk zodat je netwerk aan het delen en aan het liken gaat.

Tip: post een leuk of origineel weetje over je evenement of licht een tipje van de sluier door een “making of” foto te posten. Bijvoorbeeld voor een workshop over de herstelling van lekke fietsbanden: “De Nederlander fietst gemiddeld 2,9 km per dag. Wie doet er beter?”

Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld? Schrijf je dan in voor onze Monthly Digital Boost!