Blog

Google Data Studio – Een realtime overzicht van jouw marketingresultaten

Google Data Studio – Een realtime overzicht van jouw marketingresultaten
Analyse | Datavisualisatie | Tracking | 5 november 2018

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een tool vanuit Google die zorgt voor datavisualisatie en visuele rapporten van je trafiek. Dat kan gaan over paid trafiek zoals SEA of organische trafiek (SEO), e-mail marketing, social media, etc. Het wordt ook wel eens een visueel dashboard genoemd. Het is erg gebruiksvriendelijk en het bundelt allerlei data vanuit verschillende platformen samen. Het is, zoals je hoort, een tool van Google. Deze tool brengt heel wat voordelen met zich mee. Zo wordt iedere dag  je data automatisch bijgewerkt en is deze tool volledig gratis voor iedereen.

Al je data op één plaats: 5 redenen om Google Data Studio te gebruiken

Einde van de maand? Dan is het wellicht ook voor jou tijd voor rapporteringen en tussentijdse analyses. Eerlijk, hoe lang werk je aan zo’n rapport? Juist, té lang. Je verzamelt cijfermateriaal, grafieken en screenshots en knutselt alles bij elkaar.

Om de rapporteringsprocessen vlotter, doeltreffender en overzichtelijker te maken heeft Google de applicatie Data Studio in het leven geroepen.

Hieronder vind je 5 redenen waarom een digitaal dashboard zoals Google Data Studio wel degelijk een meerwaarde creëert voor je bedrijf.

 

1. Tijdbesparend, snel een antwoord op je vragen

Met Google Data Studio geniet je van een hoge mate van automatisering. Zo weet je binnen enkele seconden welke sociale media kanalen niet of net wel het gewenste resultaat opleveren.

Daarnaast moet niet elke rapportering een antwoord bieden op dezelfde soort vragen. De opbouw en inhoud van je rapportering hangt ook af van bedrijf tot bedrijf. Dankzij Google Data Studio kan je snel de nodige informatie uit andere databronnen trekken zonder dat je daarvoor moet graven in allerlei applicaties en aparte rapporten.

2. Duidelijk en overzichtelijk

Net omdat je gegevens uit verschillende (soorten) bronnen komen, wordt je rapport al snel een doolhof waar je klant de weg gemakkelijk kwijt kan raken.

Met een digitaal dashboard loop je dat risico niet. De essentie wordt zowel inhoudelijk als grafisch meteen duidelijk en zo bevorder je de communicatie en de transparantie naar je klant toe. Alleen maar voordelen voor de samenwerking!

Google data studio templates

3. Real time updates in Google Data Studio

Gegevens zijn geen statische feiten maar veranderen continue, vooral in een digitale context. Je goed presterende Facebook post kan binnen enkele minuten plots talk of the town worden.

De dashboards die je via Google Data Studio creëert zijn interactief en dynamisch, de gegevens worden in real time geüpdatet. Zo los je meteen het probleem op van de statische screenshots die altijd achterlopen op de feiten.

4. Altijd en overal toegankelijk

Je Powerpoint presentatie staat netjes opgeslagen op de server van je bedrijf. Maar wat als je buitenshuis bent en je klant dringend een paar gegevens nodig heeft of extra uitleg wil?

Google Data Studio is overal en altijd toegankelijk, ook via je smartphone. Zo kan je snel inspelen op vragen van klanten en toon je aan je klant dat je beschikt over de nodige flexibiliteit. Je kan zeer eenvoudig dashboards delen met andere gebruikers/klanten. Zo kan je ook bepalen welke gebruikers je dashboard kunnen ‘bewerken’ of aan wie je enkel wil ‘weergeven’. Kortom, super handig en toegankelijk!

5. Kwalitatieve en diepgaande dataweergave

Google Data Studio is zeker geen basistool die een samenvatting geeft van wat er zich op je verschillende Google applicaties afspeelt.

Met dit digitale dashboard kan je gegevens zo uitgebreid tonen als je dat zelf wil. Zo kan je focussen op een aantal parameters en gegevens uit één periode vergelijken met een andere periode. Maar ook voor diepgaande analyses over periodes heen is het de uiterst geschikte tool. Je kan heel eenvoudig bepaalde gegevens filteren. Een filter plaatsen is soms nodig wanneer je enkel een overzicht wil zien van betaalde campagnes (SEA). Deze filters kan je toepassen op eender welke grafiek of tabel.

Wil je op de hoogte blijven van de insights uit de digitale wereld? Schrijf je dan in voor onze Monthly Digital Boost!

Blog

Overige blogartikels

Verder lezen? Ontdekt meer over onze expertises in onderstaande blog artikels!

Waarom wij tien keer meer investeren in het opleiden van talent dan het gemiddelde Belgische bedrijf

Meer weten